Anmeldelse av Thale, norsk film fra 2012

Mysterie, Thriller, Grøsser, Fantasi Spilletid: 79 minutter

Ubestemmelig film med et litt kult konsept

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.10.2013]

To politimenn finner et lik i et hus ute i skogen. De kaller på forsterkninger, men mannskapet blir forsinket. Etter å ha reingjort huset der liket har ligget finner de et hemmelig rom med et badekar. I badekaret befinner en ung naken kvinne seg. Hun virker redd snakker ikke. Det er noe underlig med denne kvinnen. Politimennene forsøker å hjelpe henne med mat og klær mens de venter. Det virker også å være noe som lusker på dem ute is skogen. Thale som kvinnen viser seg å være noe litt mer enn det hun ser ut som...

Filmen begynner svært mystisk. Man hører en svensk mann fortelle om at han fant henne for ni år siden, men vi får ikke se bilder fra hverken mannen eller jenten i begynnelsen av filmen. Det blir også blandet inn et lik av en mann som blir funnet i et hus. Stemmen forteller at han skulle latt henne være i fred. Man stiller seg litt spørsmål etter dette. Hva har mannen gjort? Har han forsket på henne? Hvorfor lever hun i et badekar? Er det hun som har drept mannen i huset? Hva har egentlig skjedd i huset? Og hva er det som lusker ute i skogen.

Jeg husker at denne filmen fikk mye oppmerksomhet da den kom, også litt internasjonalt. Konseptet for filmen er jo ganske kult, men manuset kunne det vært mye mer krutt i. Dette er igrunnen litt småkjedelig om man ikke er veldig lettskremt eller drømmer seg bort i den minste dramatikk. Man har og fått ganske mye ut av veldig lite her. Alt går veldig sakte fremover og man tenker egentlig at dette nok sikkert hadde gjort seg bedre som kortfilm.

Man aner litt om hva dette skal handle om etter å ha sett traileren. Jeg liker godt det at filmen ikke avslører alt i begynnelsen. Det kunne blitt katastrofalt for en slik film som dette. Man ser en forstyrret jente som man ikke helt vet hva skjuler. Man skjønner jo raskt hva dette egentlig handler om at det er en litt eventyrlig tema for filmen. Det er kult at man tar tak i en mytisk skikkelse og blander det inn i en seriøs setting som dette. Og hele filmen ligger å hviler på denne lille hemmeligheten som gjør at om man avslører den slik som jeg gjorde er ikke dette så underholdende som man hadde håpet på.

Skuespillet er litt ujevnt. Det er noe litt unaturlig over de to politimennene. Skuespillerne Erlend Nervold og Jon Sigve Skard gjør sitt beste, men det blir ikke nok. Man tror aldri helt at de er politimenn. De virker så misstilpass og oppfører seg mer som små unger. Det kommer seg dog noe etter hvert som man får mer tid med dem, men ikke nok til å omfavne dem helt. Men så kommer Silje Reinåmo og redder en god del av inntrykket. Hun er virkelig god som Thale. Reinåmo har en krevende rolle der hun ikke snakker og bare viser følelser som redsel og angst. Hun sier mer med sitt kroppsspråk enn tusen ord. Det i seg selv er en bragd og man ser at hun har noe for seg som skuespiller å være.

Regissør Aleksander Nordaas har laget film før med lavbudsjettsfilmen Sirkel. Her har han stablet på beina en mye mer ambisiøs produksjon. Det filmatiske uttrykket er bedre enn innholdet. Om man bare hadde fått et mer intensivt og interessant manus, kunne dette virkelig blitt noe stort. Konseptet har virkelig potensiale og jeg tenkte mens jeg så filmen at dette kunne blitt skikkelig kult om man hadde gjort det på en litt annen måte. Jeg skjønner det at det nok sikkert hadde krevd et mye høyere budsjett, men det er lov å drømme.

Det er en litt guffen stemning gjennom hele filmen. Thale er litt skummel med sin blanding mellom det menneskelige og det dyriske. For min del synes jeg denne filmen minnet litt til tider om Splice fra 2009, bare at denne ikke er like gjennomarbeidet og skremmende som den. Men denne filmen har sine stunder. Det er litt nerve i filmen halvveis uti. Filmen har også sine såre dramascener. Spesialeffektene fungerer i de få scenene man får dem presentert, men når katta først er ute av sekken er det ikke mye igjen her, selv om man introduserer nye småting hele veien.

For min del ble dette aldri helt det store. Jeg likte filmen best i begynnelsen, men den føles igrunnen helt grei å se hele veien. Man dveler ganske mye med detaljer og det hele føles litt kunstnerisk til tider. Det tekniske holder bedre mål enn historien som føles noe for lite gjennomarbeidet. Dette ble for langsomt for min smak. Filmen var litt uhåndgripelig. Ikke helt dramafilm, ikke helt grøsser og ikke helt thriller. Bare noe litt midt i mellom sjangrene. Jeg synes nok dette aldri var noen innertier, men heller aldri direkte skivebom heller. Når det er gått noen år tror jeg dessverre at Thale raskt blir glemt i alle de andre norske prosjektene som leverer mye mer solid enn dette. Men Nordaas skal ha kredibilitet for forsøket på å skape noe nytt.

- Sirkel - Entusiastisk og underholdende nullbudsjettsproduksjon

• Haugesunds Avis