Anmeldelse av Stardust, engelsk (britisk) film fra 2007

Linker

Hjemmeside

Stjerne-duster

[Skrevet av: Stormen, Dato: 22.09.2007]
Tristan skal finne et stjerneskudd til en vakker pike for å forsøke å vinne hennes hjerte. Men hans oppdrag tar en overraskende vending når han oppdager at stjernen i virkeligheten er en skjønnhet ved navn Yvaine. Heksen Lamia forsøker å stjele Yvaines ungdom, og Tristan gjør hva han kan for å beskytte henne...

Hvis du har savnet en god og spennende barnefilm i det siste, så trenger du ikke lete lenger: Stardust er filmen for deg.

Stardust er en merkelig film - og fremstår mest av alt som en slags krysning mellom Ringenes Herre, Harry Potter og Legenden om Narnia. Det er tydelig at filmselskapet har siktet høyt, for produksjons- og grafikkmessing er den en kostbar og sjeldent gjennomført affære; og både visuelt og audibelt sett imponerer Stardust stort.

Dessverre holder ikke resten av filmen samme høye nivå. Med et ærlig unntak av alltid fantastiske Robert De Niro, minner skuespiller-prestasjonene mest av alt om de man gjerne finner i en russerevy; og klisjeene regelrett drypper ut av det gjennombløte, bristende manuset. Å se Robert De Niro sin skuespillerkunst stilt opp mot Claire Danes sine stotrende replikker, det er som å se Mike Tyson i ringen mot en amatørbokser; Claire Danes blir regelrett rundjult av Hollywood-veteranen De Niro, og oppi det hele syntes jeg nesten synd på ham - som må omgåes disse folka. Stjerne-dustene.

Stardust handler om kjærlighet, å være tro mot seg selv og å kjempe mot det onde. Kjedelig og forutsigbart, jeg vet - men som sagt, ungene dine vil elske det.

- Kingsman: The Golden Circle - Britisk snobbeetikette møter røff american style!
- Kingsman: The Secret Service - Festlig rot og bråk av en agentfilm!
- X-Men: First Class - Stilfull X-Men full av energi
- Kick-ass - En Kick-Ass film

07.10.2007 sier IngvildToppe: Men, om man har sansen for onde hekser, magiske grenser, flyvende skip, hester i galopp med dramatisk muzak til, slott og happy endings, så er dette en film vel verdt å se!
Boken anbefales selvfølgelig først og fremst!

• StudVest

England, USA

Paramount Pictures, Di Bonaventura Pictures, Ingenious Film Partners, Marv Films, Truenorth Productions