Anmeldelse av Kick-Ass 2, amerikansk film fra 2013

Action, Komedie Spilletid: 102 minutter Aldersgrense: 15 år

Kick-Ass 2 - Trailer 02.04.2013

Voldsballetten ruller videre...

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 22.08.2013]

Det enorme heltemotet til Kick-Ass inspirerer en ny bølge med amatørsuperhelter, ledet av hardkokte Colonel Stars and Stripes. Men en hevnlysten Red Mist er gjenfødt som The Mother Fucker og han er tilbake og sulten etter hevn. Redningen blir i uredde og hardtslående Hit Girl.

De to unge selvutnevnte superheltene Kick-Ass og Hit Girl er altså tilbake, men denne gang er fokuset vel så mye på sistnevnte som på Dave. Han bestemmer seg for å starte verdens første superheltteam sammen med Mindy, men hun tviler på om den brutale tilværelsen er det rette livet for seg, og for Dave også. Mange kjepper blir stukket i hjulene denne gang, og også sentrale karakterer må bøte hardt når den ene hverdagshelten etter den andre barker sammen.

Aaron Taylor-Johnson og Chloé Grace Moretz spiller hovedrollene i oppfølgeren til den meget friske filmen som kom i 2010. Det er ikke mindre å forvente at det blir minst like mye action, liv og leven i oppfølgeren, noe det så absolutt blir.

Først kan vi starte med å bejuble det faktum at man har fremhevet Hit Girl-karateren, den klart mest interessante i dette fra før av fargerike persongalleriet. Moretz er igjen fabelaktig sjarmerende og søt, men vi skal heller ikke glemme Christopher Mintz-Plasse i rollen som Red Mist, det store både komiske og irriterende elementet i filmen. Og humoren funker da heldigvis i stor grad veldig godt denne gang også, i manus, ikke like godt av det voldelige slaget, for dette er svært så voldelig.

Her er nok også noe av ankepunktet mot filmen, at den altså er så til de grader hardtslående at man nærmest våkner opp i kinosalen og må spørre seg selv, hva ER det egentlig man ser på. Tidenes voldsforherligelse? Eller er det mye ironi og underliggende sider ved volden her? Tja…ikke særlig mye egentlig, den skal helt tydelig være underholdende den volden, denne gang også. Det spares da litt på blodet, man har valgt blodsprutscenene med omhu, men når en hel politiflokk blir slaktet av ’Moder Russland’, ja da kommer det en klump i magen og mye blir så overdrevet at det verken blir kult eller morsomt. Det er kanskje ikke så rart at komikerlegende Jim Carrey, som spiller en karakter i filmen, i ettertid har tatt avstand fra filmens vold og sin egen rolle.

Slik sett er den nærmest sjokkerende volden veldig overdøvende for den i forhold beskjedne humoren. Det mer interessante er skildringen av Dave og Mindy privat, inkludert Mindys morsomme inntog i en totalt voldsfri og roligere alternativ hverdag i skolens jentegjeng. Her blir hun imidlertid bitcha ut, og dermed er det tilbake i voldshevndrakten igjen gitt.

"Kick-Ass"-universet hadde tjent bedre på å holde seg til karakterene og deres liv og levne, i steden for å bruke så mye tid på voldscener som digresjoner for hovedtrekkene i historien. Det er helt klart en til film på vei, så la oss håpe man tar noen grep til da, for denne gang var det ikke like mye sjarm i alle ledd.

[ Foto/Copyright: United International Pictures ]

- Truth or Dare - Amerikansk billigskrekk på tomgang
- True Memoirs of an International Assassin - Forfatteren som blir forvekslet med en leiemorder

• Oppland Arbeiderblad
  • Smis.no