Logg inn
Bli medlem
Short film Run Faster
 
 

Anmeldelse av Absolutt Blåmandag, norsk film fra 1999

Komedie Spilletid: 82 minutter Aldersgrense: 11 år

Norsk films forsøk på Hangover

[Skrevet av: fropal, Dato: 19.08.2013]

Jon og Siri Lill har holdt sammen i tykt og tynt gjennom sine førti år lange liv. Han jobber som journalist i en avis, mens hun jobber som en respektert frisør hod deres felles venn Birger. Jon drikker tungt og har det for vane å være på feil sted til gal tid. Etter at Jon ikke møter opp til avtalt tid etter en pils med gutta, er Siri Lill blitt lei. Hun bestemmer seg for å forlate ham og flytte hjem til foreldrene. Jon sluker sorgene med alkohol og havner i et skikkelig rotblaute. Leiligheten til han og Siri blir til et rottereir. Tiden går og det drikkes tett med mye alkohol i blodet. Plutselig er fredag blitt til mandag. Jon kan ikke helt erindre helgen og særlig ikke hva disse ukjente folka gjør i leiligheten. Det blir heller ikke bedre av at Siri bestemmer seg for å flytte hjem igjen, nå må han rydde opp på rekordtid...

Annonse:

Filmen åpner i en frisørsalong der Siri og Birger småkrangler litt sammen. Birger virker litt interessert i Siri. Et annet sted sitter Larsen og vil ha penger for en halvliter som han har spandert på Jon, men Jon har ikke tid da han jobber med en deadline for avisen. Like etter ringer Siri til sin kjære Jon og gir en beskjed og en formodning om at han ikke må komme senere enn klokken 18. Hun skal også hilse fra Birger som ønsker dem god tur. På vei ut treffer Jon på gutta som forteller ham at han ikke kan hoppe over fredagspilsen, men Jon sier han skal ut å lufte Siri. Men litt etter kommer han tilbake for en lynpils...

Jeg digget denne filmen første gang jeg så den i min ungdom, så nå gledet jeg meg til å se hva jeg synes om filmen over ti år senere. Nå skal det sies at filmen ikke var like god denne gangen, men det kommer sikkert av at forventningene mine var lavere forrige gang jeg så den. Da så jeg den til og med flere ganger fordi jeg elsket den. Den gang var jeg inne i en periode med norsk film. Men det er heldigvis en del moro igjen i denne bakrusskallebanken av en film. Og forhold til andre norske komedier fra samme tid må dette sies å klare seg greit.

Jeg liker godt humoren her. Man får en liten porsjon rølp med mye alkohol i blodet. Det blir det mye bakrusmoro når rusen begynner å slippe taket. Jeg liker godt den munterheten i filmen. Det pleier å være god strategi å lyve seg ut av problemer, men du bedre så mye moro det blir ut av det. Dette blir på samme måten som i de amerikanske Hangoverfilmene. Jon våkner opp og husker ingenting fra dagen før. Her er det dog ikke noen som mangler, men heller det at det er et par ekstra mennesker i leiligheten som han ikke vet hvem er. Man kunne nok ha jobbet enda mer med manuset for å få det til å bli enda mer rølpete, men man ler litt ved en del anledninger her. Etter hvert blir dette god situasjonskomikk på en bedre måte uten at det blir for teatralsk, slik som det pleier å være i norsk eldre norsk film.

Regien er ved Petter Næss. Næss viser litt av hva som bor i ham her. Filmen er greit skrudd sammen, selv om dette til tider kan bli litt enkelt. Men til debutfilm å være er dette absolutt godkjent. Etter denne filmen fulgte han opp med Elling som må sies å være hans aller beste film. Filmen er best når den forsøker å skape komikk ut av fyllerøret og dagen derpå. Det blir også noe alt for opplagt komikk og jeg synes også man dratt ting enda mer ut. Man får en del irriterende mennesker som man aldri blir kvitt når de først har fått en fot innenfor.

Skuespillerne spiller bra. Ingar Helge Gimle leverer veldig stødig her. Hans karakter Jon er en riktig fuck-up som har det med å drikke litt for mye litt for ofte. Gimle er god på det å både spille full og å virke troverdig i med fylleløgner og medfølgende oppførsel. Dette er jo også hans første hovedrolle på film, og jeg må si at det kler ham. Han har den rette komiske timingen samtidig som han klarer å få det til å virke naturlig. Siri Lill spilles på en solid måte av Brit Elisabeth Haagensli. Hennes karakter er hakket mer seriøs og liker ikke at Jon alltid havner på galeien. I andre roller finner vi andre norske solide navn som Per Christian Ellefsen, Gard B. Eidsvold og Anette Hoff. Jeg digger Eidsvold som ruset alkoholiker med finske aner og Hoff er også passe irriterende som alternativ dame med psykiske problemer.

For å oppsummere så fungerer denne filmen fint. Filmen er noe kort og ting kommer mest til sin rett på slutten av filmen. Man kunne med fordel ha lagt inn flere poenger her. ‘Absolutt Blåmandag’ blir reddet mye av de store skuespillerprestasjonene som redder de grunne karakterene som bare fungerer fordi dette er ment som en komedie. Jeg ruller en litt svak firer for film så får man til å dra litt på smilebåndet. Det er også en del sjarme i filmen. Jeg skal ikke påstå at dette er noen storfilm, men det er en norsk film med en del humor i som passer godt både med og uten alkohol til, særlig om man liker og kjenner norsk film.




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Into the White - Sterkt menneskelig drama
- Maskeblomstfamilien - Tungt og grått
- Hoppet - Ok barnefilm som ikke klarer helt alt den forsøker seg på
- Tatt av kvinnen - Langt på vei vellykket
- Hoppet - Sjonglerer mellom humor og sårt alvor
- Tatt av kvinnen - Livet sett gjennom svømmebriller...
- Elsk meg i morgen - Mørkere portrett av Elling og kjærligheten
- Bare Bea - Treffsikker tenåringsfilm
- Elling - Perfekt, norsk underholdning

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,1 av 6 - 16 stemmer)

Anmeldelser i media

  • Dagbladet
  • Aftenposten
  • Dagsavisen
  • Verdens Gang

Land:

Norge

Språk:

Norsk

Filmselskap:

MovieMakers, Wildhagen Produksjon A/S, Monolith Productions

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2017 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.