Anmeldelse av AVP - Alien Vs. Predator, amerikansk film fra 2004

Grøsser, Thriller, Action, Sci-Fi Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 15 år

Hvem som enn vinner... Vi taper

[Skrevet av: xcon4-7, Dato: 12.09.2007]
Det er mulig det er vår planet, men det er deres krig! De dødeligste skapningene fra de skumleste science-fiction filmen noensinne, kriger for første gang på samme film. Det hele begynner når en satellitt, eid av multimilliardæren Charles Bishop Weyland, oppdager en plutselig varmeutvikling 100 meter under isen på Bouvetøya ved Antarktis. En gruppe forskere og eventyrere blir sendt til det frosne kontinentet. Hvor de gjør en fryktelig oppdagelse: To Alien raser som kjemper den ultimate krigen. Hvem som enn vinner er ikke så nøye, fordi vi taper...

Filmen er fullpakket med actionscener, omtrent fra begynnelse til slutt. Dessverre kan det lukte litt vel amerikansk til tider, men det gjør rent lite for filmen er utrolig bra laget. Den er stappet med det seneste innen effekter, og skapningene er utrolig livlig og naturtro.

Filmen er godt satt sammen, med en solid storyline. Skaperne har lyktes i å få med det beste fra begge filmseriene, selv om filmen ble litt for forutsigbar mot slutten greide den å gi deg gi deg en liten "oh shit" følelse når rulleteksten kom..

Det er en fantastisk god idè skaperne har kommet med. Å blande to fantastisk gode film serier gjør denne til en utrolig interessant film.

Alt i alt er dette en verdig film å se. Den er utrolig spennende, og full av action. Dog ikke like "skummel" om jeg kan kalle det det, som Alien-filmene alene. Men det er absolutt et par "hoppe i stolen" momenter med.

En definitiv 5-er fra meg.

- Alien: Covenant - Gjennomarbeidet og spennende Alien-comeback!
- Prometheus - Solid sci-fi som varmer hjertet, men ikke helt Ridley Scotts beste
- Predators - Ikke så verst sci-fi-action
- Aliens vs. Predator: Requiem - Romvesen har krig på jorden enda en gang
- Alien - Oppstandelsen - Special edition er fint severdig
- Alien 3 - En enklere monstergrøsser
- Predator 2 - Okei Predatoroppfølger 'in da hood'
- Predator - Den Usynlige Fiende - Mandig action på sitt barskeste
- Aliens - Noe av det ypperste innenfor sci-fi
- Alien - Sci-fi klassikeren er fremdeles glimrende som spenningsfilm

- Resident Evil: The Final Chapter - En av de beste Resident Evil-filmene!
- Resident Evil: Retribution - Går tilbake til røttene igjen!
- Resident Evil: Afterlife - Hul, men påkostet actionfilm
- Resident Evil - Sci-fi-skrekk med zombier og små overraskelser på lur!
- Soldier - Kjemper for et nytt folks skjebne
- Event Horizon - Romskipet fra en annen dimensjon

18.09.2007 sier Carl: Åååå så sint!

Men jeg er enig med deg Andreas - men man skyter seg gjerne i egen fot ved å i det hele tatt vurdere å gå på en slik film? ;)
18.09.2007 sier AndreasR: Jeg ble meget skuffet når jeg så denne filmen. Før jeg gikk inn i kinosalen sa jeg til meg selv at det er sikkert ikke i nærheten av alien eller Predator filmene. Desverre selv med så lave forventninger fikk jeg rett. Veldig rett. Det er meget sjelden jeg sovner under en film, men her er unntaket. Jeg sovnet rett og slett i kinosalen. Likevel var det jeg så nok til å plante denne filmen i kategorien SØPPEL. Den er ikke verd reklamen du får med inne i dvden engang.

• Filmguiden
  • Filmlisten.no

USA, Canada, Tyskland, Tsjekkia

Davis Entertainment, Impact Pictures, Stillking Films, Lonlink Productions Ltd., Kut Films, Brandywine Productions Ltd., Zweite Babelsberg Film GmbH