Anmeldelse av The Conjuring, amerikansk film fra 2013

Grøsser, Thriller Spilletid: 112 minutter Aldersgrense: 15 år

The Conjuring - Internasjonal trailer 02.04.2013

Linda Blair is back!

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 14.08.2013]

En familie i amerikanske Harrisville kontakter det kjente paranormale etterforskerparet Ed og Lorraine Warren. Deres hus er nemlig terrorisert av en mørk tilstedeværelse på deres bortgjemte gård. De er tvunget til å konfrontere en demonisk kraft, og Ed og Lorraine befinner seg plutselig i den mest skremmende opplevelsen i deres liv.

”The Conjuring” er visstnok basert på den sanne historien om et slik hjemsøkt hus, og ekteparet Warren har selv vært med på å utforme manus til filmen. Regissør er ikke ukjente James Wan, mannen som har skremt livskiten av oss tidligere med ”Insidious” og ikke minst den moderne klassikeren ”Saw”.

En liknende og kanskje mer kjent sak har også blitt film, nemlig ”The Amityville Horror”, en sak hvor en familiefar drepte familien sin, angivelig påvirket av en demon. Amityville-saken fant imidlertid sted noen år etter dette marerittet av et bråk i Harrisville. Filmer av denne sorten er det i det hele tatt dusinvis av, og de fleste klarer aldri helt å gripe helt om deg, mye takket være det svevende og avgjørende elementet rundt om man tror på det overnaturlige.

”The Conjuring” er blant de bedre forsøkene på å få alle, selv tvilerne i blant oss, til å kjøpe denne historien. Mye av grunnen til at filmen funker bra fra start til slutt er at den aldri forhaster seg, ei heller overdriver totalt når det går mot slutten. Godt er det også at spesialeffekter og klart uvirkelige elementer er såpass virkelighetstro og filmatisk pent gjort at man ikke dras helt ut av fiksjonen i ren vantro. Disse fellene har så alt for ofte ødelagt gode spirer av skrekkfilmer, og om man bare sluker det overnaturlige, tar det seriøst som det det forsøkes å være, ja da kan man få maksimalt utav denne ’haunted house’-historien. Sjeldent er det å se en slik film og samtidig faktisk ta den rimelig seriøst, enten man altså er stor skeptiker eller ikke.

I hovedrollene står stødige Vera Farmiga, tidligere sett i den noe liknende ”Orphan” og tv-serien ”Bates Motel”. Patrick Wilson spiller hennes mann og sammen tilfører de en troverdig og balansert fremtoning tross deres tro på og erfaring med dette overnaturlige. Som dette paret selv sier i filmen, så er de aller fleste creepy hendelser i realiteten bare misforståelser og kan forklares naturlig. Ikke alt dog, skal vi få se. Morsomt er det å se Lili Taylor igjen, denne gang som familiens mor som etter hvert får hard medfart i sitt eget hjem. Her er det nemlig ikke bare én ond ånd må du tro, å nei, vi snakker mange!

”The Conjuring” har en lang og creepy oppvarming mot den mer utagerende handlingen vi så alt for godt vet må komme i en slik film, nemlig selve eksorsismen. Den er god og gammeldags i sin enkelhet, selv om vi også fort tenker at dette jo er noe vi har sett før. Men så starter det gamle knirkehuset med køddinga si, og da vokser vår uro, mye takket være et effektivt og forstyrrende kameraarbeid hvor man aldri vet om noe skal dukke opp rett foran øynene våre. Det lekes slik med både forventninger og med synsfeltet vårt, samtidig som overforbruk av øredøvende skremmelyder og musikk godt kunne vært nedtonet, dog muligens med mindre effekt selvsagt.

Det blir etter hvert et himmelens leven inni huset, og noen tar en Linda Blair, for å si det slik! I løpet av filmen får vi servert enkelte direkte forstyrrende jævlige enkeltscener, mer enn nok til å få selv voksne mannfolk til å slite litt lenger med å få sovne kvelden etter, garantert!

”The Conjuring” er altså veldig god på to vesentlige skrekkfilmting, den har stemning og setting, samt klarer å reise hårene på ryggen din flere ganger. Utover dette revolusjonerer den ikke akkurat genren, men er mer et solid og effektivt bidrag sådan. Ellers er det selvsagt mye individuelt hvordan man takler en slik film. Enkelte vil grave seg ned og lukke øynene hele tiden, andre vil forsøke å se på skjermen, men dermed bli vettskremt flere ganger. Pick your choice.

[ Foto/Copyright: Warner Bros./SF Norge AS ]

- Annabelle 2 - Vil slite deg helt ut om du er lettskremt!
- The Conjuring 2 - "It's MY house"!
- Annabelle - Skremmende lite skremmende djeveldukke

- The Conjuring 2 - "It's MY house"!
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- Insidious - Kvalitet skrekk uten blodutgytelse men med sterke karakterer
- Death Sentence - Den søte smaken av hevn
- Saw - Fascinerende og jævlig puslespill

11.02.2015 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Petromax sin omtale 'Oppskrytt oppgulp! ': Er enig at det er mye tradisjonelt her ja, men som sagt er det i utførelsen av dette tradisjonelle at regissøren overrasker og glimter til. Bare se på måten han driver kameraføringen i filmen, i god grad her leker med våre foråhndsforventninger om å skvette rundt hver bidige sving, men hvor dette som regel ikke skjer. Der det imidlertid faktisk skjer, er på mer uventede tidspunkter, slik jeg husker.
Selvsagt krever det jo en god del velvilje å sluke mye i en film som dette, og kanskje man må ha en god dag, meg selv inkludert :)
11.02.2015 sier Stian Buhagen: Kommentar på Petromax sin omtale 'Oppskrytt oppgulp! ': Jeg likte den godt, som du kan se i min anmeldelse, hvor jeg gav den fem. Ja den låner vilt og hemningsløst, kan det godt hende. Men det er såpass bra gjennomført og godt skuespill at dette gjør meg ingenting. Stemningen er bra. Jeg er da ikke noen tenåring, men liker den likefremt. Hvis du vil ha flere argumenter for hvorfor, se min anmeldelse!
26.07.2014 sier Stian Buhagen: Hehe. Men del to av Insidious var rimelig skuffende. Den var spennende og skummel her og der. Men sææærdeles parodisk til tider. Skuffet mann her, siden eneren var såpass gnistrende. Dog det var noen clever storypoints som gjorde at noen flere ting gav mer mening i eneren. Og slutten på toeren, bla bla bla. Hehe :P
25.07.2014 sier Tore Andre Øyås: Ok, nettopp sett "Insidious 2", men skal ikke røpe noe.... ;)
25.07.2014 sier Stian Buhagen: Gjør det! Jeg kjøpte meg Insidious del to i dag, så det blir spennende å se hvordan den er i forhold til eneren :)
25.07.2014 sier Tore Andre Øyås: Fikk lyst å se denne igjen nå! Det var såpass mye her som funka at den frister veldig til et gjensyn! :D
03.01.2014 sier Stian Buhagen: Spørs om jeg må se denne snart :). Likte veldig godt Insidious, og siden det er det samme teamet; kan det vel ikke gå galt?
15.12.2013 sier Tore Andre Øyås: Hear hear! :)

• Sørensen Exploitation Cinema
  • Trauma-magazine.com