Anmeldelse av Jeg er din, norsk film fra 2013

Drama Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 11 år

Jeg er din - Trailer 25.06.2013

Ærlig og troverdig portrett

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 14.08.2013]

Mina er en ung alenemor i Oslo som har en seks år gammel sønn. Hun er på jakt etter kjærlighet og har flere relasjoner til forskjellige menn, men hun får ikke forholdene til å fungere. Hun møter en dag på svenske Jesper og forelsker seg hodestups. Hun flytter med ham og sønnen til Sverige, bare for å finne ut at Jesper ikke er klar for familielivet. Mina vil redde kjærligheten, men må gå langt for å finne ut hva kjærlighet er.

”Jeg er din” er Iram Haqs første spillefilm men har gjort seg bemerket med den prisvinnende kortfilmen ”Skylappjenta” fra 2009. I sin langfilm har hun valgt å fokusere på kjærlighet og menneskelige relasjoner knyttet til dette og mye annet. Hovedrollene, spilt av Amrita Acharia og Ola Rapace, er både troverdig og fint balansert i alle sine stemningssvingninger, og vi får et godt inntrykk av hovedrollen Mina.

Det er ikke akkurat for tidlig i norsk filmsammenheng at vi får en såpass moderne og frigjort skildring av en dagens alenemamma som Mina er. Hun er opprinnelig indisk og hennes familie har store problemer med å skjønne og godta at datteren deres brøt med barnefaren og lever som singel ung kvinne, med stadige dater og flørter. Hennes livsførsel satt opp i mot familiens tradisjoner og forventninger tærer mye på henne og er ikke akkurat med på å støtte hennes nye hverdag. Vi får mye sur og skuffet mor og far her, men det savnes en bedre konfrontasjon og utdypning mellom Mina og moren, som hvorfor forsvarer hun seg ikke og forsøker å forklare forskjellen på religion, forventninger, generasjonsforskjeller, og så videre.

Filmatisk går ”Jeg er din” i typisk smådokumentarisk stil, med tett følgende kameraføring, lett vinglende og i små bevegelser. Tidvis dristige nakenscener og utleverende livsførsel tilfører handling og karakterer en bra troverdighet og nerve, og det er mye stemninger og følelser igjennom hele filmen, både positive og negative, fine og såre.

Det er mange interessante problemstillinger som berøres, som frihet til å leve slik man vil, familierelasjoner, foreldrerollen, kjærligheten og savnet etter noe varig og trygt. I ulik grad går man i dybden på dette, men skildringene rundt det er nok det aller sterkeste ved filmen her. Både skuespill og troverdige settinger gir som nevnt masse følelser og rytme i handlingen. Det hele ender veldig uforløst, kanskje feigt, muligens befriende lite klisjéaktig, alt etter som. ”Jeg er din” er alt i alt et portrett av en kvinne anno 2013 som absolutt burde engasjere og treffe mange, av begge kjønn og på flere plan, men som ikke smeller hardt nok med dørene til å virkelig sette agenda eller sjokkere, i 2013.

[ Foto/Copyright: Marie Sjøvold/ Mer Film og SF Norge ]

- Hva vil folk si - Smart og kraftfullt om familie til besvær