Anmeldelse av Spy Hard, amerikansk film fra 1996

Komedie, Action Spilletid: 81 minutter Aldersgrense: 11 år

Latterlig enkel, men greit severdig film!

[Skrevet av: fropal, Dato: 21.07.2013]

Den hemmelige agenten WD-40 Dick Steele (Leslie Nielsen) har litt av en oppgave forran seg. Han er egentlig pensjonert, men blir overtalt til å gjøre et siste oppdrag for nasjonen. Sammen med den mystiske og vakre Veronique Ukrinsky, Agent 3.14, må han redde den kidnappede Barbara Dahl og stoppe det onde geniet Rancor fra å ta kontroll over hele verden...

Jeg så denne filmen med en gang den kom, da likte jeg ikke den så veldig godt. Men da gutta ville se den, så tenkte jeg at det kan vel ikke skade, fordi jeg har sett veldig mange dårligere filmer fra før av. Jeg hadde jo lave forventninger til filmen og det gjorde at jeg ble ganske overrasket over at det lå såpass mye underholdningsverdi i filmen som det gjorde. Det skadet ikke heller at jeg i mellomtiden har sett alle filmene som denne filmen forsøker å parodiere.

I film etter film har Leslie Nielsen spilt mer eller mindre den samme rollen, og om man liker hans typiske fremtoning er denne filmen ingen dårlig valg, men for dere andre som går litt lei av melkingen av denne type hjernedøde type så er dette en film du lett kan styre unna. Med andre ord vet man hva man får på forhånd. Noen liker dette og andre avskyr det som pesten, slik er filmpublikummet. Dette er på ingen måte noen film som utfordrer de små grå. Her er det bare lattermusklene som skal utfordres. Selve handlingen og historien som fortelles fungerer bare som en nødrasjon.

Denne filmen er en skikkelig tullefilm som aldri blir noe mer enn et humorarsenal av vitser og poenger som blir skutt mot deg. Det er varierende grad av treffsikkerhet på vitsene og noen ganger blir man ganske flau på filmens vegne. Dette er en ‘Mannen med den nakne pistol’-aktig film som fortsetter komikken i det samme sporet, bare at dette ikke er like bra og ikke inneholder like mange vitser og poenger underveis. Det er også litt varierende kvalitet på komikken.

Til tider ler man godt av dette om man digger sjangeren. Jeg elsker sjangeren tullefilm og i så måte er dette en av de bedre filmene i det segmentet, da det er så mye dritt å finne. Men den er langt i fra noen skikkelig blockbuster, men serverer nok hjernedøde vitser til at man begynner å småhumre. Her får man mye humor som er veldig enkel og rett frem med masse visuelle ordspill og replikker som en eldre humorist kunne servert i et festlig selskap. Mye er nesten bra nok her. Med litt mer jobbing med manus og regi kunne dette blitt en kjempefilm i samme gate som ‘Mannen med den nakne pistol’.

Åpningsscenen er svært morsom og setter standarden for resten av filmen, men dessverre følger ikke resten av filmen like godt opp. Det blir også en del dødpunkter underveis der humoren ikke er like treffende. Tittelsangsekvensen er temmelig bra med Weird Al Yankovic som synger Spy Hard foran fyldige svømmende damer som svømmer over lerretet bak ham på samme måten som i James Bond introen i flere filmer. Det er også en kostelig replikk som hører sammen med den armløse skurken da han har mistet sine robotarmer. Da smeller det fra skurken at ‘Leave me alone! I'm an unarmed man’.

Dette er ikke like solid som Hot Shots 1 og 2, men fremdeles høyst severdig film i parodisegmentet. Men i dette segmentet er det jo også utrolig mye dritt som blir pøst ut. Her får man litt nestenkvalitet til tider som gjør at man føler filmen blir verdt å se. Her får man blant annet parodier på A-Team, James Bond, Cliffhanger, Speed, ET, Sanne Løgner, Hjemme Alene og Jurrasic Park. Hovedvekten i filmen er dog mest vektet på James Bond. Høydepunktene er i tillegg til åpningen å se Ray Charles kjøre buss som kommer ut av kontroll (Speed) eller dansescenen fra Pulp Fiction i ny versjon med Leslie Nielsen med sølvgrått langt hår. Hulk Hogan er også med og hjelper vår helt når han kommer til kort. I tillegg får vi se et glimt av andre kjente actionfjes som Pat Morita (Karate Kid) og Mr. T (A-Team og Rocky 3).

Jeg må si at jeg heiet litt på denne filmen underveis. Filmen går litt tom mot slutten, men man får servert en del morsomheter underveis. Mye av det er jo så selvsagte morsomheter som man kan gjette sekunder før de skjer, men det er jo litt av gøyen i slike filmer. Som sjangerfilm fungerte denne komedien greit og bedre enn jeg hadde sett for meg på forhånd. Gutta som så denne filmen sammen med meg lo godt av det de fikk presentert her og jeg hang meg på ved flere anledninger. Dette blir nok aldri noen ynglingsfilm for meg, men er en film jeg lett kan se igjen når det har gått noen år og den er totalt utvisket fra minnet. Jeg ruller en grei treer for en film som nok er mest for Nielsen-fansen, inkluderte meg selv.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- 2001 - A Space Travesty - Klonekaos i rommet fører til oppgjør på operaen
- Wrongfully Accused - Parodifilm på Jaget, med mer
- Mr. Magoo - Den klønete nærsynte millionæren
- Mannen med den nakne pistol 33 1/3 - Langt svakere tullefilm enn sine forgjengere
- Mannen med den nakne pistol 2 1/2 - Mer tullekomikk på høyt plan
- Mannen med den nakne pistol - Tull i særklasse
- Hjelp, vi flyr igjen! - Hjelp vi spyr!
- Hjelp vi flyr - Bokstavelig talt morsom klassiker

• Metro Weekly