Anmeldelse av Jurassic Park, amerikansk film fra 1993

Thriller, Monster-film, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 121 minutter Aldersgrense: 10 år

Jurassic Park - Trailer 06.12.2012

Jurassic Park 3D - en blockbusternes T-Rex!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 12.06.2013]
På en øde øy har en rik forretningsmann i all hemmelighet skapt en fornøyelsespark med en spesiell attraksjon. Med forhistorisk DNA har man skapt levende dinosaurer som han vil vise fram i denne parken han håper på å få åpnet. To dinosaureksperter, en matematiker, hans advokat og to barnebarn er blant selskapet som skal få en forsmak på parken. Men deres besøk på øya blir alt annet enn en fornøyelse når de forhistoriske rovdyrene bryter seg ut og begynner jakten.

Åh... du nostalgiens overøsende makt! Det er vanskelig ikke å bli alt for grepet av gjensynsgleden ved denne Spielbergske juvelen av en blockbuster. Det har gått hele 20 år siden filmen tok verden med storm, fryd og gammen. En oppussing i 3D-format i anledning jubileet høres ikke så alt for galt ut og vil kunne gi en ny generasjon en herlig opplevelse på kino.

For, det slår en igjen hvor sterk ”Jurassic Park” er i både effektiv historiefortelling, spenning, effekter og helhetlig som underholdningsfilm. Spielberg sprudler over av effektivitet med denne filmen, og gir dinosaurspetakkelet mange klassikerverdier. Det er tidvis imponerende å se dinosaurene gå så i ett med miljøet, spesielt i de mørke, regntunge scenene. I de lyse dagscenene er det umulig å fordekke at teknologien i hvert fall har gått litt fremover, men bevares, ingen brøler så fletta flagrer like skremmende og rått som T-Rex i denne filmen!

Når det gjelder remastringen av originalen er det ikke til å stikke under en stol at bildene ofte har begrensninger i sine litt kornete kvaliteter, og de etterpålagte dinosaurene er også litt falmende på dagtid. Men, mange av scenene er den dag i dag imponerende pene i 3D og tilfører en dybde som innbyr til rik beundring av båd landskap, inventar, med mer. Der man kanskje skulle tro at 3D-bruken ville ta av litt, for eksempel i scenene med dinosaurene, er det overraskende lite dybde og ”overdreven” 3D her. Dette er egentlig en lettelse og trolig gjort med en nennsom hand for ikke å overdrive effektene.

Selv om filmen fremdeles er meget effektiv og pen, er ”Jurassic Park” på mange måter også en klar film av sin tid. Et veldig (i dag) typete klisjégalleri av karakterer hadde ikke gått igjennom sensuren i dag, selv ikke innen Hollywood. Når vi sitter og ler av at tjukkebollefeita i Wayne Knight (’Newman’ fra Seinfeld) triller så stor og rund han er ned gjørmebakken slik han fortjener fordi han er grisk, glupsk og egoistisk, ja da er det med full vitenhet om at vi i dag ikke lenger får se slikt i like klar grad i det moralske og politisk korrekte filmspråkets navn. Artig er det derfor å få et gjensyn med slikt, samt noe overspillende barnekarakterer, overtydelige onliners og liknende. Kjønnsrollene er også et lite tema i handlingen, mens flere store logiske brister og realitetsproblemer glitrer til innimellom, uten at vi bryr oss nevneverdig om dette.

Men tilbake til Spielbergs regi som er med på å frembringe stadige spenningstopper hvor humor og skrekkblandet fryd blandes til den effektive underholdingsrakkeren som ”Jurassic Park” var og fremdeles er. Hans faste komponistmakker i John Williams har dessuten med sine toner laget uforglemmelige tema som bare er med på å forsterke totalopplevelsen rundt denne filmen. La oss håpe Spielberg igjen kan komme med en slik eventyrlig fortellerlyst en gang i fremtiden, for man kan kanskje si at mannen i de senere år har blitt litt mer voksen og "kjedelig" i så måte. Enn så lenge kan vi kose oss gløgg i hjel med ”Jurassic Park” igjen, og igjen, og igjen.

- Jurassic World: Fallen Kingdom - Tidvis magisk underholdende og fengende
- Jurassic World - Magien og nerven er tilbake!
- Jurassic Park 3 - Livsfarlige dinosaurer og dumdristige forretningsfolk
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren

- Ready Player One - Spielberg er tilbake som familieunderholdningens far!
- The Post - Stjernetrekløver fenger stort i solid tidsportrett!
- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Bridge of Spies - Tom Hanks og Spielberg på topp!
- Lincoln - Vittig og sterkt politisk Lincoln-portrett
- På eventyr med Tintin - Enhjørningens hemmelighet - Fabelaktig animasjonseventyr
- War Horse - Glimter til innimellom sukkeret
- Indiana Jones og Krystallskallens rike - Kul eventyrfilm
- Klodenes kamp - Sjangerkaos i blockbusterland!
- München - Etterspillet etter terrorangrepet i München i 1972
- Terminalen - Feelgood flyplasseventyr
- Minority Report - Dyster fascinerende sci-fi for voksne
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- A.I. - Artificial Intelligence - Tøft robotfilosofisk fremtidseventyr
- Saving Private Ryan - En av historiens aller beste krigsfilmer!
- Jurassic Park: Den Tapte Verden - Forsøker for hardt å overgå eneren
- Amistad - Engasjerende historietime
- Schindlers Liste - Særdeles sterk film
- Hook - Litt mer oppfinnsomhet takk!
- Indiana Jones Og Det Siste Korstog - Stor eventyrlig underholdning!
- Always - Spielberg med film om kjærlighet gjennom et gjenferd...
- Solens rike - Britisk gutt har japanske WWII-piloter som sine helter
- Purpurfargen - Varmt og rørende om sterke unge kvinner med et hardt liv
- Indiana Jones og De Fordømtes Tempel - Gøy til tusen og får fram barnet i deg
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- E.T. The Extra-Terrestrial - Magisk barnefilm fra Speilberg
- Indiana Jones - Jakten På Den Forsvunnede Skatten - Topp underholdning
- 1941 - Ellevill krigskomedie om tiden etter Pearl Harbor-angrepet
- Nærkontakt av tredje grad - Banebrytende UFO-sci-fi av ypperste klasse
- Haisommer - Spielberg og Williams oppvisning av enkelhetens enorme kraft
- The Sugarland Express - Spielbergs første spillefilm: Roadmovie med politijakt

• Biojensen.dk
  • Filmhjerte.blogg.no