Anmeldelse av Fast & Furious 6, amerikansk film fra 2013

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 15 år

Fast & Furious 6 - Kinotrailer 06.05.2013

Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 23.05.2013]
Superteamet som ledes av Dom Toretto og Brian må igjen samles, denne gang i London for å bekjempe en livsfarlig gangsterboss. Oppdragene hagler, og ferden går også innom flere kontinenter, ulike steder og svært varierte settinger. På sin vei etter å få tak i den utspekulerte mesterhjernen av en badguy, får våre helter plutselig øye på Doms antatt døde kjæreste, Letty.
Det er, heldigvis, samme regissør og team som står bak denne sjette installasjonen i det som utvilsomt er tidenes bilfilmserie. Igjen har Justin Lin regissert en symfoni av heidundrende ADHD-action, mer spektakulær enn noen av de foregående filmene. Har man sett disse fem første, ja så vet man hva dette går i!

Vårt imponerende muskelteam av jernmennesker, nå også flere skremmende harde kvinner, samles altså igjen for å handskes med en James Bond-liknende styggemann av en kar. Luke Evans spiller denne karen, mens Vin Diesel, Paul Walker, Michelle Rodriguez og Co også får med seg et par ekstra nye navn.

Det er vel unødvendig å påpeke hvor hinsides overdrevet, overmenneskelig og kaldt denne ”Jernfamilien” blir fremstilt også denne gang. Det er nesten som å overvære robotversjonen av ”The Avengers” i aksjon mot en like sterk superskurk. Ikke en eneste bloddråpe faller, ei heller får disse menneskene ei skrape på kroppen etter å ha blitt dengt, slått, skutt (!) og mørbanket i fleng, enten det er av biler, tog eller medmennesker. Overdrivelsesnivået er slik nærmest blitt et av flere varemerker ved denne filmserien, og det morsomme er at vi ikke bryr oss særlig om det slik vi ofte kan irritere oss over slikt i andre actionfilmer.

Det kanskje minst fungerende ved film nummer 6 må sies å være humoren. Mangt et comic relief-innslag oppleves som tørrvittig, klisjefylt og gammeldags overtydelig, som om å bli dratt tilbake til en 80-talls actionfilm. Dette funker ikke i denne ellers så råflotte genrefilmen. Eller, det vil si, selvsagt er det mange millioner verden over som kommer til å le av dette, men oppdatert og intelligent kan denne humoren ikke akkurat kalles.

Som med de andre filmene i serien byr altså også ”Fast & Furious 6” på høyoktan action, og både karakter- og bilstuntene florerer på løpende bånd, mange like mektig imponerende som tidligere. Godt hjulpet er filmen også av et massivt kamera- og klippearbeid som har sydd sammen de uttallige innfløkte epilepsifremkallende actionsekvensene. Ja, selv folk med ADHD blir trolig i overkant stressa av dette, men hiv og hoi så useriøst og gøy det er!

Når man så trodde at den gedigne storscenen var slutten på det hele, ja så smeller filmen til igjen med en enda større overraskelse. Uten å røpe for mye av hva dette er, så må det sies at den mildt sagt massive sluttscenen må være intet mindre enn tidenes, jeg sier TIDENES, mest overdrevne og uthalende actionscene! Den aktuelle scenen varer i minst 12 minutter og rullebanen til et militærfly med fart på 120 kilometer i timen varer i tilsvarende mange minutter, så hvor lang er egentlig denne rullebanen?! Forstå det den som kan.

”Fast & Furious 6” er blitt en testosteronbombe å være nokså teknisk stolt av i denne filmeserien. Etter den knallsterke femmeren så er det gledelig å se at man har klart å holde actionnivået oppe. Men, la oss ikke bli helt blinde på det overfladiske, for prøv bare å løfte humoren og mykne mer opp i de iskalde og mekaniske karakterene neste gang, ja så da kan denne filmserien bli noe virkelig kredittverdig i filmhistorien. I forhold til den gode 5eren så blir dette et tilbakeskritt fordi mye fremdeles føles så overenkelt og lettvint, mens det tekniske, stuntene og det spektakulære igjen høynes. Helt på slutten får vi forresten se en ny karakter i sagaen, noe som lover nok en oppfølger, og alle hjerter gleder seg absolutt til film nummer 7.

- Fast and Furious 8 - Nær ødeleggelse av topp actionserie
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- Fast and Furious 5 - Moro actiontøys som er vel verdt penga!
- Fast and the Furious 4 - Man snur trenden og dette er faktisk litt moro igjen innimellom
- The Fast and the Furious - Tokyo Drift - Tamt og blekt forsøk på en kul bilfilm
- 2 Fast 2 Furious - En dårlig oppfølger og en bilfilm man kun ser til nød
- The Fast And The Furious - Kul og underholdende bilfilm alla tidlig 2000-tall

- Star Trek Beyond - Karaktersterk og svært underholdende
- Fast and Furious 5 - Moro actiontøys som er vel verdt penga!

• ereviews.dk
  • Oppland Arbeiderblad