Anmeldelse av Harry Potter og Føniksordenen (Harry Potter And The Order Of The Phoenix), amerikansk film fra 2007

Action, Fantasi Spilletid: 138 minutter Aldersgrense: 11 år

Spennende magioppvisning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.04.2013]

Harry Potter får en litt trøblete start forut for sitt femte år på trollmannsskolen Galtvort (Hogwart). Det er mye som skjer i kulissene. Som vi vet er Voldemort tilbake i sin egen kropp. Han vokser i styrke og trollmannsverdenen er truet. Magidepartementet tror derimot ikke på alt snakket om at Voldemort er tilbake og de tror bare at rektor Humlesnurr (Dumbledore) er ute etter jobben som leder for dem. Harry Potter og de andre som vet den mørke sannheten, må lide for sine overbevisninger.

Magidepartementet forsøker å kontrollere rektor Humlesnurr og setter inn en ny lærer, Professor Uffert (Umbridge) som skal forsøke å rydde opp i det departementet mener er en dårlig drevet trollmannsskole. Den nye læreren får etter hvert mer og mer makt og det gjør oppholdet til Harry Potter mer og mer uutholdbart. Når alle gleder er plukket fra ham, bestemmer han og sine venner at de skal la Harry skape en hemmelig ulovlig allianse der Harry lærer andre elevene å forsvare seg mot svartekunster. Men farer lurer over alt og Harry Potter blir mer og mer alene på skolen etter hvert som hans støttespillere drar fra skolen...

Filmen starter en varm sommerdag. Harry er ute på lekeplassen ikke så langt unna der han bor. Der treffer han på Dudleif (Dudley) og gjengen hans. De ypper og er de er fem gutter mot en Harry Potter. Dudleif ler og erter Harry for hans døde mor og far. Da renner det over for Harry Potter som tar tryllestaven sin og skal til å bruke den på Dudleif. Akkurat i det han skal til å bruke magi, skyer været over og et voldsomt mørke omgir himmelen. Alle blir redde og løper sin vei. Inkludert Harry Potter som ikke vet hva som foregår. Han slår følge med Dudleif og sammen løper de inn i en tunnel som ligger ikke så langt fra lekeplassen og søker ly for det voldsomme uværet. Men noe er riktig galt og plutselig kommer noen deperanter ut fra ingenting og angriper dem.

Desperantene forsøker å suge ut sjelen deres, men Darry Potter handler raskt og tryller frem en skyttsverge som skremmer dem bort. Dudleif er helt utslått av angrepet og like etterpå kommer Fru Figg forbi og hjelper dem hjem. Hun har har krefter selv og har skjønt hva som har foregått. Rektor Humlesnurr (Dumbledore) har visst bedt henne holde et øye med Harry Potter. Potter får grei beskjed om å holde seg inne i huset der han bor sammen med sin tante og onkel og ikke gå ut uansett hva som skjer. Når Harry kommer hjem får han skylden for at Dudleif er mentalt skadet og like etterpå kommer det et magisk brev om at han har brutt forbudet om at alle trollmenn under en viss alder ikke får bruke trolldom utenfor skolen sin. Han blir videre fortalt at han blir utvist fra Galtvort (Hogwart).

Dette bygger på den britiske forfatteren J.K. Rowlings femte bok om Harry Potter med samme navn som filmen. Det hele begynner helt likt som i boken med en veldig dramatisk begynnelse. Harry kommer seg heldigvis til skolen sin, men denne gangen får han kanskje sitt kjipeste år til nå. Denne gangen er det ingen turneringer eller store ting som skjer på skolen annet enn at de får en ny lærer som er mildt sagt veldig ond og ikke opptatt av barnas beste. Og når Harry Potter får plukket fra seg alt han liker på skolen som eksempelvis Rumpeldunk (Quidditch), er det ikke så lett å se lyspunkter i tilværelsen. Og når han også opplever voldsomme mareritt som han tror er sanndrømt, blir det heller ikke noe bedre. Det er nemlig en link mellom hjernene til Voldemort og ham selv som bare blir sterkere og sterkere. Harry må derfor studere psykoblokking for å forsøke å holde ham borte. Her får han også mye verking i det spesielle arret sitt i pannen.

Det føles som om jeg opplever boken på nytt igjennom å se filmen. Den nye læreren er Professor Uffert (Umbridge). Hun blir offer for mye oppmerksomhet i denne femte filmen. Hun blir i boken omtalt som svært ufordragelig og og sadistisk dame som ikke bryr seg katten om trollmannsskolebarna. Alt hun vil er å plage Harry Potter og kompani. Hun forsøker å styre skolen med jernhånd og det skaper rom for opprør mot overmakten. Jeg hadde dog sett for meg Uffert som litt mer guffen i utseende, selv om jeg raskt venner meg til å se hennes som en blid og søt overklassedame. Like ufordragelig er hun uansett.

Harry Potter holder seg mye sammen med Hermine (Hermione) og Ronny (Ron) som vanlig, men han får seg også noen nye venner. Blant annet Lulla Lunekjær (Luna Lovegood) som også har mistet sin mor. Nilus Langballe (Neville Longbottom) får en mer viktig rolle i filmen. Igjen blir Noldus (Dobby) skåret ut av filmen. Sirus sin husnisse, Krynkel, er dog litt med. Harrys gudfar, Sirius, spiller også en viktig rolle. Han fungerer som en samtalepartner som Harry stoler fullt og helt på og er som tryggheten i livet hans. Gygrid (Hagrid) kommer også pa banen etter hvert, men på grunn av Ufferts strenge reglement må de passe seg for å ha for mye kontakt. De spøkefulle tvillingene Fred og Frank (Ronnys brødre) steller i stand en god del moro her med sine produkter fra sin morobutikk, men det er ikke særlig populært hos Uffert.

Selv om filmen begynner ganske spennende, klarer ikke filmen å følge helt alle de beste filmene i serien. Det skjedde ikke så mye spennende i boken heller som det vanligvis gjør. Man aner dog at det skjer mye i kulissene og det blir et plaster på såret. Det bygges opp mot slutten som leverer sakene sine igjen. Jeg sitter på nåler og følger med på alle detaljene, på samme måte som da  jeg leste boken. Boken er jo også ganske lang og filmen har slått sammen noe av det som skjedde for å få mest mulig inn på kort tid. Filmen har også valgt å fortelle visse ting på et tidligere tidspunkt enn i boken. Men til tross for noe omrokering, føler jeg at denne filmen er sydd sammen på et fungerende vis.

Effektene er som vanlig veldig gode og jeg klager aldri. Alt ser nesten tøffere ut enn jeg forestilte meg det når jeg leste boken. I alle fall på alle de mystiske dyrene som man treffer underveis. Det er utrolig stilig å se Harry Potter og kompani fly gjennom London om natten på sopelimer. Trollmannskampen på slutten er også noe du bør få med deg. Det kjipeste øyeblikket er kanskje når vi ser Jøtulen (Giant), dette øyeblikket hadde jeg håpet på ble mye bedre..

Denne femte filmen klarer ikke å levere like godt som de mest legendariske av de andre filmene, men dette er såpass solid som en eventyrfilm at bare Ringenes Herre og en del av de andre Harry Potterfilmene overgår inntrykket. Du trenger heller ikke å ha sett de andre filmene for å sette pris på dette, men det hjelper mye å være kjent med alle rollefigurene, som det er drøssevis av. Jeg ender på en svak femmer for en film som virkelig appellerte til meg. Om du liker fantasyfilmer er dette noe du bør få med deg. Det er bare småplukk jeg ville endret på hvis jeg hadde vært filmskaper. Manus og regi går nesten helt hånd i hånd og gjør at at boken oppsummeres på en fascinerende måte. Nå gleder jeg meg bare til fortsettelsen, men da må jeg først lese mer om Harry Potter og hans fortryllende verden: Det blir veldig spennende å se hvordan dette ender. Det begynner allerede her å tilspisse seg en god del i kampen mellom godt og ondt.

- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 2 - Mesterlig punktum
- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 1 - Grei overgang og oppladning
- Harry Potter og Halvblodsprinsen - Morsomt, mørkt og litt skuffende
- Harry Potter og ildbegeret - Potter leverer igjen
- Harry Potter og fangen fra Azkaban - Overraskende og detaljrikt eventyr
- Harry Potter Og Mysteriekammeret - Spenning og magi
- Harry Potter Og De Vises Stein - Tidvis magisk

- Fabeldyr og hvor de er å finne - Frydefullt og magisk. Tilbake i Potter-universet!
- The Legend of Tarzan - Litt for enkelt...
- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 2 - Mesterlig punktum
- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 1 - Grei overgang og oppladning
- Harry Potter og Halvblodsprinsen - Morsomt, mørkt og litt skuffende

18.07.2009 sier Aylar Von Kuklinski: Nei enig, terningkast 2.
11.11.2007 sier olehh: (skuffet)denne filmen var ikke så bra som de andre.
30.07.2007 sier Nailer: Syns denne filmen var kjedelig jeg =/

Hold på å sovne. 3 stjerner.

• Filmfeber.no

USA, England