Anmeldelse av 21 Jump Street, amerikansk film fra 2012

Action, Komedie, Kriminal Spilletid: 109 minutter Aldersgrense: 15 år

Spøkefullt tenåringsrølp med en del moro med på kjøpet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.03.2013]
Da Schmidt og Jenko gikk på High School var de to motpoler. Schmidt var en nerd som aldri fikk annet til enn skolearbeidet sitt og heller ikke fikk være med på de store festene og date de hotte damene. Jenko var den kule badboyen som dreit i skolearbeidet og hadde en høy status blant jentene og stor respekt hos gutta. Selv om de ikke hadde noe med hverandre å gjøre da de gikk på samme skole, finner de sammen når de begge begynner på politiskolen. De utfyller hverandre godt. Der Schmidt er hjernen og Jenko tar seg av det fysiske. Da de er ferdigutdannet kjeder de seg i tjenesten som sykkelpoliti. En dag kommer det et drømmeoppdrag til de to. De blir sendt ut undercover som tenåringer på High School for å forsøke å finne ut av et narkotikanettverk som skal være knyttet til skolen. Dette blir et oppdrag med mye party og moro...

Filmen bygger svært løst på en TV-serie fra 1987 med samme navn som filmen. Konseptet er enkelt men veltilpasset de tenåringsmålgruppen. Men ting er ikke helt som man forventer det at de to skal utfylle hverandre og hjelpe hverandre hele veien for å lage et slags ‘dream team’, for her bytter de også roller der Schmidt blir den kule og Jenko henger med de smarte nerdene. Tidene har nemlig endret seg. Nerd er det nye sexy. Men bortsett fra det er det ikke mye kreativitet å spore i denne filmen som bare er ment for å være gøy og melder seg aldri på i kampen om noen gjeve filmpriser. Dette er med andre ord en skikkelig tullefilm der humoren sitter i førersetet.

Humoren er som sagt svært enkel. Man ler en del av dette som har sine stunder. Men alt er ikke like morsomt hele veien og det er ikke alltid at denne filmen slår an slik man forventer. Det hele dupper litt mot midten. Her får man mye partyfaktor og det hele er krydret med mengder av diggbar dansbar musikk. Dette er ganske passende for tenåringer og unge voksne som liker den enkle humoren som følger med denne filmen. Dette er ikke helt Superbad, men forsøker så godt den kan å være noe i nærheten av den. I tillegg til all partyhumoren med narko og høyt alkoholinntak får man også litt humor som spøker med filmen som en actionfilm også. Det får man blant annet med eksempelvis at man kommenterer at eksplosjonene uteblir gang etter gang og så kommer de riktignok på de minst ventede stedene.

Skuespillerne gjør en grei innsats. Jeg synes dessverre Jonah Hill stjeler for mye av showet og i den andre sidekick rollen kunne det vært hvem som helst av de typiske Hollywoodskuespillerne med noenlunde utseende. Johnny Depp har også en utrolig stilig liten birolle i filmen ulikt alt annet vi har sett av ham fra før av. Og dette er jo også bygget på serien som gav selveste Johnny Depp et lite gjennombrudd i sin skuespillerkarrière og han har en rolle som passer godt inn forhold til sin TV-rolle og for å passe godt inn i filmen.

Dette går for meg over grensen for hvor mye det går an å spøke i en film. I alle fall når man ikke serverer alt i en helsprø vinkling som eksempelvis ‘Mannen med den nakne pistol’. Det drar deg også litt ut av kontekst at man også spøker med filmen som en film. Jeg kan like slike elementer når de blir servert på riktig måte som treffer deg som eksempelvis harseleringen med Chuck Norris i ‘The Expandables 2’, men her fikk man ikke nok gjennomføring bak disse spøkene. Filmen føles også litt hul og man føler ikke man sitter igjen med noe annet enn at man lo litt i ny og ne av dette tøyset. Jeg skulle ønske meg en bedre historie rundt det hele og enda mer komiske øyeblikk av dem man får i Superbad. Dette er jo ikke så galt som det kunne blitt og filmen innehar en del kvaliteter med greit nok porsjonerte morsomheter utover i filmen og med litt action med på kjøpet, men det mangler noe driv i filmen annet enn at man åpner latterdøren. Filmen slutter også på en litt for standard måte, men når man sammenligner dette sammen med det andre som lages i komedielandskapet der ute så skårer dette godt over midt på treet og jeg leverer derfor en firer med denne omtalen og en stor anbefaling om man er ung nok eller bare liker å le av litt enkel og vulgær humor.

- LEGO filmen - Smart og rotete LEGO-galskap
- 22 Jump Street - Beste komedien på leeeenge!
- Det regner kjøttboller - En hysterisk jung food komedie

• Filmforumet