Anmeldelse av Underworld - Evolution, amerikansk film fra 2006

Action, Drama, Fantasi, Grøsser Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 15 år

Underworld - Evolution - Trailer 27.04.2007

Deprimerende monsterkamp med medfølgende fiktiv historietime

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.03.2013]
For åtte århundrer siden begynte en ukjent flodfeid for menneskeheten. Da raste krigen mellom de herskende vampyrene og en opprørshær av varulver kjent som Lykantroper. Legenden vil ha det til at krigen ble startet av to brødre. Det var de udødelige sønner av Alexander Corvinius. Marcus ble bitt av flaggermus og ble blodsleder for vampyrene. Hans bror William ble bitt av en ulv og ble den første og sterkeste Lykantropen. I år 1202 etter Kristus herjer William og varulvene vilt og biter mennesker i hele landsbyer slik at de skal bli varulver. Vampyren, Viktor, synes ikke slik adferd er passende og han forteller Marcus at han må stoppe sin brors ugjerninger. Victor lover at William skal bli skadet, men sviker sin venn Marcus som må se sin bror møte døden fra Viktors ordre. Med dette tar Viktor over makten og setter Marcus i fengsel for all tid. Tilbake i vår tid møter vi igjen Selene. Hun har vært lojal soldat av vampyrene i sekshundre år, men så ble hun forrådt. Krigen var ikke rettferdig likevel, og da sannheten kommer kom til henne. Vampyren Kraven har inngått en allianse med varulvlederen Lucian for å styrte Vampyrlederen Viktor, men Kravens maktbegjær feilet. Viktor var heller ikke den frelseren Selene hadde trodd, fordi han hadde forrådt dem alle. Snart vil jakten på hans bøddel starte. Selene har kun en alliert igjen og det er varulv-vampyren Michael som er den menneskelige etterkommeren av Corvinius. Det er bare snakk om tid før de blir funnet. Hennes siste håp nå er å vekke vampyren Marcus før det er for sent...
Dette begynner som den første filmen med en liten historietime før man går rett på den rå actionen. Bare at her begynner ting med begynnelsen og man får se starten på krigen mellom vampyrene og varulvene. Tilbake i vår tid må Varulv-vampyr-hybriden Michael gjemmes vekk så han ikke blir drept omgående. Selene vil forsøke å få ham spart. Han kan bli en viktig brikke i striden da hans styrke kan bli uendelig med tiden da han er den eneste som kan hente styrke fra begge grener. Han får med seg en stor mengde blod så han ikke skal miste styrke mens han gjemmer seg. I mens er vampyren Marcus blitt vekket av Viktors blod. Det første han gjør er å drepe Kraven da han blir var på Kravens forræderi. Marcus er litt av et monster og har til og med fått seg vinger på sine eldre dager. Han fortsetter jakten på det han ser på som rettferdighet. På et skip ute på havet befinner en mystisk herremann seg. Han har fått likene av Viktor og Lucian brakt til seg. Han spretter opp magen på Viktor og tar ut en gullgjenstand som ligger sammen med skjelettet. Hva han holder på med vet vi ikke helt. Her er det mange fraksjoner som har hver sin agenda.

Dette blir litt for mye direkte oppfølger fra den første filmen. Det blir mye historie og navn å holde rede på her. Man forsøker å forklare ting etter beste evne, men jeg tror nok ikke denne filmen er mye verdt uten å ha sett den første Underworld-filmen. Handlingen blir her maskert med en forhistorie som skal forsøke å glatte over at denne andre filmen i rekken ikke egentlig har så mye å bygge på. I første film fikk vi i alle fall en historie om krig, svik og et helt nytt håp om fred. Her blir alt redusert til noe virkelig enkelt. Her får man egentlig en film som er en alt for lang bosskamp. Man flykter fra den sterke flaggermusvampyren Marcus. Og hele filmen er bare en rekke scener satt etter hverandre der man kjemper litt og utsetter hele veien det store oppgjøret til slutten setter inn. Det eneste smarte trekket i denne filmen er den mystiske mannen på skipet som også har en agenda som blir avslørt i løpet av filmen, men det blir ikke nok til å glatte over at dette bare er en middelmådig ‘vampyr versus varulv’-film som aldri når helt opp mot den første filmen i rekken. Det er da også litt kjærlighet blandet inn i filmen for å fylle litt tid, men man blir aldri helt engasjert i det dom forgår her. Denne filmen er fremdeles dyster og mørk, men ikke like nitrist som den første filmen. Her har man egentlig ikke et godt nok manus til å sette i gang filmen, selv om jeg ser hva en har tenkt her. Man gjør riktignok det beste ut av det. Man før litt flashback til Blade-oppfølgerne som var litt på samme måten som dette at de egentlig ikke hadde noe å by på ut over den første filmen annet enn å melke suksessen for penger. Nå har kanskje Underworldfilmene mer trofaste fans enn Bladefilmene, men det får være grenser for hva vi skal finne oss i. Jeg må si at jeg hadde ørlite mer entusiasme for denne Underworld-oppfølgeren enn jeg hadde til Blade 2 og 3. Man får riktignok noen forklaringsproblemer, som hvordan Selene kan slåss mot den mye mer mektige Marcus uten å bli most til barnemat.

Jeg så faktisk denne filmen på kino den gang den var ny, og jeg ble ikke overbevist den gangen om at det var verdt pengene, og det er jeg fremdeles ikke i dag heller etter at jeg har ervervet meg DVD-en for å gi filmen en ny sjanse. Med den første filmen friskt i minnet ble denne andre filmen i serien kanskje ørlite bedre enn ved første gjennomsyn, men for min del klarer jeg ikke helt å omfavne denne andre filmen fra første stund. Jeg gav den første filmen en sterk treer og dette var et godt hakk ned fra det inntrykket. Man får jo litt mer utbrodering av historietimene fra første film. Historien er også det eneste man sitter og er litt tørst på i selve filmen. Man kunne også lat være å gjenta ting som vi allerede vet, også selv om vi da får vite at en ny person i filmen også får vite om det samme som vi allerede har blitt fortalt før i filmen, men dette er ikke nok for meg til å skulle bli underholdt alene. Som i første film er ikke actionen visuell tøff nok. Jeg likte heller ikke monsterets utforming her heller, fordi jeg har sett mye tøffere vampyrer i min tid. Etter en utrolig kjedelig og rotete begynnelse kommer dette seg litt etter hvert, før slutten igjen punkterer filmen igjen. Det blir mer og mer klart hvorfor jeg ikke klarte å like dette første gang jeg så det. Dette ligger litt å slurer mellom to og tre på terningen, men jeg synes filmen var helt ok å se. Jeg velger derfor å gi denne andre filmen tre svake øyne på terningen.

- Underworld: Blood Wars - Underworld-film på sporet av opprinnelsen
- Underworld: Awakening - Ustø og kjedelig Underworld-oppfølger!
- Underworld: Rise of the Lycans - Kjedelig og ensformig tidtrøyte!
- Underworld - Actionfylt kjølig oppgjør mellom vampyrer og varulver

- Total Recall - Mørk og dyster godbit
- Die Hard 4.0 - Teknologiterrorister i verdig Die-Hard-film og som vanlig ispedd stor actionglede
- Underworld - Actionfylt kjølig oppgjør mellom vampyrer og varulver

• Filmguiden
  • StudVest

Engelsk, Fransk, Ungarsk

Lakeshore Entertainment, Screen Gems Inc.