Anmeldelse av Underworld, engelsk (britisk) film fra 2003

Action, Fantasi, Grøsser Spilletid: 121 minutter Aldersgrense: 15 år

Actionfylt kjølig oppgjør mellom vampyrer og varulver

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.03.2013]
Krigen gikk i stå nærmest på et øyeblikk mellom vampyrene og varulvene (Lykantropene). Lucian, lykantropenes fryktede leder, var endelig drept. Lykantropene ble spredd på en forferdelig natt. Seieren så ut til å være vampyrenes. Nå har det gått nesten 600 år siden den natten, men den gamle blodfeiden døde ikke med Lucian. Selv om lykantropene var få, hadde krigen blitt farligere. Månen hadde mistet sin makt. Eldre, sterkere lykantroper kunne skifte ham på kommando. Våpnene var nye, men ordren for vampyrene var den samme. Finn dem og drep dem, en etter en. Strategien var vellykket. Kanskje litt for vellykket. For dødsdealere som Selene, var det slutten på en æra. For liksom fortidens våpen var også vampyrene blitt overflødige nå. Og da våpen med ultrafiolett lys blir funnet stiger frykten fra vampyrene, men det viser å være noe mye verre i gjerde...
Filmen starter med at vi får se den sexy vampyren Selene sitte på gjerdet av en balkong på en høy bygning og ta i mot det nitriste regnet som væter skinndrakten sin og det halvlange håret. Når tiden er inne hopper hun ned fra balkongen og fortsetter å jage sitt bytte i en vil jakt som bærer dypt ned i kloakken der varulvene viser sitt sanne jeg. De duellerer med heftige våpen, u menneskelige reflekser og rå krefter. Rett etter blir vi tatt med inn i det aller helligste hos vampyrene. De holder til i et herskapshus av den gamle gode sorten, nesten som en ny versjon av Draculas slått med masse hemmelige gravsteder og andre plasser der eldre vampyrer hviler. Man skal se at selv om vampyrene tåler mye og i utgangspunktet kan leve evig, har man i varulvverden funnet en måte å utfordre de overlegne vampyrene på og slikt blir det selvsagt voldsom krig av. Og verre blir det når Lucian ser ut til å være våknet til livet igjen og står i ledetog med vampyren Kraven. Da må vampyrene vekke Viktor fra sin grav for å få skikk på uordenen, men det er noe som ligger å ulmer under overflaten. Noe som ikke stemmer. Hva er det egentlig som foregår her?

Jeg husker godt da jeg så denne filmen på kino for første gang. Kameraten min Torstein elsket den, fordi det var vampyrer presentert på en ny og frisk måte, mens jeg var heller mer kritisk i min dom av filmen som jeg synes har sin sjarme, men ikke så mye mer enn det heller. Det har jo kommet mange Underworld-oppfølgere siden, men ingen har egentlig kommet helt opp mot denne førte filmen i rekken. For min del synes jeg filmen sliter litt med at den blir for kald og dyster. Den får aldri meg helt med på notene, selv om jeg synes dette er helt ok underholdning fra ende til annen. Men i motsetning til den første Blade-filmen som var dødelig tøff da den kom, når ikke dette helt opp til den selv om man her forsøker seg på litt Matrix-action innblandet i alt vampyr/varulv-eventyret.

Regien er ved Len Wiseman (Die Hard 4.0 og Nyinnspillingen av Total Recall) og han gjør med dette en ganske grei filmdebut som regissør med denne filmen. Han har også skrevet historien selv for denne filmen og dette er nok noe som trigger interessen for mange med en flere tusen år gammel feide mellom vampyrer og varulver. Her har man også gjort det på en bra særegen måte som traff bra i tiden da filmen kom. Bildet er grått og trist og det får det mørke nye preget over filmen på en annen måte enn den vi så i Blade. Som også i Blade er det masser av action her også. Denne filmen omhandler både vampyrer og varulver som i tiden rett før og etter dette ble nærmest mote å like. Vi ser også vampyrene og varulvenes kamp i Twilight-filmene, men dette er mye mer mørkt, dystert og alternativt. Undrworld ble aldri en stor suksess, men den fikk raskt kultstatus i undergrunnen. Dette har noe veldig B-filmaktig over seg, men har såpass gode effekter og grei handling og action at den også klarer seg greit i sammenligning med mye annet som kom i samme periode. Denne samproduksjonen viser at man også kan skape entusiastisk film også utenfor Hollywoods grenser. Man har høye ambisjoner med dette og filmen innfrir på noen punkter.

Dette er en historiedrevet film som er dødelig kjølig i sin presentasjon. Det er vanskelig å si helt hvor dette tar veien og man kan aldri være sikker på hvem som lurer hvem og hvordan alt hører sammen. Alt ser i alle fall skikkelig trist ut med konstant mørke, piskende rein og torden i luften gjennom hele filmen. Dette er slik man så det for seg i de gode gamle skrekkfilmene med flashback til eksempelvis Frankenstein og andre mørke klassikere fra filmens barndom. Men man får aldri de virkelig kule scenene man håper på i en slik film, likevel er det nok igjen her til å blidgjøre fansen. For mange gother og emoer vil nok dette fortone seg som en våt drøm de ikke vil våkne opp av. Underworld blir nok aldri for alle oss andre noen klassiker, men har i visse miljøer skapt et univers som enkelte digger å dykke ned i film etter film. Jeg er ingen stor vampyr- eller for den saks skyld varulvfan. Dette fungerer på et vis og kommer seg mye mot slutten. Jeg ender nok opp med å tildele dette en knallsterk treer for en film som aldri slår meg i bakken, men som jeg heller ikke missliker.

- Underworld: Blood Wars - Underworld-film på sporet av opprinnelsen
- Underworld: Awakening - Ustø og kjedelig Underworld-oppfølger!
- Underworld: Rise of the Lycans - Kjedelig og ensformig tidtrøyte!
- Underworld - Evolution - Deprimerende monsterkamp med medfølgende fiktiv historietime

- Total Recall - Mørk og dyster godbit
- Die Hard 4.0 - Teknologiterrorister i verdig Die-Hard-film og som vanlig ispedd stor actionglede

• Filmanmelderen.no
  • Horrorfanzine.com
  • Filmlisten.no

England, USA, Tyskland, Ungarn

Lakeshore Entertainment, Subterranean Productions, Underworld Productions, Laurinfilm Ltd.