Anmeldelse av Siderhusreglene (The Cider House Rules), amerikansk film fra 1999

Drama Spilletid: 126 minutter Aldersgrense: 11 år

Varmt, engasjerende og velspilt drama

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.03.2013]
Homer Wells blir vokser opp på St. Clouds barnehjem i Maine. Han er foreldreløs og blir det også etter to forsøk på å bli adoptert der han blir levert tilbake hver gang. Homer blir oppdratt av barnehjemmets bestyrer, doktor Larch. Larch oppdrar ham som om han skulle vært hans egen sønn og lærer han også opp i legeyrket. Homer lærer raskt og vokser opp til å bli en gløgg voksen ungdom. Men til Larchs store overraskelse ønsker Homer å dra ut i verden istedet for å bli på barnehjemmet og hjelpe ham. Her blir vi med Homer ut i verden for å plukke epler, se havet for første gang og også et glimt av den store kjærligheten...

Filmen er basert på en bok med samme navn som filmen av John Irving. Dette er en fin film om livet som aldri blir helt slik vi ser det for oss. Det hele begynner på barnehjemmet der barna har det fint, men likevel er det noe som mangler for barna. De fleste barna vil bli elsket av en mor og far og ser på det som å vinne i lotto å bli valgt ut for å adopteres. Det er en hard verden der barna må selge seg selv og vise seg fra sin beste side for å bli adoptert. Barnehjemsbarna begynner å tro at det er noe feil med dem om de ikke blir adoptert. På barnehjemmet hjelper man også unge kvinner som har havnet i ‘uløkka’. De får født sine barn der og lar dem bli på barnehjemmet for å oppdras der. Filmen viser også en ung kvinne som tar abort på en ureglementert måte og vi får se at det barnehjemmet driver med faktisk er livreddende for mange kvinner da de tilbyr å føde barnet hos dem istedet for å risikere livet hos diverse alternative abortører. Vi får se at det går fint med Homer til tross for at han ikke blir adoptert. Han blir dog fortalt at han har en hjertefeil og blir for det spart for deltagelse i andre verdenskrig. Han er en rolig gutt som det er lett å like. Men han trenger å finne seg selv etter mange år på barnehjemmet. Han drar da ut i verden for å oppleve ting, men hvor langt skal han reise for å finne seg selv? Doktor Larch tror de kanskje har de mistet ham til verden?

Siderhusreglene er en varmhjertet og vidunderlig film. Her får vi se at livet ikke er enkelt, selv for folk som har vokst opp i reglementerte forhold. Her får man realisme og tunge temaer om hverandre. Den viser at man ikke nødvendigvis trenger å ha den beste bakgrunnen for å bety noe i livet. Man får en vakker fortalt historie som gir mange store små øyeblikk. Dette er en sterk historie som både rører deg og får dette til å fremstå som et ypperlig drama av beste klasse. Filmen får deg med på notene hele veien på en engasjerende måte. Siderhusreglene bygger opp øyeblikk og inkorporerer eksempelvis filmopplevelser i filmen på en måte man kjenner seg igjen i. Man får se Homers interesse for film, som var hans store favoritt favorittsyssel på barnehjemmet. Og hans fascinasjon for King Kong er noe som treffer en filmelsker. Det er kanskje ikke så mye som skjer i filmen, men det som er med er svært godt levert.

Regien nydelig levert av svenske Lasse Hallström (Mitt liv som hund og What's Eating Gilbert Grape?). Han viser at han nok en gang kan lage inspirerende film og trykke på alle de rette knappene. Dette er en film som er lett å like og er nok noe folket vil elske. For min del har jeg alltid elsket denne filmen, men den har tapt seg ørlite med årene. Det gjør at den ikke helt når opp til klassikerstatus for min del. Filmen klarte derimot å det kunststykket å bli nominert til hele syv Oscars og tok hjem to av dem for beste mannlige birolle og beste manus basert på en bok. Skuespillet er jo også veldig stødig her. Michael Caine briljerer som doktor Larch. Og Tobey Maguire viser også mye av sitt potensiale i hovedrollen som Homer Wells, og gjør kanskje sin beste rolle i karrieren.

For å oppsummere så var Siderhusreglene et bra gjensyn, men som ikke var helt den favorittfilmen som den var da jeg var yngre. Men til tross for dette synes jeg nok stadig at filmen leverer et flott skue som er lett å bli glad i for folket. Det kan bli litt sentimentalt til tider og det er nok det de største motstanderne av denne filmen føler de har å ta denne filmen på. Jeg føler Lasse Hallström lar oss rive med slik at vi blir begeistret av filmen. Selv om denne filmen forsøker å skulle være en av de store gutta i klassen når den ikke helt opp mot de store perlene som Cinema Paradiso og Frihetens regn. Siderhusreglene er dog et bra skue og en film som man bør se om man liker sjangeren, fordi den leverer nesten topp hele veien.

- En trettimeters reise - Varmt og sjarmerende om smak og behag
- Hypnotisøren - Fortettet spennende