Anmeldelse av Hitchcock, amerikansk film fra 2012

Biografi, Drama Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 11 år

Hitchcock - Trailer 01.01.1970

Fornøyelig om spenningens mester

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 07.03.2013]
Alfred Hitchcock ble kalt ’spenningens mester’, en av tidenes mest kjente og banebrytende regissører. Men, skjult bak Hitchcock, det ekstraordinære filmikonet som iscenesatte noen av de mest intense publikumsopplevelsene, lå det kreativt eksplosive kjærlighetsforholdet til hans trofaste kone Alma Reville. Hun var vel så delaktig i filmproduksjonene, men fikk i sin levetid lite eller ingen offentlig oppmerksomhet.

For første gang skildres deres fengslende samarbeid, jobbmessig så vel som privat. Handlingen foregår under produksjonen og innspillingen av ”Psycho”, Hitchcocks mest kjente film. Det ble en voldsomt turbulent produksjon, både foran og bak kamera. Filmen er basert på boken ”Alfred Hitchcock and The Making of Psycho” av Stephen Rebello.

I rollen som Alfred selv står Anthony Hopkins. Han har pute på magen og lag-på-lag med påsminket dobbelthake, og vips har han fått den karakteristiske Hitchock-profilen. Hopkins klarer godt å gjenskape Alfred tilstedeværelse, og stemmen er tidvis imponerende lik. Utseendemessig er det likevel ikke til å unngå og også se Hopkins bak sminken, men han gjør altså likevel en fjellstøtt innsats på sin egen sterke måte. Som hans kone Alma står nok en stødig skuespiller i Helen Mirren, heller ikke hun så veldig lik den virkelige karakteren, men sammen har de en kjemi og energi som virker både troverdig og genuint fascinerende.

Fokuset er altså på forholdet mellom disse to sterke personlighetene, og det er en fryd endelig å se et slikt portrett på denne legendariske regissøren. Som mange allerede vet, var ikke Mr.Hitchcock akkurat verdens enkleste mann og regissør å arbeide med. Dette skildres veldig bra, både med hans besatte holdning til blondiner og kvinnelige skuespillere så vel som med hans herlige bruk og holdning til galgenhumor, noe som understrekes med et vittig og treffende manus.

Regissør er spillefilmdebutant Sacha Gervais, en kar som har lagt seg på en enkel, stilfull og ikke alt for kunstnerisk dyp filmatisk linje. Noen ganger føles det også i enkleste laget, som når Hitchcock nærmest belærende forteller oss kjente anekdoter og historier fra filmbransjen, eller når veldig mye opplagt i en scene nevnes av karakterene. Man klarer heller ikke la være å undres over om det man ser er faktiske realiteter eller hypotetiske, dramaturgiske (over)forenklinger. Enkeltscener, som der Alfred og Alma krangler, diskuterer så busta fyker eller til og med nesten er utro mot hverandre, er så klassiske at det blir litt mye tradisjonelle tv- og filmatiske konfrontasjoner til at vi kjøper det hundre prosent.

Dette bringer oss over på følelsen av at ”Hitchcock” i stor grad virker som å være en stødig tv-produksjon, mer enn som en stor kinofilm. Slik sett er det naturlig å tro at Mr.Hitchcock selv ville ha nikket seg enig i mye her, men samtidig gjespet over den filmatiske tradisjonelle dramaturgien og den uspennende trygge stilen som ironisk nok blir litt for mye typisk Hollywood selv.

Det er imidlertid et konkret bestemt grep regissør Gervais har gjort som skiller seg litt ut. Hitchcock var tydelig inspirert av den virkelige seriemorderen Ed Gein, noe som gjentatte ganger gjenspeiles i filmen ved at Hitchcock fører innbilte samtaler med Gein rundt oppvekst, drapsmetoder, hvorfor han ble slik han ble, med mer. Dette er et interessant grep, men det er et grep som er mer interessant rent historisk, intertekstuelt og saksmessig enn bestemt fremdrivende for denne bestemte filmen. Det er interessant også med tanke på at virkeligheten alltid overgår selv tidenes mest sjokkerende film, at det kan finnes en jævel i alle og enhver av oss, en creepy tanke som virkelig er i Hitchcocks ånd.

”Hitchcock” er en fryd for øynene med sin tidskoloritt, sminke og kostyme. Det savnes kanskje enda mer kjente settinger fra ”Psycho”. Det er visstnok grunnet restriksjoner rundt det å vise nøyaktig like scener som fra originalen som gjør denne mangelen, dessverre, men det som er tatt med er snadder for den som kjenner originalfilmen. Filmen er dog aller best i sin formidling av Hitchcocks humor, hans temperament, samt forholdet til sin kone, noe som formidles fortreffelig av Hopkins og Mirren. Også hvor dristig det faktisk var for ham å gå for en filmatisering av ”Psycho”-boka er blant filmens sterkeste og mest interessante sider rent filmhistorisk, og det gjør ikke akkurat hans skrekkfilm mindre fascinerende sett i dette lys.

En av de siste scenene, når ”Psycho” får sin kinopremiere og publikum skriker i sjokk under dusjscenen og til Bernard Herrmanns ikoniske strykergnikking, gir også oss selv frysninger på ryggen og understreker hvor legendarisk denne filmen var og fremdeles er! Med en stødig, men litt enkel og feig filmatisk stil, lander ”Hitchcock” som et interessant portrett ganske så godt på beina.

- November Criminals - Ingen ny indie-perle

• Oppland Arbeiderblad