Anmeldelse av Helter i Telemark (The Heroes of Telemark), engelsk (britisk) film fra 1965

Drama, Krig, Historie, Action Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 15 år

Underholdende om norske helter i en britisk innpakning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.02.2013]
Filmen begynner i 1942 i det tyskokkuperte Norge under den andre verdenskrigen. Tyskland finner også tungtvannsfabrikken på Rjukan svært interessant og øyner dette som sin sjanse til å vinne krigen. De øker produksjonen i fabrikken og forsøker å utvinne 5000 kg tungtvann på et år som skal brukes til utvinning av atombomber. Overingeniør Nilssen sender bud etter Rolf som får del i en mikrofilm som inneholder tyskernes planer. Rolf drar da sporenstreks til England for å rapportere. England sender planene rett til sine allierte i New York slik at Einstein og Oppenheimer skal få del i dem. De mener at tyskerne muligens leder kappløpet om å oppnå atomspalting. Hvis de får fremstilt en atombombe vinner Tyskland krigen. Her må noe altså gjøres. Tyskernes fabrikk i Rjukan må ødelegges raskere enn svint. Over Hardangervidda droppes norske tropper i fallskjerm. De blir derfra sendt ut på en sabotasjeaksjon som raskt kom inn i Norgeshistorien og også verden ellers var glade for den norske innsatsen...

I begynnelsen står det at filmen er tilegnet de tapre norske manen og kvinner som hindret nazi-Tyskland i å få kontroll over tungtvannet som er i nazi-Tysklands hender. Dette er basert på den sanne historien om den norske militæraksjonen som stoppet nazi-Tysklands atombomber. Aksjonen blir ofte omtalt som en av de mest vellykkede militæraksjoner noensinne. Nå er det over 70 år siden aksjonen tok sted og dette er en av filmene som ble laget om denne heltedåden. Fra før er det blant annet laget en norsk film om denne aksjonen fra før av og den kom i 1948 og var filmet i sorthvitt med Henki Kolstad i hovedrollen. Her får man en litt annen produksjon av den samme aksjonen og denne gangen er den til og med i farger. Man har også fått noe drahjelp fra Hollywood med Kirk Douglas (Spartacus / The Vikings) i hovedrollen. Denne versjonen er ikke like historisk korrekt som den norske versjonen, men er ment mer som en underholdende film er laget i samme åndedrag som ‘Kanonene på Navorone’ og ‘Ørneredet’. Selv om denne filmen er bra spennende innimellom, kommer den ikke helt opp mot de to nevnte klassikerne. Jeg liker dog at alle kjøretøy er bra tidsriktig også de norske bilene som gikk på kull er på plass.

'Heroes in Telemark' åpner med en sabotasjeaksjon der noen nordmenn forsøker å rulle en svær kampestein ned en skråning for å sette en tysk militærkolonne ut av spill. Filmen fortsetter også i samme gate. Denne versjonen er med andre ord ganske annerledes enn den norske. Begge versjonene fokuserer på spenning, men her er det mye mer fokus på rein action og spenning gjennom det. Denne begynner litt seigere, men forsøker å bygge opp mer vanlig filmdramatikk. Man faller også for fristelsen å piffe opp action og spenningselementene en del i andre deler som ikke direkte innbefatter selve militæraksjonen. Her ser man annet hovedpersonen forsøke å seile slalåm mellom miner med et skip og en del halesprekkende skiflukter. Her fremstilles nazistene som noen skikkelige ondinger i forhold til den mer nøytrale norske versjonen. Man får også ta mer del i spillet mellom tyskerne og de norske sabotørene. Her får de tid til å hilse på hverandre i spennende møter der de norske må skjule sin identitet og hva de egentlig driver med. Også det dokumentariske grepet fra den norske versjonen er helt borte her. På den annen side viser folkene seg som litt mer menneskelig. Filmen viser at ikke alt var så heltete hele veien og selv de store hadde sine tvil de også. Det er også bakt inn en liten kjærlighetshistorie i filmen mellom hovedrollen Rolf og Anna. Også her får se Norge i all sin prakt og filmen er innspilt både på Rjukan og på Hardangervidda. Man får til og med se en kirke der man synger ‘Glade Jul’. Vi får også se heltene plystre på ‘Hvor hen du går i li og fjell’. Det er gledelig at man også får høre litt norsk språk i filmen.

Denne filmen har sine stunder, men det blir ofte litt nestentopp hele veien. Jeg må nok si at den norske versjonen er hakket bedre enn denne. Jeg har sansen for at man forsøker å sprite dette opp litt til tider, men det er ikke alle forandringene som er til de bedre. Man har brukt mer tid på selve sabotasjeaksjonen i ‘Heroes in Telemark’. Akkurat den delen av filmen er faktisk ganske så bra og trekker noe opp. Man har også i denne delen av filmen tatt mye fra den norske filmen og foredlet det noe slik at det blir noe lengre og like spennende. Ting gikk også litt mer glatt i den norske versjonen og man fikk ikke se at det var noe særlig kontakt mellom tyskerne og de norske allierte styrkene. Her får vi også se at en del sivile nordmenn også mistet livet i denne aksjonen som var tonet ned til å kanskje såvidt antyde det i den norske filmen. Det er gøy å se hva en har klart å stille i stand for denne britiske versjonen av den norske filmen og aksjonen. Man trenger ikke være rakettforsker for å bedømme at dette ikke er like patent som ‘Ørnerdet’ som er mye i samme gate. Man kjenner igjen enkelte elementer og det er lett å se at de som laget ‘Ørneredet’ må ha hentet noe av inspirasjonen fra denne filmen bare at man har bakt inn mye mer action og dramatikk.

- The Fall of the Roman Empire - Stor episk film av godt gammelt merke om Romerriket
- El Cid - Glemt liten severdig klassisk sak

• Angelfire.com