Anmeldelse av Karsten og Petra blir bestevenner, norsk film fra 2013

Barn, Familie Spilletid: 86 minutter Aldersgrense: Alle år

Sjarmtroll blir bestevenner

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 14.02.2013]
De to 5-åringene Karsten og Petra går i samme barnehage og vi følger dem i hverdagen med deres livlige kosedyr Frøken Kanin og Løveungen. Sammen blir de bestevenner og lar ikke noe motgang komme i mellom deres vennskap.
”Karsten og Petra blir bestevenner” er basert på barnebøkene til Tor Åge Bringsvær og skal bli flere filmer i løpet av de kommende årene, også en tv-serie. Denne første filmen er en veldig god start av regissør Arne Lindtner Næss som tidligere har gjort også flere av Olsenbanden Jr-filmene, samt ”S.O.S Svartskjær” og ”Blåfjell 2”.

Også her viser Næss at han har en god omgang med barn og film. Rent filmatisk er det klare, sterke og friske farger som er brukt i bildene. Barnehagen og hjemmene til Karsten og Petra ser ut som fargesterkt godteri og nyoppussede for anledningen. Det ser altså veldig pent og idyllisk ut. Nærmest like overfladisk og pene er også karakterene i filmen, men uten at det denne gang faktisk irriterer oss voksne som ser. Til det er alle for sjarmerende, herlige og troverdige. Litt alvor har man også klart å presse inn i historien og det er bra!

For barna vil dette trolig være både underholdende og morsomt. Næss har også frisket opp filmspråket med litt animasjoner innimellom, samt at dyrene i Frøken Kanin og Løveungen er ”levende”, i hvert fall i hodene til Karsten og Petra. Artig.

”Karsten og Petra blir bestevenner” er en solid og pen produksjon, med variert handling og enkeltscener som aldri kjeder oss, typisk pedagogisk riktig og flink, og dermed også trygg og god. Ingenting galt med dette for så vidt, bare kanskje litt ufrivillig morsomt urealistisk for oss voksne dog. Det er i den sjarmerende skildringen av forholdet mellom virkelighet og barnefantasi, inkludert et varmt manus, at det hele er lekent og underholdende. Og med sjarmtroll som Nora Amundsen og Elias Søvold Simonsen i hovedrollene er det vanskelig å bli grinete på dette stykket pen barnefilm.

- Karsten og Petra ut på tur - Drivende og rik fjelltur med Karsten og Petra
- Karsten og Petra på safari - Underholdende safari i fargerikt felleskap
- Karsten og Petra på vinterferie - Småsjarmerende vinterferie
- Karsten og Petras vidunderlige jul - Bekymringsspekket men sjarmerende julestemning

- Karsten og Petra ut på tur - Drivende og rik fjelltur med Karsten og Petra
- Karsten og Petra på safari - Underholdende safari i fargerikt felleskap
- Karsten og Petra på vinterferie - Småsjarmerende vinterferie
- Blåfjell 2 - Jakten på det magiske horn - Gammeldagse nisser i ny innpakning
- Olsenbanden jr. Mestertyvens skatt - Olsenbanden Junior avslutter helt greit
- Olsenbanden Jr. og det sorte gull - Olsenbanden Jr. på eventyr i eksotiske Egypt
- S.O.S. - Svartskjær - Skikkelig spennende og engasjerende norsk barnefilm
- Olsenbanden jr. - Sølvgruvens hemmelighet - Olsenbanden Junior med mer spenning
- Venner for livet - God og spennende norsk barnefilm
- Olsenbanden jr. på Cirkus - Friskere og mer underholdende enn sine forgjengere
- Olsenbanden Junior På Rocker'n - Olsenbanden Junior serverer oss en middelmådig rockesuppe
- Olsenbanden Junior går under vann - Olsenbanden Jr. med en mye bedre affære enn julekalenderen

• Oppland Arbeiderblad
  • Filmforumet
  • Hamar Dagblad

«Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge»

«King Arthur: Legend of the Sword»

«Noe som skjedde på jobben»

«Takk For Alt»

«Eyes of a Stranger»