Anmeldelse av Rive-Rolf (Wreck-It Ralph), amerikansk film fra 2012

Animasjon Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 7 år

Spillnostagisk eyecandy!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 07.02.2013]
Store og sterke Rive-Rolf lengter etter å bli like elsket som den snille Fikse-Felix i spillet deres. Problemet er bare at ingen elsker en skurk, dog helter! Men så en dag ser Rolf sin sjanse til å oppnå heltemot og lykke når han lurer seg med inn i et annet spill! Ved et uhell slippes imidlertid en dødelig fiende løs på arkaden og Rive-Rolfs eneste håp blir til slutt en bråkete ”glitch” av ei jente fra et annet spill.

Om Fikse Felix og "Wreck It Ralph” er like kjent her hjemme som i USA er ikke helt sikkert, og i starten føles både disse karakterene, samt flere andre spill, som noe fremmede og ukjente for oss nordmenn muligens. Her er selvsagt likevel kjente figurer, som Pac-Man, Bowser fra Super Mario, Sonic-gjenkjenninger, sersjant Calhoun fra ”Hero’s Duty” og flere karakterer fra Street Fighter-spillene, bare for å nevne en brøkdel. Det svulmer nemlig over at spillkarakterer, noe som gir en stor rikdom til dette universet. Artig!

Retropreget og nostalgifaktoren er best tilstede i åpningen og en herlig start setter slik tonen godt. Videre blir selve historien noe konstruert og kunstig, mens det i lengden blir riktig så slitsomt å høre Sigrid Bonde Tusvik som den gnålende, masete og frekke ”glitchen” Vanellope von Schweetz fra spillet ”Sugar Rush”. En ”glitch” er en betegnelse på en feil i et system eller et spill, og Vanellope er slik uansett et morsomt innslag når man tross alt behandler spilluniverser.

Universet i sukkerlandet i ”Sugar Rush” er fabelaktig flott animert rent visuelt, åh, du slikkmunn og kakamons! Det enormt innholdsrike landskapet av sukkertøy, snop og alt hva som egentlig kan lages av sukker, klarer faktisk å gjøre deg fysisk kvalm! Man får i starten lyst på veldig mye søtt å spise, men etter hvert kommer altså kvalmen sigende. Jeg vet neimen meg ikke om dette er et direkte kvalitetstrekk ved filmen, eller ikke, at den klarer å gjøre deg kvalm ved å visualisere så mye søtsaker så godt. Jeg velger å gi den ros for dette, all den tid man også føler man kjenner lukten av sjokolade, konsistensen av alt og smaken av kjempesure drops i munnen!

Det er kombinasjonen av underholdningen for både ung og gammel, nytt og retro, som skaper kvalitetene ved ”Wreck It Ralph”. Rent visuelt er det også en imponerende stofflighet og tekstur i overflater, figurer, godteri og annet i bildene. Det er også så fargerikt at man kan bli kvalm bare av fargene, så advarsel: det trengs IKKE snop og godteri til barna under denne filmen!

Til tider oppleves det som en genial idé og forene mimregode spill for oss voksne med nyere barnehelter, gjort på en visuell knakende søtladen måte. Et vittig manus krydrer med flere morsomme poeng og enda flere spillreferanser. I lengden blir det altså dog såpass masete at man kan stå i fare for å få både sukkersyke- og epilepsianfall samtidig. Men altså, her er mye for spillnerder av alle aldre, samt at ethvert annet barn i blant oss også kan kose seg så det holder. ”Wreck It Ralph” er ikke overraskende nominert til Oscar sammen med gullfilmer som ”Frankenweenie”, ”Piratene” og ”ParaNorman”, fullt fortjent, for det er som kjent ikke så alt for mange av vellykkede spillfilmatiseringer gjennom historien.

- Rive-Rolf krasjer internett - Rive-Rolf blir stilt i skyggen av internett.

- Rive-Rolf krasjer internett - Rive-Rolf blir stilt i skyggen av internett.
- Zootropolis - Imponerende velsmurt og spekket dyreshow!

• Biojensen.dk
  • Flickchickcanada.blogspot.no