Anmeldelse av Oppdrag Nemo (Finding Nemo), amerikansk film fra 2003

Animasjon, Komedie, Familie Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 7 år

Oppdrag Nemo 3D - Fabelaktig animasjonsklassiker

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 21.12.2012]
Den lille klovnefisken Nemo forsvinner en dag på dramatisk vis fra sin far Marlin og havner dermed ut på en reise som skal inneholde mange farer, spenning og opplevelser. Mot og familie er sentrale ingredienser når Marlin og den hjelpsomme Dory må ut på leting etter Nemo i det enorme havet, og både andre fisker og dyr, sjøfugl, mennesker og kloakkanlegg må beseires for å overleve!

”Oppdrag Nemo” er som havanimasjon slik som ”Løvenes Konge” var, og er, for landdyr-animasjonen; helt konge!

Regissør Andrew Stanton skapte i 2003 denne imponerende harmoniske og stødige filmen, en film som i dag står seg minst like bra! Stanton står også bak andre animasjonsjuveler som ”Småkryp” og ”Wall-E”, samt årets mest ufortjente flopp i herlige og morsomme ”John Carter”. Han har også skrevet manuset for ”Nemo”, samt de andre nevnte filmene.

Med sitt behagelige tempo og lett spiselige og spennende handling utvikler historien seg akkurat så enkelt en slik familiefilm skal. Kombinasjonen og balansevekten mellom de sentrale elementene i filmen er mesterlig, behagelig og passe godt dosert og fordelt! Både spenning, varme, humor og moral sitter nemlig som et skudd! I mange Disney-filmer er den søtkvalme moralen tykt smurt utover, mens den påtvungede pedagogiske opplæringen likeså. I dette Pixar-eventyret er også disse elementene altså til stede, men aldri så mye at man føler for å kaste opp.

”Oppdrag Nemo” er en film som også er lærerik og informativ med sitt fokus på havet, dets enorme omfang, farer og gleder, eksemplifisert brilliant med fisketyper, dyrearter og annen fakta. Her får vi kjennskap til den østaustralske havstrømmen, hvor gamle skilpadder kan bli, og at brennmaneter ikke svir oppå toppen. I tillegg er alle disse merkelige og fantastiske fiskeartene faktisk noe som finnes i virkeligheten, som klovnefiskene, gigantskilpaddene og til og med dragefisken som kan produsere ”lys” for å tiltrekke seg sitt bytte.

”Oppdrag Nemo” må slik være en våt drøm av en film for naturforkjempere og dyrevenner som liker oppmerksomhet rundt havet og dets innhold. Den naturpolitiske agendaen i filmen kunne selvsagt vært langt større, men det er den ikke, og dermed er den verken for overfladisk og feigt falsk, ei heller overskygget av disse kritiske linjene.

Bruken av 3D er på denne 10 år gamle filmen ikke utpreget til stede og overskyggende, så egentlig er dette bare behagelig på alle måter. Bildene og animasjonen er enkel og aldri overlesset, noe som gir en veldig behagelig film uten at det blir kjedelig.

”Nemo” vant Oscar som beste animasjonsfilm i 2003 og fikk ytterligere 3 nominasjoner, for musikk, lyd og originale manus. Nettopp i manus ser man også at både verdier, klokskap, menneskelig visdom, samt humor lekkert er skrevet inn og avlevert. I forhold til humoren og vittigheten i filmen er denne tonen til stede igjennom hele filmen.

De norske stemmene klarer seg veldig bra, med blant andre Trond Viggo Torgersen som Nemos far og mange andre kjente navn. Kaka tar igjen karakteren Dory, uforglemmelig gjort i originalen av Ellen DeGeneres, som den stokk dumme fisken som forsøker å hjelpe til, selv med en korttidshukommelse som en gullfisk. Humoren og manuset rundt Dory er som en klassiker i seg selv!

Som en animasjonsmessig klassiker fremstår ”Oppdrag Nemo” like sterkt i dag som for ti år siden, og filmen vil holde seg i uttallige år. Det er herlig å vite at ”Oppdrag Nemo 2” er på vei til 2014, igjen i regi av Andrew Stanton. Jeg gleder meg som et barn!

- Oppdrag Dory - Oppdrag... eh, hva var det nå igjen?

- Oppdrag Dory - Oppdrag... eh, hva var det nå igjen?
- John Carter - Mer John Carter takk!
- Wall-E - Eyecandy
- Småkryp - Maur alla Pixar