Anmeldelse av Tootsie, amerikansk film fra 1982

Komedie, Romantikk Spilletid: 119 minutter Aldersgrense: 7 år

Smart situasjonskomedie som man ler godt av

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.12.2012]
Michael Dorsey er en ambisiøs skuespiller som klager på alle detaljer som han synes ikke kler kunsten. Det har gjort ham til en av de minst populære navnene i bransjen. For å få roller er han villig til å gjøre alt for å fikse sitt rykte. Han går faktisk så langt at han søker på en kvinnerolle. Han kler seg opp med parykk og sminke og spiller rollen så perfekt at ingen merker noe og han får endelig en kontrakt. Men det er ikke enkelt å spille rollen som hans alter ego, Dorthy, på alle plan for å opprettholde sitt kvinnelige image uten å bli avslørt, og det gjør ikke ting bedre at han faller for en kvinnelig kollega på jobben som ikke vet at han egentlig er en mann...

Det er mye interessante scener her og man blir dratt inn i handlingen fra første stund. Man ler høyt på enkelte rare poenger som da hovedpersonens venn presiserer at han vil ha bare ha teatre som er åpne når det regner. I tillegg til å være en vanlig komedie så har denne filmen så mye mer å spille på. Replikkene er også bra morsomme og er i sjangeren ‘Jeg trenger ikke penger til Taxi fordi det er billigere å bli ranet’. Det blir utrolig morsomt her underveis når man ser denne mannen som forsøker å være en dame uten å være homofil. Dette har jeg ikke sett så mye før på film. Sist gang jeg så dette var med en annen skuespiller når Robin Williams forsøkte seg å være eldre dame i Mrs. Doubtfire. Dette går litt i samme gaten, bare at det hele er enda litt bedre manusmessig. Poengene er ikke fult så plump og manuset er enda litt mer smart gjennomført.

Ting blir kjørt veldig langt her, men det er jo det som skaper all humoren her. Det blir artig når de eldre skuespillerne legger seg etter ham som de tror er en litt middelaldrende dame og til og med kysser ham også. Han får problemer når han begynner å falle for sine yngre kvinnelige skuespillerkollegaer. Det blir med andre ord mange baller å ha i luften for den unge ambisiøse skuespilleren. Og etter hvert blir dette litt av et trekantdrama. Der Dorty liker sin kollega. Kollegaen liker ikke Michael, men elsker å være med Dorthy som en venninne. Og det hele kompliseres en god del når kollegaens kjære far faller for Dorthy. Og etter dette syke narrespillet blir det vanskeligere å vanskeligere å avsløre sannheten når serien han spiller som Dorty i blir mer og mer populær og han får kontrakter for flere og flere sesonger.

Dustin Hoffman spiler utrolig bra som denne skuespilleren som spiller denne karismatiske Dorthy. Dette er ingen lett rolle å spille og hans rollekarakter byr på mange lag i skuespillet som bare de dyktigste i bransjen takler. Man får jo også triumfkotet Bill Murray her som er en bra skuespiller som Michaels kamerat i filmen. Han er alltid veldig kul på film og han stjeler ofte mye av showet med sin sære personlighet og nedtonede karisma som smitter over på oss seere. Hans scener er ofte bra tidig.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde for store forhåpninger til denne filmen på forhånd. På coveret ser det ut som en dansefilm og jeg så ikke en gang at kvinnen på coveret egentlig var Dustin Hoffman. Det hjelper heller ikke for mye for filmen at den pleier å dra på årene fordi eldre komedier pleier ikke helt å være like gøy som da de ble laget De pleier gjerne også å være noe treg, men dette flyter egentlig veldig bra. Det er mye ved dette som gjør det hele veldig tidløst. Situasjonskomikk som dette går liksom aldri av moten. Det er noe alle kan relatere seg litt til når man ser dette. Ting blir jo også mer og mer komplisert for Michael og være Dorthy og opprettholde sitt vanlige liv i tillegg. Dette blir det utrolig mye moro ut av. Filmen er god på å komme opp med morsomme situasjoner uten å dra det for langt slik at det bikker over og ting blir for dumt igjen.

Dette er en gøy film som de fleste vil sette bra pris på. Den klarer å underholde hele veien og humoren er bra selv den dag i dag slik at man får sine latterbrøl av mye av de situasjonene som foregår her. Ting er også bra originalt for sin tid og det er bra liv i ting her. Replikkene er også overraskende gode. Man føler at ting er bra intelligent skrudd sammen. Tootsie er en film som faktisk overrasket meg en del. Det blir dog ikke noe ynglingsfilm, men en av de helt klart beste komediene for sin tid.

- Firmaets Mann - Grei underholdning, men klarer ikke å følge opp boken
- Havana - Bullshit