Anmeldelse av The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 2, amerikansk film fra 2012

Drama, Fantasi, Romantikk Spilletid: 110 minutter

Blodfattig slutt, men for fansen

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 15.11.2012]
Bella våkner opp forvandlet, hun er blitt mor og endelig en vampyr. Edward fryder seg, mens Bella selv også aldri har følt seg mer levende. Skjebnen til Jacob blir imidlertid flettet sammen med deres eksepsjonelle datter Renesmee. At hun er født både halvt menneske, halvt vampyr, vekker så store krefter i de mørke og onde vampyrene at et stort slag synes uunngåelig!
Det avsluttende kapittelet i filmatiseringen av det verdensomspennende Twilight-fenomenet, bøkene skrevet av Stephenie Meyer, er endelig her. Regissør for denne siste filmen er Bill Condon, en kar som vant Oscar med filmen sin ”Dreamgirls” i 2007. Han laget også forrige Twilight-film.

Avslutningen på historien om Bella Swan og Edward Cullen starter med en ganske så lekker, pen og spennende åpningssekvens, rent billedlig og komposisjonsmessig. Deretter er det rett inn i huset hvor Bella i slutten av forrige film fødte sin noe spesielle datter. Herfra og ut, i nærmere 1,5 time går det stort sett i klassisk treigt Twilight-tempo, igjen, dessverre.

Enkelte scener er dog litt morsomme, blant annet der hvor den nyvåknede vampyr-Bella får utløp for sin nye overivrige vampyr-energi. Disse scenene har noe drømmeaktig visuelt vakkert over seg. Også flere av de nære og emosjonelle scenene mellom Bella og Edward kan man med godvilje synes er sjarmerende, varme og rørende.

Utover dette fylles dessverre igjen handlingen opp med uttallige stirrescener, hvor store, gule, røde og blodsprengte vampyrøyne får omtrent 50 prosent av bildene i filmen, og hvor Cullen-familien viser oss oppstilte, dørgende rolige og kjedelige ventescener inne i huset. Det gjør at man klør i hele kroppen etter handling og tempo!

Det er som man gir en lang marsj i om boka og bøkene er slik og slik, når det på film er tidvis ofte like stillestående som ei blank bokside! En kan nesten begynne å mistenke forfatter Stephenie Meyer for å være en 90 år gammel forfatterinne, noe hun selvsagt ikke er, men i mangel på i hvert fall filmatisk tempo skulle man tro så! Derfor er det en blanding av bokseriens historie og filmens regissør som skaper Twilight-universets treighet og overfladiske tomhet.

Selve kroneksempelet i filmen, på den overdrevne mykheten og overfladiske feminine behandlingen av vampyrfenomenet, er at vi ikke får se en eneste, ikke EN ENESTE sier jeg, bloddråpe i hele filmen! Da har man ikke bare sikret at de minste av de minste fjortisene får adgang til filmen, man har også mistet og tatt bort noe helt sentralt og vesentlig i en tross alt vampyr-filmserie!

Heldigvis skjer det imidlertid noe heftig på slutten. Endelig kommer det store slaget helt på tampen! Her er en variert koreografi, med flotte action- og effektscener blitt til en veldig underholdende og til og med dramatisk slosskamp mellom de gode og onde vampyrene, samt varulvene. En aldri så liten overraskende twist på slutten her overrasker også positivt!

Denne scenen løfter og fremhever filmenes beste side, nemlig det til tider minimalistiske estetiske og fargelekre universet og bildene, bestående av hvit snø, grønne trær, sorte og mørkkledde vampyrer mot mer jordnære vampyrer, med røde lepper, i skjønn forening. Selve slutten skal ikke røpes, men den kan for mange oppfattes som både feig og enkel, mens andre igjen vil bli overrasket over at den er litt uforutsigbar.

Twilight-sagaen er som en eneste lang (vampyr)såpeopera. Ikke et vondt ord om denne genren, for den kan i beste fall være svært engasjerende på et menneskelig emosjonelt plan, men direkte handlingsdrevet, actionfylt og nyskapende er såper sjeldent.

Uansett, ”Breaking Dawn – part 2” har for fansen trolig blitt i hvert fall passe tilfredsstillende. I og med de andre filmenes enkle nivå, ja så kan fansen simpelthen ikke ha hatt alt for store forventninger. Helt i slutten får de i hvert fall en etterlengtet flashbacksekvens til alle fem filmene, noe som garantert vil frembringe tårer og småhulk hos den mest svorne fansen. Nettopp derfor er det ingen som kan slakte dette tynne kjærlighetseposet uten å i hvert fall respektere at fansen trolig får sitt med denne siste filmen.

For alle oss andre er og blir dette ganske så lite spenstig, interessant eller uforglemmelig. For, og dette er betegnende for hele ”Twilight”-serien, når man blir voksen, ja da ser og skjønner man at folk og fe ikke er like overfladiske, overforenklede og sjelløse som disse karakterene er, noe man forøvrig kan si om veldig mye amerikansk underholdningsfilm. Dette er i bunn og grunn intet annet enn akkurat som en hjernedød actionfilm, og alle vet at nettopp dét kan sitte rett i fletta på riktig publikum. Men direkte god film, vel, det er det jo ikke akkurat.

- The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1 - Twilight - Breaking DzzzZZzzzz...
- The Twilight Saga: Eclipse - Mye jatting, men dog med stil.
- The Twilight Saga: New Moon - Vampyrenes kamp fortsetter
- Twilight - Evighetens kyss - Tenåringskliss for jenter

- Skjønnheten og udyret - Billedskjønt og ujevnt eventyr anno 2017
- Den Femte Statsmakt - Et eneste langt påstående gjesp...
- The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1 - Twilight - Breaking DzzzZZzzzz...
- Kinsey - Mannen bak den første store sexforskningen

18.11.2012 sier Fjaag: Veldig god oppsummering av hele serien, vil jeg si. Har ikke sett filmen, men regner med at den ikke har mistet den litt numne, handlingsløse stemningen fra bøkene. Appellerer sikkert til mange, da.

• Avisa Nordland
  • Teknologia.no