Anmeldelse av Forhandleren (The Negotiator), amerikansk film fra 1998

Action, Thriller, Drama Spilletid: 139 minutter Aldersgrense: 15 år

Overraskende underholdende actionthriller av godt gammelt merke

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.10.2012]
Danny Roman jobber som gisselforhandler og er den beste i bransjen. Men en dag etter en kveldsjobb skjer det et mord og Danny kommer først på pletten. Men når resten av politiet straks kommer på pletten blir Danny den siktede. Det blir plantet beviser for at han har utført mordet og Danny frykter at livet hans er ødelagt. Nå er gode råd dyre og Danny tar en helomvending og tar gisler for å forsøke å lirke frem sannheten om hva som egentlig forgår og hvem som er de råtne eplene i politiets egne rekker, og hva som egentlig her dekkes over. Det blir en lang natt med mye forhandlinger...
Konseptet er et ganske bra utgangspunkt for en film. Men det stopper ikke der for her har man et meget godt manus i bunn med god dialog hele veien. Man bygger opp tillit til karakterene og ting fortoner seg meget intenst hele veien. Man klager nesten ikke på noe her mens man ser. Denne Danny Roman er også en ganske kul type som man heier på gjennom tykt og tynt i hele denne filmen. Det er gøy å se slike psykologisk krigføring mellom politiet og forhandleren Roman som denne gangen er på den andre siden av ‘forhandlingsbordet’. Og når man får Kevin Spacey som den andre forhandleren som skal snakke med vår mann Samuel L. Jackson så blir man allerede der veldig henrykt. Dette er en film som man virkelig kan kose seg med uten at den blir for seriøs og dyster som det kanskje kunne blitt om man ikke hadde alle disse livlige karakterene og samhandlingene og diskusjonene dem i mellom.

Ofte synes man at actionthrillere som var gode på 90-tallet ikke er helt det samme i dag, men denne filmen har holdt seg utrolig godt. Mye på grunn av at man klarer å holde ting okei troverdig hele veien og man balanserer det hele på den rette siden av knivseggen hele veien igjennom filmen. Det er også et veldig bra driv i filmen og ting blir aldri kjedelig. Dette er bra action og en interessant situasjon hele veien. Man lurer jo også litt på hva som virkelig er tilfelle her og hvem som egentlig er den store stygge 'badguyen' bak det hele. Det psykologiske aspektet er bra med filmen at man ikke vet hvem man kan stole på til en hver tid. Man får også sin dose action her og i tillegg får man med en viss dose humor med på kjøpet. Jeg lo godt av en del av kommentarene her som vår ekselente gisselforhandler som alltid vet hva han gjør og hvorfor til en hver tid og kan snakke en hver politimann rundt lillefingeren. Det ble også også en viss ufrivillig komikk da man hadde på norsk tekst og vår venn sa at han skulle rundpule hele gjengen og det er ganske søkt å tolke det han sier den veien fordi det bare er ment som litt bannskap på amerikansk utført av den som banner kulest på film gjennom tidene, nemlig Samuel L. Jackson. Og når man også får en rekke andre storheter med skjermtid som Paul Giamatti og David Morse klager man ikke akkurat over castet i filmen.

Denne filmen var overraskende underholdende. Jeg husker godt at den ble noe alle skulle se da den kom og jeg var overbevist om at jeg hadde sett den før. Men underveis da jeg så filmen oppdaget jeg at dette faktisk var en ny film for meg. Jeg hadde riktignok sett noen scener som jeg sikkert har plukket opp ved en av de utallige gangene filmen har gått på TV. Men jeg ser jo aldri lenge på en film midt i, da jeg må ha med meg hele bildet for å ikke ødelegge opplevelsen. Derfor ble jeg veldig gledelig overrasket over å se en ny god film for meg fra det glade 90-tall som leverer varene sine. Jeg må si at jeg ikke hadde hørt om regissør F. Gary Gray. Jeg har dog sett remaken av ‘The Italian Job’ fra 2003 som han sto bak, men det var ingen storfilm som gjorde at man bet seg merke i hans navn. Forhandleren er derimot en mye bedre film og hans desidert beste film på merittlisten og det gjorde sitt til at jeg fikk lyst til å se hans nyere actionthriller i ‘Law Abiding Citizen’ med Gerard Butler og Jamie Foxx fra 2009. Jeg tviler på at den er helt samme klasse som Forhandleren, men det er jo verdt et forsøk.

For å oppsummere så får man et stort smil på kjeften hele veien mens man ser denne filmen. Det er med andre ord en god opplevelse å se filmen. Det er bra å se at lett underholdning også kan være noe man setter stor pris på og særlig når det er så velgjort som dette. Her får man en film som jeg tror de fleste vil sette stor pris på. Det er sjelden man ser en film som denne nå for tiden. Kanskje det meste er allerede laget? Eller man er for opptatt av å bare lage remakes og oppfølgere? Uansett så er det bra å se at en god underholdningsfilm kan gjøre jobben selv godt over ti år etter at den så dagens lys. Det er sjelden vare at filmer ikke går ut på dato over en slik tidsperiode, og det gjør virkelig ikke denne. Nå skal det sies at jeg ikke hadde så høye forventninger når jeg satte meg ned for å se denne filmen sammen med gutta, og den tok meg litt på sengen der kan man si. Jeg ruller en forsiktig femmer på terningen fordi dette fungerte som bare det og min anbefaling er varm for dem som liker action og spenning enten som et gjensyn eller som et første oppdaging av en film som absolutt er på høyde med blant annet Speed og en rekke av de beste actionfilmene fra det glade 90-tall.

- Fast and Furious 8 - Nær ødeleggelse av topp actionserie
- Law Abiding Citizen - Tullete og rotete om ”hevn”.
- Be Cool - Vær kul, men ikke FOR kul.
- The Italian Job - Action og spenning i en film som gjør jobben

USA, Tyskland

Warner Bros. Pictures, Regency Enterprises, New Regency Films, Mandeville Films, Taurus Films

«Orange Is the New Black»

«Kaptein Supertruse: Den Første Episke Filmen»

«Transformers 5: The Last Knight»

«Hush...Hush, Sweet Charlotte»

«Satanic»

«I Don't Feel at Home in This World Anymore»

«SVK - Store Vennlige Kjempe»