Anmeldelse av Taken, fransk film fra 2008

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 93 minutter

Taken - Trailer 23.03.2009

Mye hevnaction og stor spenning med Neeson

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.10.2012]
Hans navn er Bryan Mills og han har jobbet som CIA-agent. En dag drar datteren hans på en tur til Europa for å følge konsertene til et rockeband i forskjellige steder i Europa. Men noe går galt. Når hun kommer fram blir hun kidnappet sammen med sin venninne som hun reiser med. Akkurat før hun blir tatt snakker hun med faren i telefonen og hun gir ham noen instrukser om hva som skjer og litt hvordan de ser ut. Bryan drar med første fly til Paris der hans datter sist befant seg og starter der jakten på kidnapperne. Han er ute etter å få sin datter trygt tilbake og få seg en liten hevn for de som har utnyttet hans datter på det groveste. Men ting blir langt fra enkelt, men Bryan har sine metoder og gir seg ikke så lett...

Bryan Mills kjøper et karaokeanlegg til datterens 17 års bursdag. Han kommer i besøket til datteren og ønsker bare å gi henne gaven og være tilstede for henne selv om hun egentlig lever med sin mor og sin stefar. Datteren liker å synge og vil leve av sangen. Bryan er tidligere CIA-agent og jobber som livvakt for en popstjerne. Han får tips om hvordan datteren skal gå frem for å begynne å synge skikkelig og popstjernen betaler til og med for sangtimer for hans datter. Han er veldig opptatt av regler og er en ganske streng far. Han vet hvor lett ting kan gå galt og passer på sin datter som det skulle vært sin egen øyensten. Men nå er datteren begynt å bli voksen og han gir henne lov til å dra på tur til Paris. Men hun har egentlig tenkt å dra på en mye lengre tur i Europa og lyver litt for sin far for å få lov til dra. Og så går det jo alltid slik som foreldre pleier å få det når man advarer sine barn om å ikke gjøre ting: hva var det jeg sa? Men bare at her får det mye større konsekvenser enn disse tingene vanligvis får.

I begynnelsen av filmen er alt bare fryd og gammen. Bryan Mills forsøker å gjøre alt for datteren. Men plutselig blir alt forandret til et mareritt på samme måten som de fleste grøssere også har sin oppbygging. Det er mye action her og Bryan setter hele Paris på hodet for å finne sin datter. Det blir skyting, biljakter, eksplosjoner og alt annet som gjør seg som actionunderholdning på film. Det blir også en del bra koreografert slåssing her som ser veldig bra ut. Det er bra driv i filmen og når den først får kommet i gang er det nesten nonstop-action til rulleteksten setter inn. Bryan jager bakmenn og prøver og finne sin datter og dreper mange i jakten i undergrunnen for å forsøke å finne sin datter. For de som liker at vold skal rettferdiggjøres så er dette filmen for deg. Man får også en litt rå humor med på kjøpet også som setter sitt preg på filmen.

Det er flere kjente navn med her. I hovedrollen finner vi Liam Neeson og han viser seg å være et svært bra kar for slik håndfast action som dette. Han spiller denne tidligere CIA-agenten på en rå måte og med mer glød enn det Jason Statham kunne gitt i samme rolle. Bak manuset finner vi en annen kjent kar som har vært med på mye i Luc Besson. Han har klart å skape et bra håndfast manus med mye action i. Historien engasjerer en og mange vil nok synes at det er greit at denne Bryan dreper avskum i underverdenen. Volden er veldig rå her til tider og dette passer nok best på et voksent publikum da mange scener er litt småkreepy med innslag av tortur og annet som hører med for å få tøffe folk til å avsløre detaljer de ikke vil. Det hele er overraskende bra laget og det er bra å se at folk utenfor Hollywood også kan lage god action. Det hele kan minne litt om Jason Bourne med håndholdt virrende kameraer. Selv musikken minner litt om Bourne. Det er med andre ord ikke vanskelig å se hvor man har tatt inspirasjonen fra. Det kan jo ligne mye i at også her får en agent som ikke er fult like dyktig, men ikke så langt unna. Han gjør i alle fall ting her som de fleste bare kunne drømme om. Litt flaks er det også med i bildet her, slik det alltid er i filmer av dette slaget. Men der stopper også likheten med Bourne for dette står veldig bra på egne bein i en helt annen historie som er mye enklere enn den man finner i Bourne.

Filmen har en enkel men grei historie i bunn. Innpakningen er derimot veldig god og man får såpass mye god action her at man liker det man ser. Dette er nok en film som vil underholde de fleste om man ikke er for kritisk til hevnperspektivet. Bryan i Neesons skikkelse er som sagt en blanding mellom Jason Bourne og Jack Bauer. Jeg liker blandingen og det man får servert her. Filmen er innimellom ganske glimrende fortalt, men man tar seg noen snarveier uten at man skal straffe denne filmen for mye fordi dette er særs bra underholdende. Det er ikke så mye bra actionfilm som er laget opp igjennom historien, men dette føles som godt håndverk i så måte. Jeg ruller faktisk en femmer for denne filmen fordi den har mye man er ute etter når en ser en actionthriller av dette merket.

- Taken 3 - Velkjent action
- Taken 2 - Makkverk av en oppfølger

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Taken 3 - Velkjent action
- Darkman - Mørk og dyster superheltfilm

- Peppermint - Jennifer Garner redder (bare så vidt) dagen
- The Gunman - Intens Penn i brutal thriller
- From Paris with Love - Flau Travolta i hjernedød actionfilm

09.10.2012 sier Tore Andre Øyås: Nice! Hadde bare toeren beholdt samme regissør og vært like bra.... :(
28.03.2009 sier kjetil: Denne filmen anbefales virkelig! Jeg ble overrasket over hvordan spenningsnivået holdt seg oppe. og jeg synes fremgangen til hovedpersonen var imponerende.
07.02.2009 sier Pål Frostad: Denne omtalen var ganske god. Jeg har nettopp sett filmen og må si meg veldig enig med begrunnelsene i denne omtalen.

En veldig god action film, meget spennede også.
05.10.2008 sier NURV: Nå har jeg fått sett den! Den holdt ord, veldig bra og spennende film! Absolutt verdt å se.
04.10.2008 sier NURV: God omtale! Denne sakl jeg se!

• Filmsnakk.blogg.no
  • Radioresepsjonen