Anmeldelse av Hypnotisøren (Hypnotisören), svensk film fra 2012

Thriller, Drama, Kriminal Spilletid: 116 minutter

Fortettet spennende

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 04.10.2012]
Kriminaletterforsker Joona Linna kommer over en særdeles brutal drapssak hvor en hel familie kaldblodig er tatt av dage i et rekkehus utenfor Stockholm. Kun den 15 år gamle sønnen i huset overlever og er følgende det eneste vitnet. Gutten er imidlertid hardt skadet og svever mellom liv og død. Alternative metoder blir derfor utprøvd og den omstridte hypnotisøren Erik Bark tilkalles for å forsøke å nå frem til det overlevende vitnet gjennom hypnose.

I utgangspunktet høres kanskje dette litt søkt ut, men i ”Hypnotisøren” gjør den naturlige fremgangen og troverdigheten i både historie og karakterer at også hypnose-delen føles bekvem og såpass jordnær reell den trenger. Filmen er basert på psevdonymet Lars Keplers bestselgende debutroman fra 2009. Flere bøker og filmer om etterforsker Joona Linna er allerede på vei og ”Hypnotisøren” er valgt ut som Sveriges Oscar-bidrag til neste år.

Til dette er den nok litt for tradisjonell innen thrillergenren til å bli sett på som spesiell nok for Oscar-nominasjon. At den derimot funker meget godt som nettopp en spenningsfilm er dog et faktum, for i kjent svensk og nå etter hvert også nordisk kvalitetsstil, engasjerer ”Hypnotisøren” meget effektivt!

Hovedrollene spilles av kjente Mikael Persbrandt og Lena Olin, samt mer ukjente Tobias Zilliacus, og alle gjøres veldig stødig og troverdig. Vi følger karakterene akkurat så mye vi trenger for å bli kjent med dem og utvikle både empati og sympati. Spesielt forholdet mellom Persbrandt og Olin er rikt og godt skildret, mens Zilliacus som etterforsker Linna er en kar vi absolutt ønsker å bli mer kjent med etter at filmen er slutt. Dette oser derfor karakterkvalitet!

Det er da heller ingen debutant i registolen her. Lasse Hallstöm er blant Sverige internasjonalt største og mest kjente regissører og står bak sterke filmer som ”Siderhusreglene”, ”Sjokolade” og ikke minst den fantastiske ”What’s Eating Gilbert Grape?”, Leonardo DiCaprios gjennombruddsfilm fra 1993.

Om man ikke har lest boka av historien vil filmen selvsagt være mest spennende. Den elementært viktige spenningen i en slik thriller er godt til stede filmen igjennom. Midtveis kommer et sentralt vendepunkt som dog kunne blitt gjort litt mer spenstig og snikende uhyggelig. Slik det nå er gjort skapes det muligens mer forvirring enn direkte spenning her.

Heldigvis dras spenningen så til de grader opp igjen mot slutten, en avslutning som rett og slett sliter på nerver i all sin effektive regimessige klaustrofobiske tetthet!

Lasse Hallströms regi viderefører dessuten godt den klassiske gråe, kalde og dystre stemningen vi både er kjent med og som fungerer så bra med slike filmer. Vi har sett det liknende i blant annet norske ”Hodejegerne”, danske ”Broen” og ikke minst både den svenske og amerikanske (David Finchers) ”The Girl with the Dragon Tattoo”. Trolig er det et kaldt men vakkert vinterkledd Stockholm som setter mye av rammene her, i hvert fall er det en ypperlig location for dette dramaet.

Selv ”Hypnotisøren” er dog ikke uten smått irriterende typiske krimromanske og filmatiske elementer. Eksempelvis er det noe overdrevet litt mange folk som sliter med store ting i livet, som blant annet en sjelden blødersykdom, sovepilleavhengighet, utroskap, en sentral barnevernssak, og så videre. Dette skaper mye underholdning, men kanskje litt avstand til karakterene likevel. Godt er det da at altså hovedetterforsker Joona Linna er den kanskje mest jordnære, for det er ham vi skal følge videre i de neste filmene, noe vi nå kan glede oss til!

- En trettimeters reise - Varmt og sjarmerende om smak og behag
- The Shipping News - Ikke den mest spennende filmen