Anmeldelse av Machine Gun Preacher, amerikansk film fra 2011

Action, Biografi, Drama, Kriminal Spilletid: 129 minutter

En hardtslående film som kommer litt tregt i gang

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.09.2012]
Vi befinner oss i Pensylvania i amerika. Sam Childers kommer nettopp ut av fengsel. Han er et skikkelig råskinn som lever i en en tilværelse med narkotika, dealing, drap og meningsløshet. Han kone har nettopp gitt opp sin tilværelse med strippping og alkohol fordi hun har tatt i mot Jesus. Etter hvert klarer også Sam å komme seg ut av sin fæle livsstil og også han blir født på ny. Han får en overbevisning og bygger en kirke der han bor og reiser til Afrika og bygger et barnehjem i et av de røffeste strøkene i Nord i Afrika. Her må han daglig kjempe en kamp med sine soldater for å redde barneliv. Det er de grusomme Lord’s Resistance Army (LRA) som bortfører og dreper tusenvis av barn i området og Sam begynner å sette hardt mot hardt for å redde unge skjebner som en Afrikas svar på Jack Bauer...

Filmen begynner litt mørkt med sterke scener. Det innvolverer barn som blir kommandert til å drepe voksne, men så beveger vi oss hjem til Pensylvania igjen der man finner Sam Childers som akkurat er kommet ut av fengselet. Det hele er litt lavmeldt i begynnelsen og ting begynner litt slett. Man føler ikke helt at man får taket på Sam og klarer ikke helt å like ham. I begynnelsen er det mye scener for å beskrive Sam. Han er barsk og tøff. Han banner og har laber moral. Han vil at damen hans skal strippe for å tjene store penger. Han kjører motorsykkel og dealer narkotika. Han lever ikke akkurat et A4-liv og er ikke noe god far eller forbilde for barna. Alt i sterk kontrast til det nye livet til damen hans som er begynt i en kristen menighet. Han truer til seg dop og penger med våpen og dreper de som gjør han vondt. Han er med andre ord en skikkelig badass. Det er mye rå brutalitet i begynnelsen der de tar opp en haiker som truer dem med et barberblad og får smake sin egen medisin når hovedpersonen får has på ham. Men selv den røffeste narkoråskinn får en ny sjanse inn for herren. Han blir med inn i menigheten og blir døpt og tar imot Jesus. Dette får en innvirkning på livet hans. Han blir streitere og drikker ikke og slutter også med dop. Han selger til og med motorsykkelen sin. Arbeidsmarkedet er røft og han får bare litt strøjobber i ny og ne. Han gir til og med blod for penger.

Man føler vel ikke at denne filmen vet helt hvor den vil i begynnelsen. Det er mye armer og bein. Det hele føles også kanskje litt fremmed på en på flere måter. Folk flest er jo hverken kristen eller skikkelig badguy. Disse kristne scenene er kanskje litt voldsomme og de virker også litt typisk klisjepreget og veldig amerikansk av seg. Det er jo naturlig at man får litt slike scener i en slik film der man skal se en mann som går gjennom en forvandling. Men man kunne gjort sakene sine en del bedre enn det man får her. Og det kommer fra en som selv er kristen. Tanken er god og moralen også grei. Det er bare gjennomføringen det skorter litt på og man blir nesten litt flau på filmens vegne her til tider. Ikke at det er så veldig dårlig, bare at man føler at dette kunne forsøkt å slå ned litt bredere enn det dette gjør. Fordi dette er ikke en film som burde bare være for kristne å oppleve. Det er greit med misjonerende filmer så lenge de beskriver karakterenes liv og drivkraft. Men en føler ikke her at filmen taler helt til deg. Dette er forsøk på en dramafilm om en litt utradisjonell misjonær, men det blir litt for sentimentalt og klissete.

Men ca en time inn i filmen snur hele filmen og det hele tar seg opp en god del hakk. Filmen begynner som sagt noe tamt, men det kommer mer action etter hvert for de som hungrer etter det. Og selv om filmen famler en del i begynnelsen og manuset kunne vært forbedret på der, så snur helt inntrykket man får av filmen. Og det som begynner som en litt småtypisk ‘kristenfilm’ viser seg å inneholde mer enn bare det. Det er ikke noe i veien med kristenfilmer i seg selv, men bare at de ofte ikke er så bra laget og sliter litt med å være litt overtydelig på misjoneringen. Men tilbake til Machine Gun Preatcher igjen. Når filmen får kommet skikkelig i gang så føler jeg den engasjerer bedre, og bedre selv om dette aldri blir noen Oscarfilm, så har dette sine øyeblikk. Snuoperasjonen i filmen var overraskende god og jeg måtte til og med revurderte min oppfatning av filmens kvalitet.

Det er flott at det er folk som bryr seg om fattige barn i Afrika. Filmen viser også at det ikke er mange som er villig til å hjelpe barn de ikke har noe forhold til. Denne filmen er en liten vekker på hvordan vi lever våre liv i trygge steder og bare ser i ny og ne rapporter fra folk som lever i fattigdom og kjemper for livet hver eneste dag. Det er store kontraster fra det Afrika man ser her til den luksusen vi velter oss i her i Nord. Filmen byr også på ganske mye engasjement rundt det man tror på. Det handler ikke i bunn og grunn om en kristen tro dette, men å kjempe for menneskers liv. Vi mennesker bryr oss alt for lite om hverandre og de som har det vanskelig. Her får vi se en mann som til og med ofrer alt han eier også hans familieliv for å redde disse barna.

Filmen endrer også ganske mye karakter underveis også. Og dette beveger seg mer over i det litt mer tradisjonelle etter hvert i filmen. Det er ikke lett å lese hvor det går underveis her og det er også noe som taler til filmens forsvar. Filmen får deg også til å tenke og det er ikke gale bare det. Og at det hele også bygger på en sann historie hjelper jo også på. Gerald Butler passer okei inn i filmen selv om dette ikke er noen typisk rolle for ham. Han passer aller best til å bare være tøff og kjekk, og her er han begge deler i tillegg til å bli en omtenksom snill og engasjert barneonkel. Om man liker sterke dramaer så er dette filmen å se.

- Kristoffer Robin og Ole Brumm - Uventet tungt og middels fengende fra Disney
- World War Z - Klassisk blockbuster om zombieinvasjon
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- Drageløperen - Om et land som forandres
- Stranger Than Fiction - En finurlig historie med morsom vri
- Finding Neverland - Magisk reise inn i skapelsen av Peter Pan og hans verden
- Monster's Ball - En film fylt med sex, drap, hat, familieproblemer og kjærlighet...

• Filmforumet
  • Arkansas Democrat-Gazette