Anmeldelse av Battleship, amerikansk film fra 2012

Action, Krig, Sci-Fi, Thriller, Eventyr Spilletid: 131 minutter Aldersgrense: 11 år

Popcorngøy for tenåringer uten sidestykke i banalitet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.08.2012]
NASA starter Beaconprosjektet og plasserer en satelitt i verdensrommet som kan sende videre et signal til en fjern fremmed planet. En stund etter at signalet er sendt får de svar i form av noen romvesens romskip kommer til jorden. Akkurat før dette skjer har Alex Hopper og broren meldt seg inn i marinen og er ute på sin første store militærøvelse. Men romvesen kommer til jorden og setter store deler av marinen ut av spill med å utelukke dem fra kampen. Det gjør at Alex og sin bror på hver sine slagskip må forsøke å håndtere den voldsomme trusselen som truer verden...

Filmen er basert på et brettspill av alle ting. Og når jeg fikk vite det må jeg si at mine forventninger til filmen sank et par hakk. Jeg hadde også lest litt kritikker fra norske medier på filmen og sett at den fikk alt fra to til fem på terningen og håpet at det kunne bety at jeg kanskje kom til å ha en sjanse for å like filmen. Men jeg kan gjerne avsløre det med en gang. Jeg må nok med hånden på hjerte si at det er lenge siden jeg har sett en mer banal actionfilm enn dette. Her har man et manus som er tynt som et rullingspapir og handlingen og alt ellers hvordan ting fortoner seg henger heller ikke på greip. Men filmen er dog god på noen punkter som effektene som er ganske voldsomme og vellagede.

Men nå skal jeg ikke oppsummere før jeg har begynt kritikken av filmen. Filmen begynner litt rolig på en bar. Man benytter seg av noen litt banale triks i begynnelsen for å skape underholdning. Noe av dette er litt krampaktig og blant annet er et innbrudd bare for å stjele en burito litt i det meste laget. Men litt moro er det selv om en blir dratt lit ut av filmen når man på død og liv skal skape så mye humor og action som mulig ut av dette. Man får også tullelydeffekter og pink panthermusikk under innbruddet. Filmen er totalt useriøs og bærer sterkt preg av det hele veien. Det gjør nok at mange nok vil synes at filmen kan komme unna med det på det premisset.

Filmen bygger seg dog greit opp mot den store finalen der verden skal reddes eller gå under for det er slik som skjer når man blir invadert av romvesen. Det er ganske tydelig at man her satser på det litt yngre store tenåringspublikumet. Er du i denne aldersgruppen og liker store effektfilmer som Roland Emmerich (Independence Day, 2012 og The Day After Tomorrow) eller Michael Bay (Transformers) lager så er denne filmen rett i din gate. Det tar litt tid før man kommer til poenget man er ute etter å se, men det er heldigvis mye effekter på veien. For min del synes jeg nok det ble litt vel mye. Filmen lider litt at alle sekvenser skal være så actionpakket som mulig. Bare noe så kjedelig som det å entre et treningsstudio er frisket opp med heftig musikk og en rekke forskjellige kameravinkler og tøysete foto for å forsøke å få mest mulig underholdning inn i bildet til en hver tid. Og slik er det litt her hele veien. I begynnelsen er det ikke så actionpakket med de store effektene, men når actionen først kommer vil dette nesten ingen ende ta. Her det bare å ha popkornet klart.

Spøkene er også en stor del av filmen her og de kommer ofte men er ofte litt plump. Man tar seg selv å le litt mer av at vitsene er dårlige enn at de virkelig er morsom i seg selv. Alt er litt 'too mutch' her av alt til tider. Replikkene er tatt ut av sammenhengen og ikke noen av dem kan taes særlig seriøst. Her tror man at det er Nord Korea som står bak når utenomjordisk teknologi åpenbares for dem eller man lurer på om det kan være en superhemmelig øvelse som virkelig skal teste ut marinen. Filmen spøker jo også med seg selv og kommer blant annet med kommentaren ‘Who talks like that?’. Karakterene er så fjollete og tullete at de aldri kan taes noe i nærheten av seriøst. Det er også overspilling på høyt plan her. Det gjør det at man blir litt skeptisk til det en ser og ikke vet helt hva en skal føle ovenfor filmen. Det tar kaken når to radarpersonell totalt skjelver så mye i buksene at beina hopper opp og ned.

Det hele kan virke litt kaotisk til tider når man pøser ut action. Det blir heftig med bomber og krigseksplosjoner. Man ser etter hvert hvordan romvesenene ser ut og det lurer man jo litt på. Men de er ikke fult så kule som man håper på. Dette slår altså ikke Independence Day i kulhet, selv o det forsøker å ligne den filmen og hadde nok vært en våt drøm for Roland Emmerich å få lage. Men her er det dessverre ikke han som sitter bak spakene. Det er Peter Berg som har skylden for at dette til nød kan brukes som reinspikka tankeløs underholdning.

Dette spiller på alle actionklisjene og er superoverfladig. Amerikanerne er og blir som alltid størst og best. De kan ordne opp i hva det skal være om det så er å få det største slagskipet verden har sett til å ta en sving man aldri hadde sett for seg ved hjelp av et aldri så stort anker. Jeg trenger ikke si mer om det. Dette blir nesten for dumt til at du skal begynne å tenke noe i nærheten av sannsynlighet. All sannsynligheten mister filmen i løpet av de første ti minuttene og slik forblir det ut filmen. Enkelte actionscener er litt i det meste laget og man begynner litt å humre for seg selv når man ser dem fordi det virker for dumt. Jeg lo meg dog skakk av en del av dette actionvåset når det var på sitt mest usannsynlige og bare rett og slett latterlig.

Dette er nok en film som jeg sikkert hadde helt ukritisk digget om jeg var mellom 13 og 18 år gammel. Men jeg merker dog at det skal litt mer til for meg å like slike filmer nå til dags. Men jeg koste meg jo med å se denne filmen selv om jeg aldri synes den var spesielt god. Derfor klarer jeg ikke å totalslakte den heller. Dette er en helt ok film å se og om du gjør det sammen med gutta så er nok dette et okei saft valg om en er en aldri så liten actionjunkie. Med andre ord er nok dette veldig underholdende for den rette aldersgruppen. Om du digget Transformersfilmene så er det grunn til at dette også faller i god jord selv om jeg ikke synes dette klarer å holde følge med det beste de filmene hadde å by på. Jeg ender opp på en svak treer på terningen for en film som ser dyr ut og som helt klart hadde mer potensiale enn det man klarer å utnytte her. Det er rart at man med et budsjett på over 200 millioner dollar får lov å lage slikt vås som dette. Men hey, det virker jo som vås selger for filmen spilte inn igjen alle pengene man brukte med et fint lite honorar på toppen som nok fikk alle i filmselskapet Universal Pictures til å le hele veien til banken.

- Deepwater Horizon - Sterkt og voldsomt om tidenes miljøkatastrofe
- Patriots Day - Spennende og solid skildring av Boston-tragedien
- Lone Survivor - Gutta som aldri gir opp!
- Hancock - Frynsete superhelt
- The Kingdom - Ikke verst, uten for mye amerikansk patriotisme