Anmeldelse av Titanics ti liv, norsk film fra 2007

Barn Spilletid: 90 minutter

Mørk norsk barnefilm som tar barn på alvor i underholdningsøyemed

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.07.2012]
Liv er nettopp blitt 12 år gammel og får sitt største ønske oppfylt å reise med den nye danskebåten på sin første tut fra Oslo. Like før reisen leker Liv i kjelleren og oppdager et hemmelig rom der nede. Der dukker en mystisk svart katt opp og hun får mystiske drømmer på dagen om gufs fra fortiden. Liv forstår at de i drømmene hennes forsøker å fortelle henne noe. Det viser seg at Liv og hennes venn Thomas avdekker en merkelig forbindelse til et skipsforlis for ca hundre år tilbake. Ingen voksne tror på hva dem, og de må løse mysteriet helt alene...

Filmen begynner med at vi får se et modellhelikopter som flyr i luften og gjennom Livshjulet i Vigelandsparken en topp solfull dag. Det er en jente som styrer helikopteret med sin fjernstyrte sender. En del venner av henne følger spent med mens hun fører flyet gjennom luften. Etter å ha mistet litt kontrollen over helikopteret ender den i vannet. Og Liv som hun heter hater også vannet. Hun får med sin beste venn Thomas og henter opp helikopteret og så sykler de sammen hjem. Helikopteret er litt småødelagt, men det gjør ingenting fordi det er noe de fikser lett og har gjrt mange ganger fra før av. Når Liv kjører inn på bakplassen med sin sykkel ser hun et gullfarget lite bur foran henne på singelen. Men buret er bare synlig en kort tid og så er det borte vekk. Men akkurat da hun skal fortelle det til Thomas roper far at et er middag. Ved middagsbordet forteller lillebror den typiske tomatvitsen med en snedig vri på den. De spiser og koser seg og så går kvelden og mor leser for lillebror. Hun leser om at når du dør blir du til stjernestøv. Liv går også og legger seg. På nyhetene er det en nyhetsending om at skipet Danaworld er i rute og skal seile fra Oslo for første gang. Neste morgen blir Liv vekket av at resten av familien synger bursdagssangen og kommer inn på rommet hennes med kake med lys på. Hun får så et rødt snøre som hun skal følge for å få sie gaver. Når hun følger snøret ned en mørk lem ser hun et par katteøyne som skremmer henne litt. Helt i enden av tauet ser man at det er billetter til jomfrukruset til Danaworld.

Filmen er basert på Axel Hellstenius bok med samme navn som filmen. Som ‘Lille frøken Norge’ forsøker dette også litt med å komme med en del grøsserelementer som skaper god spenning for barna. Man har brukt mye klassisk filmgrep som man låner fra mye Hollywoodfilm. Her får man en film om spøkelser og hovedpersonen Liv får en mystisk evne til å få innblikk i spøkelesesenes verden som forsøker å fortelle henne noe. Legene tror det er snakk om et asmaanfall som er grunnen til Livs uvanlige oppførsel og mener det er grunnen til at hun ser rare ting. Man kan ikke helt vite hva som egentlig forgår her. Er det snakk om spøkelser på ordentlig? Eller ser Liv bare syner? Om det så skulle være så at fortiden forteller henne om ting, Kan det i så fall være noe farlig? Her får man blant annet oppleve en spøkelseskatt som dukker opp og forsvinner igjen og et spennende mysteriet som barna må løse. Det er fult av symbolbruk i hele filmen og jeg er sikker på at barna også vil oppfatte mye av det som skjuler seg her i kulissene. Det er bra å endelig få en barnefilm som ikke undervurderer hva barn kan få lov å bryne seg på. Dette er både skremmende og fult med tips om hva som egentlig forgår her. Selv om denne filmen bare har syv års aldersgrense kan den nok bli noe skummel for de yngste barna i skolealder.

Grethe Bøe-Waal lager her sin debutfilm og den er ikke dårlig i sin sjanger. Her får man en modig historie som tar opp tyngre tematikk med livet etter døden. Waal lager her en bra mørk barnefilm som utfordrer barna litt. Det er mange gode grep her og man får en del grøsserelementer her som skaper litt utrygg stemning. Man får også en del drømmer her, og det er gjennomført på en svært god måte og Bøe-Waal har klart å gjøre skillet mellom drøm og virkelighet helt klart her. Det blir også mye dataeffekter som fiffer opp bildet og drømmesekvensene. Skuespillerne gjør også en bra innsats her og barna spiller passe bra. Musikken er også svært passende med sin stemningsskapende mystiske slør som kommer fra komponist Øistein Boassens hender. Mye av det man opplever her er ganske greit skrudd sammen og man liker litt dette mysteriet som kverner gjennom hele filmen.

Titanics ti liv er en bra film for barn som er bygget opp som en psykologisk thriller. Det er en god rød tråd gjennom hele filmen og det er ikke mye dødpunkter her og man finner hele filmen bra spennende. Det eneste som er at filmen er noe kort og den er over nesten straks den er kommet skikkelig i gang. Dette er bra annerledes enn det man pleier å få i barnefilm der alt pleier å være så lyst og lekent og uproblematiserende. Her får barn også oppleve litt eventyr i hverdagen og det er sjelden kost i barnefilm. Dette blir da en grei virkelighetsflukt, men selv om filmen begynner svært bra utvikler den seg ikke like mye hele veien, og slutten kommer noe brått på som om den ikke passer helt inn. Jeg tror likevel at barna får 'dugenes' underholdning her. Jeg ruller en grei firer på terningen og en anbefaling til de som vil gi barna et godt alternativ til den ‘overtrygge’ animasjonsfilmen som aldri kommer utenfor komfortsonen. Dette fungerer også fint for voksne også, selv om den ikke akkurat er noen skrekkfilm som utfordrer det voksne sinnet skikkelig.

- Operasjon Mørkemann - Mini-Poirot og Lille-Marple løser skattemysterium
- Operasjon Arktis - How to survive in Arktis