Anmeldelse av Kate & Leopold, amerikansk film fra 2001

Romantikk, Komedie Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 11 år

Kjærlighet på tross av århundrer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.07.2012]
Kate McCay er en ambisiøs karrierekvinne fra New York på 2000-tallet. Leopold som er Hertug av Albany lever derimot på slutten av 1800-tallet. En dag blir han brakt fram til Kates tid av hennes oppfinnerekskjæreste Stuart Besser. Det viser seg at Stuart har oppdaget et ‘tidshull’ nær Brooklyn Brigde som bringer ham fram og tilbake mellom 1870 og år 2000. Leopold blir først redd da han møter fremtiden. Det er jo så mye som er forandret seg. Men alt ordner seg når han møter Kate for kjærlighet har ikke forandret seg på hundre år...
Filmen åpner med at vi får se en stor maskin med en masse tannhjul som går rundt. Det viser seg at maskineriet hører til et stort klokketårn. Vi befinner oss på slutten av 1800-tallet. En eldre herremann står og taler i gaten om at det har blitt foreslått at tid er den fjerde dimensjonen. Han fortsetter å si at for vanlige dødelige har tid slett ikke noen dimensjon. Manne sier at folk er som hester med skylapper, og de ser kun det som ligger rett foran. Folk gjetter alltid om fremtiden o fabrikkerer fortiden. Like bortenfor befinner en ung kjekk mann seg. Han er tegner og holder på å forevige dette øyeblikket. En annen mann tar notater og legger merke til tegneren. Han tar bilder av ham med et superlite kamera også. Tegneren legger også merke til mannen med det superlille kameraet og går mot ham. Mannen begynner å løpe for å komme seg unna. Tegneren følger etter ham. Den mistenkelige mannen forsvinner plutselig så tegneren drar hjem og der får vi vite at han egentlig heter Leopold. Han er en fornem herre fra en rik familie. Han snakker med en eldre bekjent som sier Leopold må finne seg en kone. Han er fra adlet slekt, men adelen er på vei bort og nå har han bare sin rikdom å støtte seg til. Leopold mener at det er de store oppfinnerne som Edison, Diesel, Bell som er de nye kjempene i samfunnet. Leopold treffer også på den mystiske mannen hjemme hos seg selv. Når han skjønner at han er oppdaget løper han ut og inn i en hestevogn. Leopold går rider etter ham og jager ham opp i et tårn. Mannen kaster seg utfor tårnet, men Leopold får tak i hånden hans. Den fremmede ber ham slippe, men det gjør ikke Leopold og snart befinner han seg sammen med den den mystiske mannen over 100 år fram i tid.

Det er et artig konsept at man får en mann som kommer fra fortiden over i år 2000. Og særlig å gjøre dette til en del av en romantisk komedie er jo litt småkult. Men til rette for at ting ligger til rette for å lykkes så blir dette litt for tradisjonelt til tider. Det som gjør at dette ikke faller helt for god fisk hele veien er at det faller for å forsøke å være litt krampaktig morsom. Mye av humoren blir for plump. Det blir mye komikk i at Leopol møter vår tid. Han får bot for å ikke ha plukket opp hundebæsjen. Han er jo nesten som en fremmed i møte med all teknologien. Det er jo også litt vanskelig for Kate å høre at Leopold er fra 1876. Det henger ikke på greip for henne, men hun ser at denne mannen har rette intensjoner selv om han er litt rar for vår tid. Noen av poengene er litt for kjipe og tegneserieaktig som da oppfinneren Stuart faller ned heissjakten uten å dø. Det hele blir for mange reddet av en passe klassisk kjærlighetshistorie. På dette punktet er jo dette heller ikke noen nyvinning. Denne filmen spiller mye på klisjeene. Men dette er heller ingen dårlig film. Den er såpass underholdende at man liker å følge den selv om den aldri blir særlig frisk og annerledes til tross for den artige vrien med tidsreise fra 1800-tallet og fram til 2000-tallet.

Som kjærlighetshistorie oppfyller dette nok mye av det den kvinnelige delen av befolkningen forventer av en slik film. To stykker møter hverandre og faller for hverandre selv om de kommer fra to forskjellige århundrer, men kjærligheten er uransakelig og når man møter den rette så vet man det. I alle fall er det slik på film. Her er også alt på plass og dette er jo passe hjertevarmt slik at mange nok får smeltet hjertet sitt og drømt seg litt bort med at disse to møter kjærligheten. Og dette har jo helt klart sine øyeblikk er passe søtt også slik det skal være. Man vet jo også hvor dette bærer hen helt fra begynnelsen. Bare tittelen på filmen gjør at mye av handlingen er gitt. Men det er ikke noe drawback for å se denne filmen om man liker sjangeren. I tillegg får man også andre sidekjærlighetshistorier hos noen andre bikarakterer her også, så man kan si med hånden på hjertet at kjærligheten virkelig blomstrer her.

Skuespillerne består av to kjente navn. Først har vi en passe søt Meg Ryan (You've Got Mail og Top Gun). Hun er jo kjent fra denne sjangeren og har før og etterpå laget drøssevis med slike såkalte ‘jentefilmer’. Hun spiller her Kate og det gjør hun greit vis. Men et kjærlighetsforhold er ikke komplett uten et motstykke. Her er det Hugh Jackman som står for den bedriften i rollen som Leopold. Jackman er passe kjekk og dette er fra begynnelsen av hans karriere. Året før hadde han for lvor blitt kjent gjennom hans rolle som Wolverine i X-Men. De passer greit sammen som et par disse to stjernene. I tillegg får man også møte kjente fjes som Breckin Meyer (Clueless, Rat Race og Road Trip) og Liev Schreiber (Skrik, X-Men Origins: Wolverine og Salt).

Dette er en grei film som til tider gir deg gøy underholdning. Jeg skal vedde på at de fleste jenter nok vil falle bra for denne filmen. Filmen er ikke så verst for gutta som tåler litt kliss også. Filmen ligger å pulserer litt mellom tre og fire på terningen, men den er nok nærmere en treer enn en firer når finansene skal gjøres opp. Men en treer er ingen dårlig karakter det heller og dette er fult severdig. Dette gir nok jentene like mye som om gutta ser en typisk film med Arnold Schwarzenegger. Moralen i Kate & Leopold er også til stede og dette er ganske sømmelig uskyldig kjærlighetsmoro som klistrer seg ved hjerteroten når man ser dette. Om du liker det du har lest her så er det bare å kjøre på fordi denne filmen anbefales absolutt om man er i den rette målgruppen.

- Logan: The Wolverine - Den beste Wolverine-filmen ever!
- The Wolverine - Wolverine er kul nok til å få sin helt egen film!
- Knight & Day - Tradisjonelt actioneventyr
- 3:10 to Yuma - Storartet psykologisk westernspenning
- Walk the Line - Står distansen!
- Identity - Overraskende, men ikke spennende nok
- Girl, Interrupted - Glimrende film!

Miramax Films, Konrad Pictures