Anmeldelse av Ransom, amerikansk film fra 1996

Action, Thriller, Kriminal Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 15 år

Grei underholdning i denne kidnappingsthrilleren

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.07.2012]
Ekteparet Tom og Kate Mullen er en lykkelig familie som sammen har sønnen Sean som er i skolealder. En flott dag i parken skal Kate tale for å åpne en tiende ‘Unge oppfinneres festival’. Sønnen Sean og far Tom er også tilstede under arrangementet og hjelper til. Mens faren snakker med noen venner og moren er dommer i en konkurranse blir plutselig Sean sporløst borte. Far har bare vært uoppmerksom i noen minutter og det var nok til å gjøre dagen til et mareritt for Kate og Tom Mullen. Deres mest dyrebare ting i livet er borte. Når de kommer hjem får de en telefonoppringning med at de har fått en mail. Når de åpner mailen ser de at sønnen er kidnappet og gjerningsmennene vil ha to millioner som løsepenger for å frigi gutten. De får også streng beskjed om å ikke ta kontakt med politiet, FBI eller pressen for da vil de drepe Sean. De vil heller ikke ha noen radiosendere i koffertene. Tom og Kate har 48 timer på seg til å skaffe pengene og kidnapperne vil gi lyd fra seg igjen når tiden er kommet. De bestemmer likevel å ta kontakt med FBI og sammen forsøker de å få gutten helskinnet tilbake. Men her blir det kjørt hardt mot hardt og saken blir mer intrikat og delikat enn det Tom skulle ønske...

Filmen starter med at hører sirenene og ser en sykebil komme gjennom gatene i en amerikansk storby. På toppen av en bygning står en mann ved navn Peter og skuer ut over byen. En flott dame kommer bort til ham og sier hun er så glad for å se ham. Så blir alle ropt inn fra taket og inn i en sal der man viser fram stolt den nye reklamefilmen som er laget for Endevor Airlines. Den er det Tom Mullen som fronter filmen og forteller at han kommer fra en enkel bakgrunn og var med å starte Endevor i 1971. En gutt titter også fram og vil kikke på filmen. Herr Mullen er også tilstede under visningen av reklamefilmen hans. Mullen får øye på gutten som er hans sønn og han smiler til ham. Han forteller også til slutt at det viktigste for ham nå er familien. Fly er noe som sørger for at familiemedlemmer møtes og det liker han. Etter visningen kysser han sin kone og er svært lykkelig sammen med familien og forretningspartnere og venner. Et annet sted i en liten leilighet med dunkel belysning ser vi at det er plassert en seng med lenker på inne i et lite rom. Det jobbes iherdig i denne leiligheten og man borer i vegger og holder på for å gjøre klart til en ny innflytter. Det som ihvertfall er sikkert er at dette ikke blir et trivelig sted. Tilbake på festen så sier faren Tom at sønnen Sean må legge seg. På vei ut av festlokalet blir han stoppet av en mann med et spørsmål. Mannen lurer på hva han synes om at Jackie Brown har stevnet ham fra fengselet. Brown mener at han har bevis for at Tom betalte ham for å avblåse en streik. Det er en journalist fra Daily News som er interessert i denne saken. Når de kommer hjem legger Sean seg og far kommer inn og tuller litt med ham før han legger seg skikkelig til.

Vi har jo sett en del kidnappingsdramaer og man kjenner jo igjen en del fra denne også. Her får vi en styrtrik forretningsmann med navn Tom Mullen. Han lever et perfekt liv sammen med sin kone Kate og hans elskede sønn Sean. Når sønnen blir kidnappet sprekker familieidyllen og Tom tror at det er noen i forretningslivet som vil ta knekken på ham. Men han lurer på hvorfor kidnapperne bare vil ha usle to millioner dollar når de vet han er god for mye mer. Det er mye som ikke stemmer her. Disse kidnapperne er jo også svært proffe og vet hva de gjør. Det viser seg at en av dem er en politimann og han vet akkurat hva politiet ser etter og oppfører seg og det er nyttig for ham til å styre dette spillet. Politimannkidnapperen har til og med arrangert hackere som gjør at han ikke blir sporet av FBI når han kommuniserer med far Tom Mullen. Tom Mullen lurer på hvorfor han ble valgt som offer og politikidnappermannen sier det er fordi han kjøper seg bort fra problemer. Det viser seg at Tom Mullen har betalt en mann for å avblåse en streik som er ulovlig og en annen mann kom i fengsel for det. Men det er ikke alt som er hundre prosent profft selv hos kidnapperne fordi de er tross alt bare mennesker de også. Vi blir etter hvert kjent med kidnapperne også og de har sine stridigheter internt og problemer begynner å oppstå når de begynner å miste den totale kontrollen over situasjonen.

Det er selveste helten fra 90-tallet som her har hoderollen i selveste Mel Gibson. Han har bygget opp et navn og et ærlig fjes som helt på film. Vi kjenner ham fra filmer som Braveheart, Dødelig Våpen og Mad Max. Når Ransom hadde premiere var Mel Gibson en av de store navnene på stjernehimmelen. I ettertid har stjernen falmet en del og hans heltestatus er ikke like sterk lenger. Her spiller han en sammensatt mann og det er han ganske god på. Vi ser mye av Mel Gibsons gode sider som skuespiller, men filmen blir ikke den typen som skuespillet skinner så mye igjennom. Her skal en bare bygge opp en illusjon for å skape spenning og underholdning. Vi treffer også Rene Russo (Dødelig Våpen 3, Get Shorty og Thor), Gary Sinise (Den Grønne Mil, Apollo 13 og Forrest Gump) og Delroy Lindo (Gone in 60 Seconds, Siderhusreglene og Get Shorty).

I denne filmen utspiller det seg et psykologisk spill på høyt plan. Kidnapperne har en meget nøye gjennomtenkt plan ned til minste detalj. Men Tom Mullen er ikke en lett mann å ha med å gjøre han heller og setter hardt mot hardt. Det er okei mange tvister her underveis og det er det som gjør dette bra spennende å se på. Man merker at filmen er begynt å dra litt på årene, men den er fremdeles bra nok gjennomført for å ha en grei stund hjemme i stuen med snaks og film. I regissørstolen sitter Ron Howard som er kjent for filmer som Cocoon, A Beautiful Mind og Frost/Nixon. Her leverer han en ganske grei sjangerfilm. Jeg liker noen av vendingen som denne filmen tar. Det er underholdende å oppleve spillet mellom Tom og politikidnapper Jimmy Shaker, selv om det ikke akkurat er dette er den smarteste filmen. Dette er derimot virker dette temmelig konstruert, men det er gjort med en tanke og det er å skape underholdning og det har man også klart å gjøre.

For å oppsummere så er dette ganske grei skuring. Denne filmen blir aldri kjedelig og man får et realt kidnappingsdrama her. For folket vil nok dette fungere som en film som gir deg det du er ute etter i en slik film. Jeg ruller en litt forsiktig firer og gir deg samtidig en anbefaling om man liker Mel Gibson eller thrillere som gir deg passe god underholdning. Slutten er også passe intrikat og også med en del tvister der også. Man vet aldri helt hvilke veier dette kommer helt til å ta og det liker vi som seere. Dette blir likevel aldri en stor film som og presentasjonen kunne vært mye bedre gjort for å skape mer filmmagi, men dette fungerer på sitt plan.

- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Inferno - Likner mer et tv-spill enn smart katastrofedrama
- In the Heart of the Sea - A ship of fools
- Rush - Skambra actiondrama!
- Engler & Demoner - Oppfølgeren til Da Vinci-koden er her!
- Frost/Nixon - Duellantene Nixon mot Frost
- Cinderella Man - Bokselegenden som vant folkets hjerter
- Et vakkert sinn - Menneskelig inspirerende, spennende og fascinerende film
- Grinchen - Julen er stjålet - Juleskurken som trenger å tine opp hjertet sitt
- EdTv - Komedie som får deg til å smile litt, men ikke så mye mer enn det
- Willow - Ambisiøst effekteventyr
- Cocoon - Søt sci-fi med følelser