Anmeldelse av Hot Fuzz, engelsk (britisk) film fra 2007

Action, Komedie, Kriminal, Parodi Spilletid: 121 minutter Aldersgrense: 15 år

Hot Fuzz - Trailer 06.02.2008

Tiårets actionkomedie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.04.2007]

Nicholas Angel er den beste politimannen i London. Med en arrestasjonsrekord 400% høyere enn noen andre i styrken, får han alle andre til å se skikkelig talentløse ut. Som et resultat av dette sender Angels overordnede ham til et sted der hans talent ikke vil gjøre dem alle til skamme. Valget faller på den søvnige og tilsynelatende lovlydige landsbyen Sandford, som har vunnet årets landsby mange ganger på rad. Dette byr på tilpasningsproblemer for Angel som får den satte Danny Butterman til partner.

Med et slik utgangspunkt med en såkalt ’super cop’ er det duket for mange morsomheter og mye action. En del av casten er den samme som i 'Shaun of the dead'. Imens 'Shaun of the dead' hadde et par høydepunkter har denne titalls.

Dette er filmen som får deg til å føle deg bedre enn som ung tenåring å gå å se 'Bad Boys' eller 'Men in Black' for første gang. I 'Hot Fuzz' får man servert poenger løpende på bånd. Jeg vil nesten påstå at man skal glemme alt en har sett fra av actionkomedie de siste årene, nå er det Hot Fuzz som gjelder.

Filmen innehar mange bra kamerateknikker som beskriver solid på lite filmrull, som blant annet reisen ut på landet, som er klippet i en herlig sekvens som viser kjedsomheten i å reise i en håndfull klipp. Det vises via mobiltelefonen hvor langt ute en er på landet i det at man får mindre og mindre dekning.

Vi får også noen helt uforglemmelige scener. En er blant annet når en gammel dame tar opp en hagle og skyter etter Angel, som dukker ned og løper mot damen mens hun lader. Og millisekundet før damen avfyrer neste skudd sparker han inn trynet til den gamle damen. Dette hørtes rått ut, men det er absurditeten i det hele som skaper herligheten i scenen.

Hot Fuzz er ikke en særlig sannsynlig film, men legger opp til mye overdrevet vold og komikk. Filmen føles som en perfekt balansert underholdningsfilm på kino. Det er noe crazy plot, men det er nesten pluss for denne filmen.

Filmen begynner rolig og bygger seg opp gjennom det hele. Den siste halvtimen er så actionpakket at selv få av de skikkelig store klassikerene i bransjen kan hamle opp med den. Denne filmen gir med andre ord virkelig valuta for pengene og mer til.

Med masser av underholdning og bøtter av sjarm i denne crazy actionkomedien gjør at dette havner på et solid terningkast 5. Sykere, fetere og mer komisk action finner man ikke der ute!

- Baby Driver - Høyt gir og høy puls
- The World's End - Særegent britisk tullball
- Scott Pilgrim vs. the World - En 112 minutters lang musikkvideo med Michael Cera i hovedrollen
- Shaun of the Dead - Veldig underholdende og til tider legendarisk film

26.06.2009 sier RoyaZ: En av favorittfilmene mine!
09.11.2007 sier forthun: jeg likte ikke filmen jeg, faktisk:/
13.09.2007 sier lefsegokk: Jeg må si meg bankende enig med Nailer. Noe av det morsomste jeg har sett på en stund. Jeg lo mer og mer ettersom filmen ble blodigere og blodigere =P
06.05.2007 sier Nailer: Finflott film forresten =)
Noe av det morsomste jeg har sett på en stund.
19.04.2007 sier Nailer: Me wanna see!
19.04.2007 sier Carl: Visste ikke at Nick Frost & Simon Pegg jobbet sammen på flere ting.
18.04.2007 sier Asle: Gleder meg til TV-serien La Triviata med Simon Pegg og Nick Frost kommer. Det må bare bli bra. Det skal visst være en sit-com om et quiz-lag på en pub.
18.04.2007 sier Asle: Nick Frost er kongen!!
18.04.2007 sier Carl: Bra omtale, Peter Pan! Jeg så denne i helgen, og er enig i at den var ganske komisk!

• Time
  • Filmfeber.no