Anmeldelse av Sherlock Holmes: A game of shadows, amerikansk film fra 2011

Action, Mysterie, Kriminal Spilletid: 123 minutter

En passende oppfølger som gir deg mer av den briljante detektiven som alle digger

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.06.2012]
Vi befinner oss på slutten av 1800-tallet i London. Sherlock Holmes og hans medhjelper Doktor Watson er klar for et nytt mysterium som skal løses. Denne gangen er det en skurk med navn Professor Moriaty som skal forsøkes å stoppe med sin geniale plan om å sette Europas stormakter opp mot hverandre så det kan bli krig som han skal profittere på. Holmes er på sporet av professoren og han må bruke sitt ytterste intellekt og holde hodet kaldt for å komme fra dette med livet og æren i behold. Doktor Watson gifter seg her og vil ut av den risky etterforskningsbransjen, men hans bryllupsreise blir alt annet enn romantisk når han nok en gang blir tvunget til å teame opp for å assistere Holmes en siste gang. Her er det mange tråder i luften og de blir etterhvert nøstet sammen på mesterlig vis av Holmes. Men selv om Holmes er aldri så dyktig så får han flere utfordringer her enn han noengang har møtt fra før...

Filmen begynner med at vi får se Watson skrive på sin skrivemaskin. Han skriver skriver om at året var 1891. Det brygget opp til storm i Europa. Frankrike og Tyskland var i strupen på hverandre som resultat av flere bombeangrep. Noen sa det var nasjonalister, andre at det vr anarkister. Men som vanlig hadde Watsons mann Sherlock Holmes en helt annen teori. Vi får se en bombe går av ved en kirke i Strasbourg. I neste scene får vi se en avisselger som selger aviser ut i fra hendelen, mens kameraet fokuserer på en mann med en pakke som blir levert diskret videre til en dame på gaten. Hun går forbi en asiatisk uteligger som straks retter seg opp i det hun passerer. Hun entrer torget med pakken i hånden. Hun hører en plystring og så er pakken over i hendene til uteliggeren som viser seg å være selveste Sherlock Holmes i forkledning. Han lurer på hvem pakken egentlig skulle leveres videre til. Hun mener at det kan de diskutere over en middag og de blir enige om å møtes på Savoy klokken åtte. Han tar henne til side og visker henne i øret at tre menn har skygget henne den siste kilometeren og at deres motiver virker svært tvilsomme. Hun rusher inn i en sidegate. Det viser seg at de er langt flere enn tre som forfølger dem og hun visste også om det og når bøllemennene tar dem så slipper hun lett unna fordi hun kjenner dem, mens Sherlock Holmes står igjen med skjegget i postkassen. Hun sier dog at de ikke må være alt for hard med ham siden hun skal he middag med ham senere på dagen. Så blir det et voldsomt basketak når alle mennene angriper ham. Han får en liten pause når en politimann kommer forbi og den bruker han flittig til å tenke ut hans videre trekk i denne store slåsskampen der de andre har en rekke våpen. Han rekker å komme seg ut av slåsskampen akkurat i tide til å få med seg hvem pakken blir levert til i en auksjonshall. En eldre mann tar i mot pakken og gir et brev i bytte for den. Holmes tar brevet og finner ut at det er en bombe i pakken. Han utløser en brann og utløser bomben som han plasserer i en steinkiste rett før den eksploderer.

Dette er oppfølgeren til den populære filmen Sherlock Holmes fra 2009. Sherlock Holmes er en fiktiv romanfigur skapt av den skotske forfatteren sir Arthur Conan Doyle. Han er en mesterdetektiv som bruker logikken som sitt beste hjelpemiddel. Denne fantastiske London-baserte detektiven er berømt for sin skarpe logiske bevisførsel, hans dyktighet i å løse enhver gåte, og hans bruk av tekniske bevis for å løse selv de vanskelige kriminalsaker. Filmen er løst basert på Doyles historie: ‘The Final Problem’. Det er en del år siden jeg så den første filmen og her finner man igjen den samme stilen om var utrolig ny den gang. Denne oppfølgeren er ikke noe dårligere enn sin forgjenger og klarer det å levere ganske stødig hele veien. Dette blir et passende nytt mysterium som føles bra underholdende å følge, selv om det ikke er like godt som det man fikk i den første filmen. Her møter vi nok en gang Sherlock Holmes som må vise hva han er god for sammen med den noe mer forsiktige Doktor Watson. Skurken er også på plass her i Professor Moriaty. Han er akkurat passe genial og gal til at man føler han kan by på den rette motstanden for en briljant detektiv av Sherlock Holmes kaliber. Sherlock Holmes må strebe etter hele veien å forutse sine fienders neste trekk før de foretar det.

Man liker samspillet mellom Robert Downey Jr. og Jude Law. De har et intenst samarbeid og fullfører hverandres setninger til den store gullmedalje og resultatet er blitt svært kvikt og freidig. Downey Jr. spiller som en slags detektivens svar på Jack Sparrow. Han er nesten like underlig og tegneserieaktig som Depps karakter, og han spiller også på en samme slags komisk timing. Som Holmes motstykke finner vi Jared Harris som er passe sleip og slibrig for en slik rolle. Man finner også stjerneskuddet Noomi Rapace her i birolle som den unge sigøynerdamen Sim.

Man liker friskheten disse Sherlock Holmes-filmene er laget med. Man liker at det er ganske mange kule detaljer her og man må skjerpe seg litt for å henge med på alts som skjer her til en hver tid. Det er stilig servert når man beskriver gjennom kamera hvordan Holmes tenker og måten hn tar slutninger på. Ting blir heller ikke overforklart slik at man også kan more seg med å ta sine egne slutninger og teorier underveis her. Dette bruker virkemidler som humor og en del tøff action gjort på en passe spesiell måte for å krydre inntrykket man får av filmen. Dialogen er munnrapp og solid framført av skuespillerne på en passende måte. Man forsøker å presse inn humor hele veien uten at det føles for krampaktig. Det meste av humoren sentreres rundt Holmes og hans litt småsnodige framtoning. En del av actionsekvensene er svært tøft levert og det blir mye akrobatikk og stilige kameravinkler som gjør at man føler at dette blir svært moro å se på. Dette er aldri rett fram og man har stor oppfinnsomhet i hvordan ting presenteres. Slåssing er ikke slåssing og det får man se her på en ypperlig måte som er bedre enn måten de fleste kampsportfilmer presenterer sine spektakulære scener på. Man får også en rekke eksplosjoner og etterfølgingsscener og annet man liker å få servert som underholdning. Man får også servert flere av de typiske slowmotionscenene som den første filmen gjorde på en litt ny måte.

Framdeles er det Guy Ritchie som sitter i regissørstolen som han gjorde i den første filmen. Briten er kjent for sine storfilmer som Lock, Stock and Two Smoking Barrels og Snatch som begynte hans filmkarrière med et brak. Her viser han litt av gamle takter. Klippingen og hvordan filmen er skutt gjør at dette får et bra driv. Ritchie har øye for detaljer og får dette til å framstå som en fryd for øyet å titte på til tider. Manuset er også denne gangen passe skrudd til. Det begynner kanskje litt svakere enn man hadde regnet, men tar seg bra opp etter hvert. Musikken er også svært bra og stødig servert av mesteren Hans Zimmer. Tonene løfter opp den mystiske stemningen man får underveis her og bygger opp under følelsene man får av å se denne briljante detektiven jobbe og utfordres til det ytterste.

For å oppsummere så er dette en god oppfølger. Her får man mer av de kule karakterene som man fikk introdusert i første film. Man får små verbale morsomheter servert på løpende bånd. Actionsekvensene er det som fungerer best i denne filmen og gjør dette virkelig verdt å se. For noen kan det sikkert bli litt mye gjentakelse i de typiske slowmotionscenene, men de er med på å formidle det som skjer på en grei måte og det hele får litt Max Payne over seg, men blir aldri like kul som det ikoniske Matrix presterte i sin slow motion. For noen kan kanskje Sherlock Holmes her bli litt mer av en tradisjonell actionhelt og man får ikke se like mye av hans skarpe hjerne som løser situasjoner heller enn nevene og kroppen. Jeg kan se for meg at denne filmen vil de fleste omfavne fordi den er lett å like i all sin muntre actionpresentasjon med en viss dose humor, men det kan også for noen bli litt lite utfordrende da man kanskje forventer mer av filmen enn det den faktisk gir deg. Uansett er dette en underholdende affære som setter et smil på kjeften din når rulleteksten setter inn. Jeg ruller en meget sterk firer på terningen og en anbefaling til de fleste og særlig de som likte den første filmen.

- Sherlock Holmes - Småvittig og moderne Sherlock Holmes

- King Arthur: Legend of the Sword - Heftig variert fantasyaction
- The Man from U.N.C.L.E. - Herlig retro agent-moro!
- Sherlock Holmes - Småvittig og moderne Sherlock Holmes
- Revolver - Et poetisk miks av herligheter

17.06.2012 sier Pål Frostad: Filmen er passe god den ja. Vel verdt å se. Omtalefunksjonen vil vi beholde på forsiden ja. Leker meg litt med litt utvikling på siden nå :)
17.06.2012 sier Tore Andre Øyås: Så bra! Gleder meg til å se denne!
Kult med ny omtalefunksjon da! Skal vi ha det slik fremover?

• Hamar Dagblad
  • Avisa Nordland