Anmeldelse av Innerspace, amerikansk film fra 1987

Action, Komedie Spilletid: 120 minutter Aldersgrense: 11 år

Imponerende effekter for sin tid i en greit underholdende film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.06.2012]
Tuck Pendleton er en skikkelig villstyring av en pilot som alltid lager bråk rundt seg. Han kunne vært en av de beste, men han kan ikke ta ordre og liker å lage sine egne regler. Tuck blir imidlertid plukket ut til å være pilot i et forskningsforøk fordi han var den eneste som var gal nok til å være med på noe slikt. Det dreier seg om å være pilot for en forskningspod som krympes til noe man bare kan se i et mikroskop. Han blir sugd opp i en sprøyte og skal akkurat bli injeksert inn i blodet på en kanin da noen kommer og overtar forskningslaboratoriet. Forskeren løper avgårde med sprøyten i hånden og forsøker å stikke av. Ved en tilfeldighet dropper forskeren på en overnervøs mann ved navn Jack Putter som han stikker sprøyten inn i slik at Pendleton nå er gjemt inne i kroppen på Jack. Skurkene som tok over laboratoriet finner ut at forskeren kan ha stukket nålen i Jack Putter og forsøker nå å finne ham. Nå begynner Tuck å ta kontakt med Jack inne i fra roppe hans med hjelp fra teknologi fra forskningspoden hans. Han forsøker å geleide Jack gjennom dette eventyret så de begge beholder livet i behold så ikke Jack eller hans mikropartner havner i feile hender...
Filmen begynner med at vi får en rekke stivpyntede menn og damer for en gallanatt for noen amerikanske piloter. En pilot blir kastet ut fra kjøkkenet og får plutselig alles oppmerksomhet. Han er sørpe full og begynner å lage litt av en tale som gjør narr av de som hr noe å være stolt over. Så faller han over buffetbordet og ødelegger det totalt da det brekker av hans vekt. En rekke av pilotene liker ikke hans oppførsel og kaster han inn på kjøkkenet. De begynner å slåss med ham siden han oppfører seg som en skikkelig drittsekk. Så blir han plassert hos sin kjæreste ved navn Lydia som tar ham med hjem. Hun er ikke henrykt over ham den kvelden og forsøker å dra fra ham når han er trygt i hus, men han lurer henne til å overnatte med å spille sangen. Neste morgen bestiller hun drosje og forsøker på nytt å stikke av fra ham siden han bare gjør henne ulykkelig. Når taxien kommer bruker han hornet og det vekker også ham opp og han kommer løpende ut i veien for å overtale henne til ikke å dra, men hun er urokkelig og setter seg i taxien og håper at hun er ferdig med ham. På et legekontor sitter Jack og tror han er syk, men legen mener bare at han er alergisk mot hårspray. Jack forteller så om sitt nye mareritt som går ut på at han er på et marked og ser en svær dame med rødt stort hår. Han sitter i kassen og når han tar varene hennes kommer det bare feile priser på alle varene. Når han er ferdig så blir summen over hundretusen dollar. Hun sier at hun ikke har slike penger på seg og tar opp en liten pistol fra vesken og peker den mot ham og det er da han våkner opp skrikende. Legen mener at Jack må slappe mer av og trenger å komme seg mer bort for å få ting mer på avstand. Legen mener han bør finne et sted som er fredfullt og stille og det viktigste for Jack nå er ingen opphisselse.

Konseptet her er jo litt kult her. Dette er som en krysning mellom ‘Kjære, jeg krympet barna’ og ‘Jakten på nyresteinen’. Det at man får en krympet mann i et slags forskningsromskip inn i kroppen med en masse sofistikert teknologi som gjør at han han kan kommunisere og observere hva denne kroppen driver med. Det er jo også med noen skurker her som forsøker å finne denne mikropartneren for å utyntte teknologien til sin fordel. Her får man se hvordan kroppen kan se ut fra innsiden. Her får man et realt actionfylt eventyr når Jack og hans mikropartner Tuck hjelper hverandre for å komme seg ut av denne kinkige situasjonen de er havnet opp i. Dette involverer å ta kontakt med gamlekjæresten til Tuck for å hjelpe å få ham tilbake til livet igjen. Det er også bra mye spenning her med skurkene som stadig jakter på dem begge to.

Filmen blir som det står i begynnelsen introdusert av Steven Spielberg som står bak dette som produsent. Det er noe over konseptet som gjør at det lukter litt typisk Spielberg over dette, bortsett fra at regien nok hadde vært enda bedre med han bak selve regispakene. Det er derimot ingen smågutt som står bak regien her i Joe Dante som står bak andre filmer som Gremlins 1 og 2 om var så dødelig populære på midten av 80-tallet og fram til langt ut over 90-tallet. Her gjør han en film som fungerer langt på vei. Man får mye av det man forventer av en slik film. Det er litt kunstnerisk vrier på en del kameravinkler og bildekomposisjoner som blant annet det første vi ser i filmen som ser ut som vi beveger oss inne i en diamant, men er i virkeligheten en drink full av isbiter som man har zoomet veldig langt inn på, og det er flere av disse fantasifulle kameravinklene og utsnittene som gir gode overganger i filmen. I tillegg er det utrolig gode spesialeffekter for sin tid som også virker nesten like godt den dag i dag. Skuespillet er også greit selv om det aldri er i nærheten av noe Oscarverdig. Blant skuespillerne finner man også en del kjente navn som Dennis Quaid (The Day After Tomorrow, Traffic og The Right Stuff), Martin Short (Brudens Far og Three Amigos) og Meg Ryan (Top Gun og You've Got Mail). Musikken er også herlig 80-talls og man får gode vibber fra barndommen når en hører på tonene som her velter ut av høyttaleren.

Dette er en passende spennende manus som gjør at en har det bra gøy underveis her mens man ser filmen. I tillegg til alt eventyret her får man også en god porsjon passende humor i situasjoner som oppstår. Det er en lett og lys tone over det hele selv om det er folk med skytevåpen her som jakter på våre helter. Filmen begynner bra og klarer å utvikle seg ganske okei, selv om det blir litt småtradisjonelt på slutten. Man har ikke sett ting helt på denne måten før og ting virker ganske bra friskt under veis her. Dette blir aldri noen klassiker, men er av det slaget som man ikke angrer på å ha brukt ti på for å få litt enkel men grei underholdning. Det er enkelte snarveier underveis her som ikke faller i like god jord, men i det store og det hele er dette ganske greit laget ut i fra forutsetningene. Jeg velger å gi dette en svak firer på terningen fordi dette gav meg et greit krympeeventyr og effektene er jo så til de grader på plass her og filmen klarer å løse alle de tekniske utfordringene på en imponerende måte.

- Gremlins 2: The New Batch - Mer tegneserieaktig enn sin forgjenger
- Gremlins - Gremlins har stor sjarm og underholdning