Anmeldelse av Ong-Bak - Muay Thai Warrior (Ong-Bak), thailandsk film fra 2003

Action, Eventyr Spilletid: 105 minutter

Tøffe kampsportscener og stilig akrobatikk

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.06.2012]

Monken Ting kommer fra en landsby i det nordøstlige Thailand. Han blir kåret til den lokale trekjempingsmesteren og blir sendt ut for å finne hodet til landsbyens hellige Buddah-statue ved navn Ong Bak. Hans oppgave er med livet som innsats å skaffe det tilbake. Landsbyen er totalt avhengig av en komplett statue for å skape harmoni i tilværelsen og alle har tillit til at dette er en oppgave han er klar for med sin voldsomme kroppskontroll og dyktige thaiboksingsutøving...

Thailand er et land med mye religion og for noen kan det kanskje bli litt mye å engasjere seg akkurat i filmens oppgave å finne denne statuen. Det er kanskje litt rart for noen at en landsby er totalt avhengig av en statue for å fungere i det daglige. Men man klarer litt å se gjennom fingrene med dette fordi dette egentlig bare er en inngangsportal til at man skal få tilbake en gjenstand som man er villig til å gå svært langt for å få tilbake. Man har jo sett dette fra før av i eksempelvis ‘Indiana Jones and the Temple of Doom’, men til forskjell fra den filmen så er ikke handlingen så fokusert på overnaturlige ting. Man får her historien om hvordan kampsportmunken Ting med det edle hjertet skal spore opp Ong Bak. Det viser seg at det er en mafialignende skurk som har fått noen til å stjele hodet for ham. Litt etter litt kommer Ting nærmere å finne hodet og jo nærmere han kommer det jo mer trøbbel kommer han i.

Dette er en film smidd over en vært enkel lest og plottet er like banalt som det høres ut som, men til tross for dette er det som skjer underveis svært underholdende å følge. Filmen begynner med action fra første stund med heftig treklatring. Man ser en hel del munker som klatrer et gigantisk tre og forsøker å få de andre til å falle ned. I toppen av treet er et flagg som skal fraktes ned. Den som klarer å frakte det ned på bakken uten å miste det har vunnet. Det blir det mye action ut av og er noe man ikke har sett fra før av. Det er voldsomt å se alle de munkene som deiser i bakken fra høye høyder. Denne scenen er bra satt sammen og åpner filmen på en bra måte som gjør at man får et passende inntrykk av vår helt Ting. Karakterene er også ganske greit skrudd sammen. De har alle sitt særpreg. Eksempelvis finner vi den skruppelløse skurken som her får kjørt seg mye med sin karakteristiske mekanisk stemme siden han har fått ødelagt stemmebåndet sitt. Han taper stadig penger på kampsportveddemål og man får se hvilken syk type han er. Han står i sterk kontrast til Ting som ikke tenker på seg selv i det hele tatt og ikke bryr seg om penger i det heletatt. Man finner også to svindlere her som forsøker å gjøre penger ut av å lure alt og alle de møter på sin vei. Det er bra karakterutvikling underveis og de svindlerne som man ikke kan fordra i begynnelsen danner et merkelig vennskap med Ting og de ser etter hvert mer og mer opp til ham.

Dette er først og fremst en actionfilm med mye kampsport. Noe av det tøffeste filmen er den karakteristiske løpescenen. Den er noe av det tøffeste koreograferte scenene i filmen. En del av stuntene tar pusten fra deg. Det ser virkelig bra ut. Her hoppes det over biler og man utfører sinnssyke akrobatiske tøffe saltoer i tide og utide. Det er ikke helt ut av det blå å trekke paralleller til det beste man finner av kampsportstjernen Jackie Chans. Mye av tingene her er gjort på samme måten som Chans stunts som man alltid fryder seg over å se. Man har dog ikke tatt så store sjanser som Chan, men det man har gjort her er virkelig i hans ånd og ser fascinerende tøft ut. Det er vanskelig å gjengi hvor bra dette er, en må nesten bare oppleve det for seg selv. Det blir også mye tøff slåssing her underveis og man får mange underholdende kamper servert underveis her. Man får også litt motoraction her med både motorsykler og trejulingstaxier. For å spe litt ekstra på for underholdningen finner man også en god porsjon humor også her. Det er morsomt når ‘low life’-folk forsøker å snyte alt og alle. Man finner både situasjonskomikk som oppstår av at vår helt ikke vil slåss men presses opp i et hjørne der han ikke har noen annen utvei.

Regien i filmen er bra vellykket og man får servert dette kampsporteventyret på passe spektakulært vis. Det er også bra utviklede litt kunstneriske sekvenser å spore innimellom som løfte filmen noe i tillegg til alt det enkle men velfungerende kampsport koreografien. Musikken er det også bra pulserende takt i som speeder opp tempoet i filmen. Det er blanding mellom thailandsk rolig musikk og litt teknolignende rytmer. Det tekniske med filmen er ikke helt på topp og bildet er litt grumsete og lyden er litt spiss og ikke så nøyaktig som man ønsker for en film som er laget på 2000-tallet. Men man klager ikke nevneverdig over det og det er nok noe de fleste ikke vil legge så mye merke til om man ikke er det på hjemmekinoanlegget.

Filmen er bra underholdende fra begynnelse til slutt. Hvis man skal trekke på noe her så er det den alt for enkle historien i bunn og at det kan bli noe for mye gjentakelse i noen av elementene i filmen. Man kan gå litt lei på slutten her av at filmen hele veien forsøker å imponere deg og slutten er heller ikke av det hvasseste slaget i filmen. Det hele kommer mest til sin rett i begynnelsen og mot slutten og enden på visen er noe mer tradisjonell og trekker også litt ned. Men alt i alt er dette en ganske underholdende film som man koser seg bra med mens man ser den. Mye av det man ser her er noe av det tøffeste i bransjen innenfor kampsportfilm. Filmen har dog noe å hente på å være mer jevn i hva den leverer hele veien og man kunne kanskje også hatt en litt bedre oppbygning enn det den her har. Jeg ruller en sterk firer på terningen for denne filmen som jeg synes du bør se om du liker action og dette står også i stor kontrast og er et litt friskt pust til det man får servert fra det typiske Hollywoodmaskineriet.

- Ong-bak 3 - Nye utfordringer for den akrobatiske kampsportkaren, Tien
- Ong bak 2 - Grei slåssefilm som ikke er like gøy som sin forgjenger

Omtalespalte: Kampsportfilm

Her finner du omtaler av kampsportfilmer.
Les flere spalteomtaler: Kampsportfilm

• Austin Chronicle
  • 7M Pictures

Thailand

Engelsk, Thai

Baa-Ram-Ewe, Sahamongkolfilm Co. Ltd.