Anmeldelse av Donnie Brasco, amerikansk film fra 1997

Thriller, Drama, Kriminal Spilletid: 127 minutter Aldersgrense: 18 år

Solid undercover mafiaunderholdning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.05.2012]
Joe Pistone er en FBI-agent som går undercover for å infiltrere et mafianettverk. Han tar navnet Donnie Brasco og innynder seg hos en mafiamann ved navn Lefty. Litt etter litt kommer han høyere og høyere i systemet, men jo nærmere han kommer mafiaen jo farligere blir det. Mafiamedlemmene har svært lett for gi en kule til alle de ikke stoler på, og for å virke troverdig må Donnie virkelig strebe etter å bli en av dem...

Dette bygger på en sann historie og en spennende i så måte. Det er kult med folk som tørr å gå under cover for en god sak. Mafia er jo veldig skumle skumle saker og en skal virkelig ha god psyke for å klare å gjennomføre det Joe gjør her for å bli Donnie Brasco. At også historien her byger på en ekte historie hever jo det hele også med et par hakk. Man kommer godt under huden på mafiaen her og det er ikke akkurat pusegutter Donnie Brasco har lagt seg etter. Det er sykt å se hvordan vår mann klarer å bevare roen opp i alt det som skjer her uten å sprekke. Han må virkelig strebe for å bli en av dem. Man får også det komplekse krysningspunktet rundt denne Donnie Brasco som på den ene siden er under cover i en mafiagjeng og på den andre siden skal være en kjærlig far og ektemann. For å skåne sin familie så ønsker ikke Donnie å fortelle hva han gjør og dette sliter på familien at man får en ektemann som kan være borte i tre måneder uten å gi tegn fra seg. Det er fascinerende å se hvor dypt Donnie etter hvert kommer inn i mafiaen.

Jeg digger mafiafilmer og dette er en film som faktisk er overraskende god i så måte. Dette er ikke langt unna det beste man finner i sjangeren. Man får her en slags krysning mellom The Departed og Goodfellas av Martin Scorcese. Stemningen er bra lik som den man finner i The Departed. Her er det gutta i felten som skildres i mafiamiljøet, de som gjør all ‘drittjobben’. Mafiaorganisasjoneen blir brettet ut her og man får se hvordan de oppfører seg forhold til hverandre og overfor sine farer som truer dem. Det hele er selvsagt veldig nådeløst når det er snakk om mafia og man vet aldri om dagen en er på jobb blir den siste i ens liv. De er venner med hverandre, men på et helt annet vis enn ellers og det skal ikke mye til for å velte et vennskap og gi en god venn en kule. Det er liksom litt av gamet til alle disse paronoide mafiafyrene.

Manuset er ganske bra gjennomarbeidet og filmen føles godt underholdende og spennende hele veien. Jeg liker godt hvordan filmen formidles. Man bruker masse tøffe virkemidler for å fortelle historien. Blant annet får man se en skrivemaskin som brukes som en slags forteller og formidler av det undercoveragenten oppserverer. Folk er veldig kvikk i replikken her slik det skal være i mafiafilmer. Man får mange morsomme situasjoner og kommentarer her som man småler en del av. Blant annet får Lefty en løve i gave som de mater med en mengde hamburgere de kjøper til den. Man får mange fiffige situasjoner som når frasen ‘Forget about it’ forklares som er både morsom og beskrivende på samme tid. Etter det får man et helt annet inntrykk av filmen.

Regissøren heter Mike Newell og er britisk, men det hindrer han ikke å lage god mafiafilm som skildrer miljøet i New York. Regissøren kan også skilte med helt andre filmer på samvittigheten som suksessene Fire bryllup og en gravferd og Harry Potter og ildbegeret. Her har han gjort mange bra grep og viser at han også kan lage en real mafiafilm. Han har fått mange flinke folk med på laget. Filmmusikken setter oss i god stemning. Man får også spedd på stemningen med kule sanger underveis. Her serveres kule slagere som ‘One Way or Another’, ‘How Deep is Your Love’ og ‘Disco Inferno’. Og som en bonus får man også høre en del av den morsomme og koselige ‘The Chipmunk Song’. Skuespillerne er også bra castet her. Det er jo ikke å forakte å få to storheter som både Johnny Depp og Al Pachino i samme film. Al Pachino er jo velkjent for noen og en hver i sine mange gode mafiaroller i filmer som Gudfaren og Scarface. Her spiller han en rolle som han er skapt for. Man skjønner godt hvorfor nettopp han fikk denne rollen og han leverer også temmelig solid. Men Johnny Depp gjør heller ingen dårlig jobb her og er et meget bra motstykke til Pachino. Han klarer nesten perfekt å få fram paranoiaen som lett kommer her ved flere anledninger når han nesten holder på å bli avslørt eller virkelig settes på prøve.

Denne filmen har nesten alt som skal til for å gi deg god mafiaunderholdning. Man kan også se for seg at den vil passe bra for de som ikke liker mafiafilmer på grunn av sin thrilleroppbygning og ikke så totalt mørke innhold. Det at man også finner en del humor her er jo også ting som taler for at folk flest vil like dette, selv om dette aldri er snakk om noen komedie. Man får her en film som gir deg mye nerve og man lurer på litt hvordan dette kommer til å utarte seg og til slutt ende.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge - Stødig piratunderholdning fra Rønning og Sandberg
- Transcendence - Uengasjerende forskningsdilemma
- The Lone Ranger - En utrolig flopp!
- Dark Shadows - Perfeksjonisten Burton!
- The Rum Diary - Uforutsigbar godbit
- Pirates of the Caribbean 4: On Stranger Tides - Sjørøverunderholdning på autopilot som er mer gøy enn bra
- The Tourist - Voksen og stilfull
- Public Enemies - Johnny Depp sterk som gangsterraner
- Sweeney Todd - Demonbarbereren fra Fleet Street - Depp som den dødelige barberen i en skrekkmusikal
- Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest - Visuelt flott, men kanskje litt for lang
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Pirates of the Caribbean - The Curse Of The Black Pearl - Perfekt sjørøverunderholdning!
- Astronautens kone - Sjangermiks som kan ta deg hvor som helst
- Dead Man - Rare greier
- Hva er det med Gilbert Grape? - Herlig om en film å bli glad i
- Edward Saksehånd - Flott visuelt, annerledes og moderne eventyr
- Cry-Baby - Helskrudd 1950-tallsmusikal med Johnny Depp i front

- Prince of Persia - Eksotisk spilleventyr
- Harry Potter og ildbegeret - Potter leverer igjen
- Fire bryllup og en gravferd - Hadde aldri trodd at Bryllup kunne være så moro

Sony Pictures Entertainment, Tri-Star Pictures (TriStar Pictures), Mandalay Entertainment