Anmeldelse av Frankenstein, engelsk (britisk) film fra 1994

Grøsser, Drama Spilletid: 123 minutter Aldersgrense: 15 år

Forsøk på å blåse liv i Frankenstein og hans monster

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.05.2012]
Historien begynner i Genève i 1773. Viktor Frankenstein er liten gutt da som bor i et stort flott herskapshus med sin familie. Familien Frankenstein med baronen i spissen tar ogå til seg den lille foreldreløse piken Elizabeth. Han lover å alltid se etter henne og ta vare på henne. Viktor vokser opp med en sult på kunnskap. Han bruker nesten all sin tid på studier og moren tror at han kommer til å bli en mye bedre doktor enn sin far. En dag dør moren hans under en fødsel og Viktor tar det veldig tungt og han vil ha henne tilbake. Han sverger at ingen fortjener å dø og han skal gjøre alt han kan for å forsøke å forhindre døden. Viktor og Elizabeth har bare øynene for hverandre i kjærligheten, men de venter med å gifte seg da hun vil passe huset mens han utdanner seg på universitetet i Ingolstadt innenfor legestudier. Han er en svært lovende student, men har sin helt egen overbevisning som går imot mye av all den læren som undervises. Viktor finner støtte i en av professorene på universitetet, men da han blir drept overtar Viktor hans forskning som var nær opp til å skape liv i dødt materiale. Han stjeler kroppen fra en nylig hengt mann og leiter etter andre råmaterialer som han finner fra en rekke døde kropper. Han eksperimenterer med å reanimere dødt vev og gi liv til det igjen. Han syr sammen alle menneskedelene han har samlet sammen og skaper en maskin som skal gi liv til hans nye skapning. Viktor satser alt på sin forskning som går foran selv hans eget liv. Frankenstein får liv i sin skapning, men så skjer det en feil og han får en skade i hjernen. Når skapningen våkner til live igjen er det blitt til et freak som stikker av...

Filmen åpnes med at en dame forteller at hun forsøkte å komme opp med en historie som ville tale til våre mystiske redsler og vekke spennende skrekk. En historie som skulle få leseren til å se seg bekymret rundt. Som skulle få blodet til å flomme og øke hjertefrekvensen. Så får vi en tekst som begynner å sette oss inn i det filmen skal begynne med. Den inneholder dette: ‘På begynnelsen av 1800-tallet fant vi en verden på randen av revolusjon og forskningsframskritt I tillegg til politisk og sosial oppgang, ble det også gjort store framskritt i vitenskapens navn om forandret alles liv. Lysten på kunnskap var hadde aldri vært større. Blant pionerene fant man Kaptein Robert Walton, en oppdager som var totalt oppslukt med å nå Nordpolen. Men hans reise ville avdekke en historie som ville slå skrekk hardt inn i hjerteroten til alle de om begav seg ut i det ukjente...’. Selve filmen begynner i en voldsom storm på Nordishavet i 1794. Det blåser friskt og snøen hagler mot den store seilbåten som befinner seg langt fra folk og fe. Det spyler sjøvann inn over dekk og besetningen har store problemer med å holde seg på sine poster uten å velte og de må passe seg så de ikke blir skylt på sjøen. Båten holder på å velte i stormen og en av mannskapet ber dem fortelle kapteinen at de må ta ned seilene. Rett forut er et stort isberg i sikte og mannskapet blir svært redd. De gjør en kraftig unnamanøver men isfjellet treffer dem i siden på båten. Nå sitter båten fast i isen og oppdageren ønsker å fortsette mot nordpolen til tross for at mannskapet hans er helt utslitt. Han er urokkelig i sitt ønske om å nå polen. Like etter hører mannskapet et skrekkelig brøl. En mann kommer mot dem han forteller at de må bringe sine menn og våpen og følge etter ham. Kapteinen ber imidlertid mannskapet sitt om å vente på hans ordre. Akkurat da lyder et nytt brøl og hundene sliter seg løst og løper avgårde. Hundene når brøleren og han dreper dem svært lett. Kapteinen tar med seg den nye mannen inn i kapteinslugaren og der snakker de sammen. Mannen presenterer seg som Viktor Frankenstein.

Alle har vel hørt om Frankenstein. Filmene bygger på den britiske forfatteren Mary Shelley's debutroman som ble utgitt anonymt i 1818 med samme navn som filmen. Boken regnes av mange som den første science fiction-romanen og som en av de tre storegrøsserromanene i eldre tid ved siden av Robert Louis Stevensons ‘Dr. Jekyll og Mr. Hyde’ og Bram Stokers ‘Dracula’. Den første spillefilmen om Frankenstein kom ut i 1931 og ble en gigantisk suksess verden over. 1931-versjonen er av mange sett på som en av de viktigste skrekkfilmene gjennom alle tider. Her finner vi igjeninnspillingen av den filmen. Det hele er ganske annerledes gjort enn den første filmen som var ganske kort med bare litt over en times spilletid. Her merker de seg til å lage en nesten dobbelt så lang film. Man har valgt å fortelle historien litt annerledes og det er ikke så mye igjen her som minner om den første filmen, selv om man kjenner igjen enkelte scener. Monsteret er også noe helt annerledes her i utseende og ser ut som mer ut som en pønker med litt for mange sting i fjeset. Man forsøker også å legge litt mer liv til monsteret. Det snakker og finner og tenker mer enn det karakteristiske monsteret. Og når monsteret finner ut hvem det egentlig er så sverger monsteret hevn over Frankenstein som lagde ham. Forskningen man her forøker å basere seg på virker også noe usannsynlig og man føler ikke helt at den vitenskaplige forklaringen på ting henger helt sammen her. Man skulle nok forankret den biten en del bedre og det blir noe av ankepunktet mot denne filmen. Som den første filmen bringer man også spørsmål om moral på banen rundt det man driver på med her. I dag har vi klare synspunkt rundt det å gjøre forskning med og på mennesker. Her tukler Frankenstein virkelig med det uten å helt vite konsekvensen av det man egentlig holder på med.

Selv om denne filmen er nyere skrekkfilm enn den første så skuffer dette faktisk mer enn jeg hadde sett for meg på forhånd. Den første filmen er så klassisk og nesten suggerende og mystisk å følge, mens dette føles aldri helt på høyden med den første filmen. Det skal mer til enn bare nyere teknologi for å virkelig gi liv til filmer. Regissøren her heter Kenneth Branagh og er den samme som står bak blant annet superheltfilmen Thor. Her skaper han et for komplisert og tungt bilde av forholdet mellom monsteret og Frankenstein. Monsteret i den første filmen var veldig mystisk og uforutigbart, her går Branagh helt bort fra det å skaper det som en trist liten skapning som man forstår seg mye mer på og man ikke synes er så monsteraktig som man skulle ønske. Dette er en skrekkfilm og man får en del grøss her og det blir vemmelige scener som når Frankenstein og skapningen ruller rundt i et organisk slim eller når skallen kuttes opp.

Skuespillet er helt greit her. Robert De Niro forsøker å ta opp arven fra Boris Karloff som skapte liv til det mest ikoniske monsteret i filmhistorien. De Niro forsøker her å gjøre monsteret mye mer menneskelig. Dessverre er hans tolkning ingenting som står seg ut som noe særlig minneverdig i filmhistorien. Han blir bare en smågutt å regne mot Karloffs mesterlige tolkning. I andre roller finner vi Kenneth Branagh som spiller Viktor Frankenstein, Helena Bonham Carter spiller Elizabeth, Ian Holm (Bilbo i Ringenes Herre) spiller Frankensteins far og John Cleese spiller Professor Waldman.

Dette er en okei igjeninnspilling av Frankenstein som aldri klarer å gi deg det helt store. Mn har forsøkt å holde seg på en noenlunde realistisk tone og det gjør klarer filmen langt på vei. Det er bare litt synn at en kløner det litt til med en del litt for overkunstige scener om blant annet åpningscenen der man får noen replikker og dialoger som virker mildt sagt alt for barnefilmaktig. Denne oppdageren virker alt for selvopptatt og lite troverdig til å skulle forsøke seg på å føre en ekspedisjon mot Nordpolen. Man merker at det er en skuespiller som har laget dette fordi han virker å overdramatisere en rekke scener her, og det er ikke noe som faller helt i god jord i en film fra midten av 1990-tallet. Det blir litt for mange pek mot det som skal komme og det blir litt for tydelig til tider hvor dette bærer hen. Dessverre synes jeg nok denne filmen er for litt spesielt interesserte. Filmen gav meg ikke på langt nær så mye som å se de to første filmene som er laget om Frankenstein og hans monster. Slutten er ganske dårlig og står ikke helt i tråd med begynnelsen. Man kunne kanskje tjent på å gjøre dette enda litt mørkere og mer skrekkfilmaktig. Om man ikke digger skrekkfilmer så er ikke dette noe en bør gidde å bruke tid på. Filmen er også langt fra det man kan forvente av et forsøk på å blåse nytt liv i en gammel klassiker. For min del ligger dette og bølger hele veien mellom tre og fire. Det er vel kanskje på plass med en syltynn firer for dette forsøket i og med at man får litt av det man forventer her. Ting er jo noe helt annet enn originalen og det var nok mye av intensjonen også, men dette er nok ikke en film man sitter igjen med så mye etter å ha sett. Man hadde håpet på mer her substans spenning og mystikk, og når en ikke får det så føles det litt kjipt.

- Victor Frankenstein - Frankenstein-remake for fansen
- Young Frankenstein - Frankenstein-parodi som innimellom briljerer med klassiske spøker
- Frankensteins sønn - Kommer ikke opp mot sine forgjengere
- Frankensteins brud - Solid oppfølger fra filmens barndom!
- Frankenstein - Tidlig skrekk og sci-fi-klassisker

- Mord på Orientekspressen - En pen og fornøyelig togaffære
- Eventyret om Askepott - Flott og ufarlig Askepott anno 2015
- Jack Ryan: Shadow Recruit - Agenten Jack Ryan på oppdrag i Moskva
- Thor - Thor svinger hammeren!

England, USA

Tri-Star Pictures (TriStar Pictures)