Anmeldelse av The Cabin in the Woods, amerikansk film fra 2011

Thriller, Grøsser Spilletid: 95 minutter

Hytta med det rare i!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 09.05.2012]
En gjeng på fem venner reiser på helgetur til en liten bortgjemt hytte langt inne i skogen. Skremmende ting skjer, og én etter én blir de angrepet… Hørt det før sier du? Garantert! Men du får tro om igjen, for dette er neimen meg langt i fra den klassiske amerikanske slasherfilmen vi så alt for mange ganger har sett!

Fra tid til annen, dog sjeldent, kommer det filmer som klarer å blåse nytt liv og giv inn i utslitte genre og til og med begeistre både kritikere og genrefans. Vi har sett det før med filmer som ”Scream” (1996), ”Blair Witch Project” (1999), ”Saw” (2004) og”Paranormal Activity” (2007). Nå er tiden igjen kommet for en slik film.

Regissør Drew Goddard skrev manus på også en annen stor filmatisk happening for noen år siden, nemlig ”Cloverfield” fra 2008. ”The Cabin in the Woods” har blitt en av årets snakkiser på skrekkfilmfronten. Det er vanskelig å forklare hvorfor den har blitt dette, uten å røpe visse sider ved filmen. Du er herved advart om du vil lese videre.

La oss bare fort gjøre det klart at det hele starter som en hvilken som helst av dusinvise slasherfilmer, hvor altså en gjeng unge vakre mennesker samles for slik bare å ende opp med å bli nedslaktet etter tur. Blant disse finner vi Thor selv, det vil si Chris Hemsworth fra ”Thor” og ”The Avengers”. Hans gigantiske muskler blir jo nesten som et komisk innslag i seg selv, som parodi på nok en grøsserfilmklisjé. Parallelt med denne i starten glade hyttegjengen, følger vi derimot denne gang også et forskerteam stasjonert i et underjordisk lokale.

Det som for de unge vakre menneskene utarter seg som en skrekkelig hyttetur skal nemlig vise seg å være strengt regissert ned til minste detalj. Ja det er faktisk så stort, omfattende og godt forberedt at man nesten ikke tror det man ser. Som en slags ultimat form for Big Brother-underholdning har dette amerikanske ”tv-teamet” og produsentene gått i hard konkurranse med spesielt japanerne om å kunne tilby den mest feilfrie utspekulerte underholdningen. Her veddes det om hvem som utløser hvilke feller av de intetanende ”deltakerne” og hvilke måter de kommer til å dø på. Ja, ”The Hunger Games” er som en barnerumpe i forhold til dette her!

Men, det stopper ikke her, for denne iscenesatte skrekkproduksjonen skal vise seg å ha et enda større, faktisk gigantisk større, bakteppe av dimensjoner. Hva dette er får du nesten gå og se selv. Overrasket kommer du uansett til å bli!

Helt fra starten av merkes det at ”Cabin in the Woods” vil leke med oss. Det brytes tidlig inn med overraskende genrebrudd, og spillet med våre forventninger blir stadig gjenstand for både skvetting og latter. En god dose mørk humor krydrer også ganske så bra! Spesielt den første halvdelen av filmen blir slik også tidvis forstyrrende spennende og creepy, blant annet fordi man simpelthen ikke vet hva som skal skje i neste sekund.

En stor svakhet rent spenningsmessig er dog den norske tekstingen. Det typiske her er at når en person snakker og det kommer til å skje noe, ja så stopper teksten opp med prikker bak det siste ordet, og rett etterpå så skal man liksom skvette. Dette ødelegger!

Filmens siste ledd, og den nevnte storheten i historien, blir til slutt fullstendig ’over the top’ og ødelegger slik det snevet av skremmende realisme og samfunnskritikk som også ”The Hunger Games” hadde, samt sterke ”Battle Royale” fra 2001. Det er som om 90 prosent av filmens budsjett er svidd av på det siste kvarteret, og produsentene har tydeligvis ikke klart å beherske seg helt i denne ville genreleken av en film.

”Cabin in the Woods” har i stor grad blitt et friskt pust av en film innenfor grøssergenren. Men, spesiell og alternativ nok, den er fremdeles ”bare” en slasher, dog med store twister underveis. Filmen skal selvsagt ha cred for sin lek med konvensjoner, men produsent og regissør skal ha et slag i trynet for ikke å ha klart å beherske seg og slutte mens leken var god, akkurat som de smeller en gigantisk hand i trynet på oss publikum som siste filmbilde!

- Bad Times at the El Royale - Hotellet med det rare i.

• Trauma-magazine.com
  • Filmbloggen.net