Anmeldelse av Jeg, Meg & Irene (Me, Myself & Irene), amerikansk film fra 2000

Komedie, Eventyr, Kriminal, Romantikk, Thriller Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 15 år

Hjernedød komedie som man ler litt av

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.04.2012]
Charlie er en hjelpsom pappa, en hederlig borger og en 18 år veteran blant politistyrken på Rhode Island. Han lever i et hjem som er beskjedent som han selv. 18 år tidligere som ung hadde Charlie verden for sine føtter. Han var den beste betjenten i troppen, og var sammen med den peneste og smarteste jenten i byen. Hennes navn var Layla. De gifter seg og på vei tilbake fra bryllupet blir de kjørt i limousinen av en kortvokst mørk person ved navn Shonte. Når Charlie skal betale for limousinen blir Shonte fornærmet av måten Charlie tiltaler ham på. Det blir slagsmål og Layla må ordne opp. Hun snakker med Shonte og finner raskt tonen med smartingen. Ni måneder senere får Layla barn og det blir tre mørke gutter. Charlie vet jo hva som har skjedd her, men velger å late som ingenting. Han elsker guttene til tross for at han egentlig ikke er far til dem og de elsker ham. Noen år etterpå går Layla fra ham til fordel for Shonte fordi hun ville følge hjerte og hun mener hun hadde funnet sin sjelevenn. Charlie beholder ungene som vokser til og er nå blitt voksne. Charlie er alt for snill og alle utnytter det og han har null respekt som politimann. Charlie finner seg i de sykeste ting både i tjenesten og ellers og dette tærer svært på psyken hans. En dag han er på jobb blir han om til en svært frekk, selvgod slem fyr ved navn Hank som er rake motsetningen til Charlie. Han har fått splittet personlighet og må gå på piller for å holde sykdommen i sjakk. Charlie fortsetter i tjenesten som bare Charlie da han får et oppdrag om å eskortere en ung dame ved navn Irene til Massena i New York. Det viser seg at Irene har rotet seg inn i en svært problematisk affære med hennes tidligere kjæreste. Det gjør at Charlie og Irene kommer inn i problemer de ikke hadde drømt om på forhånd og de må 'deale' med disse sammen med Hank som også melder seg inn i kampen...

Det hele begynner med ganske bra med morsomheter. Man får en mørk kortvokst limousinsjåfør som slåss med Charlie og som til og med står i med konen hans. Det blir mye humor i motsetningene mellom den alt for snille Charlie og den superslemme Hank. Charlie og Hank er to artige karakterer og når de to nærmest slåss om å ha kontrollen her så blir dette til tider svært så humoristisk. Morsomhetene kommer okei tett og man ler av en del av dem selv om dette blir det helt store. Men humoren er noe som framkaller latter, men den stilner raskt igjen. Man faller også litt her for å tulle det litt mye kunstig til som ikke fungerer inn med resten av filmen. En føler at morsomhetene kan bli litt krampaktig til tider. Filmen mister litt grepet underveis og den er absolutt best og morsomst i begynnelsen. Etter hvert gjentar denne seg en del og man blir vant til morsomhetene.

Skuespillet er okei det. Dette blir jo bra artig på grunn av Jim Carrey som er en super komediestjerne. Han fyller hovedrollen som Charlie og Hank på en glimrende måte som bare Carrey kan. Dette blir på mange måter en veldig typisk Carrey-film der han får brukt alt han har av komisk grimasekomikk. Renée Zellweger er også passe søt som Irene og passer greit som Charlies kjærlighet. Og man får også innslag fra kjente fjes som Anthony Anderson, Chris Cooper, Robert Forster og Richard Jenkins.

Det er de store suksessfull komiske Farrellybrødrene som har laget denne filmen. De kan skilte med en rekke suksesser som Dum og Dummere og Alle Elsker Mary. Denne filmen er ikke like vass, men har sine stunder som gjør den til en film man ler en del av. Dette er på mange måter litt typisk for Farrellybrødrene. Det blir mange overdrivelser og mye slapstickhumor. Noen ganger kan man se at de kaster for mye av det gode på bålet. Men i det store og det hele klarer brødrene Farrelly seg bra her.

For å oppsummere så er dette langt fra originalt, men når man ler og smiler litt innimellom så har man greid å oppnå noe. Denne filmen er med andre ord ganske greit severdig om man liker tull. Det hele balanserer hele veien mellom tre og fire øyne på terningen. Jeg velger å rulle en svak firer for dette som er hjernedød underholdning som man ler av og har en del artige scener. Om du digger Jim Carrey, som mange gjør, så er nok dette en film du kommer til å like ganske bra. Om man ikke forventer seg for mye av dette så tror jeg dette trygt kan serveres som lattervekkende underholdning for en tanketom kveld.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Dum og dummere To - Suveren oppfølger
- Poppers pingviner - På grensen til trist for Carey
- Yes Man - Grei og litt artig underholdning
- Fun with Dick and Jane - Bankran blir 'eneste' utvei for familiefaren
- Evig solskinn i et plettfritt sinn - Mesterlig filmkunst i fascinerende innpakning
- Lemony Snicket - En serie uheldige hendelser - Den skruppelløse Grev Olaf i fri dressur
- Bruce Almighty - Mangel på fantasi folkens...
- Grinchen - Julen er stjålet - Juleskurken som trenger å tine opp hjertet sitt
- Man On The Moon - En herlig film med Jim Carrey på sitt beste!
- The Truman Show - Fascinerende underholdende
- Lystløgneren - Jim Carrey gjør Lystløgneren
- The Cable Guy - Den innpåslitne kabelinstallatøren...
- Ace Ventura 2 - Naturen Kaller - En helstøpt tullekomedie
- Dum og Dummere - Fremdeles sykt morsomt!
- Ace Ventura - Pet Detective - Ace Ventura er en utrolig artig skrue
- Masken - Spinnvillt når Jim Carrey er Masken

- Dum og dummere To - Suveren oppfølger
- The Three Stooges - Tre spesielle karer med lav IQ, men hjerte av gull
- The Heartbreak Kid - Komedie som ikke helt slår helt an i noen leirer
- Stuck On You - Grei nok komedie - sikker suksess for Farrellys
- Shallow Hal - Til tider morsom, men ikke noe særlig
- Alle Elsker Mary - Skaper ennå bra mange latterutbrudd og fornøyelige situasjoner
- Kingpin: Enda dummere - Bowlingkomedie som leverer!
- Dum og Dummere - Fremdeles sykt morsomt!

• Thefilmfile.com

Engelsk, Tysk