Anmeldelse av Mannen med den nakne pistol 33 1/3 (Naked Gun 33 1/3), amerikansk film fra 1994

Komedie, Parodi Spilletid: 79 minutter Aldersgrense: 11 år

Langt svakere tullefilm enn sine forgjengere

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.04.2012]
Frank Drebin har pensjonert seg for å få mer tid med familien. Han har giftet seg med sin Jane, men møter problemer i forholdet når han ikke vil ha barn. Og når i tillegg hans gamle kollegier trenger hjelp til å løse en sak er ikke Frank vond å be med litt overtalelse. Denne gangen skal Frank Drebin og kompani forsøke å stoppe en gal terrorist ved navn Rocco som med hjelp fra sin kjæreste Tanya truer med å sprenge en bombe under Oscarutdelingen...

Filmen begynner i en togstasjon. Det er den kjente scenen fra Brian De Palmas ‘The Untouchables’ som parodieres her. Man ser trappen ned til togene der de tre fra Police Squad har gått under cover i diverse roller for å ikke vekke oppmerksomhet. Nordberg er nede forkledd som en pølseselger. Ed Hocken står oppe som en vaskepersonell. Frank sitter nede bak en avis og skal overvåke det hele derfra. Men like før den mistenkte skal dukke opp trenger en mor hjelp med en barnevogn opp trappen. Frank løper hjelpende til og begynner å dra barnevognen opp. Når to andre barnevogner også trenger hjelp må Nordberg tre til og til med en fjerde barnevogn trenger hjelp ned trappen der Ed må tre til. Når barnevognene er kommet omtrent til midten dukker den mistenkte mafiabossen opp. Alle politifolkene trekker våpen og det gjør at barnevognene fortsetter nedover trappen for egen maskin. Det blir full krig i trappen mellom politi og mafia. Barnevognene fortsetter mot bunnen av trappen der det står en rekke benker som de vil krasje i. Også en bonde mister sin gressklipper ned trappen med motoren i gang. Så kommer presidenten også ned trappen, og paven også, deretter en selvmordsbomber som Frank får drept akkurat før han sprenger seg. Når barnevognene når bunnen spretter babyen ut av vognene i det de treffer benkene. Akkruat da får Frank Drebin andre ting å tenke på når misfornøyde postfunksjonærer kommer strømmende ned trappen med automatvåpen og skyter så mye de kan på alt og alle. Mens Frank skyter så står Nordberg og samler opp babyene og stakkars Ed har ikke fått fram pistolen sin enda. Og akkurat da våkner Frank opp og det hele viste seg bare å være en drøm. Etter at Frank og hans kone Jane blir kastet ut av den automatiske sengen og ut vinduet, får man den vante introen med politibilen som kjører rundt over alt. Denne gangen får vi se den mens den besøker steder som destruction derby, ishockeyisen under kamp, inne i et flipperspill, vannsklie, bobbane, dødsstjernen i Star Wars og Jurrassic Park.

Dette er den andre oppfølgeren til filmen ‘Mannen med den nakne pistol’. Frank Drebin er tilbake som en forvirret politietterforsker helt i tåkeheimen som tilfeldigvis alltid har griseflaks så sakene rundt ham løser seg nærmest selv. Det at man får se Frank Drebin, spilt av den alltid så morsomme Leslie Nielsen, være nærmest uberørt av det som skjer med ham her. Nesten uansett hva han går igjennom så får Frank bare ørsmå overraskede uttrykk når ting skjer med ham, men de er raskt utført så er Frank like uberørt. Priscilla Presley blir nesten bedre og bedre film for film, men det blir ikke filmene dessverre. George Kennedy og O.J. Simpson er bra stødig som Ed og Nordberg. Nye i denne filmen er Anna Nicole Smith som den store baben her. Også Fred Ward og Kathleen Freeman har fremtredende roller.

Historien her er jo nesten urelevant i en slik film. Her er det morsomhetene som skal tale for seg selv og det er nok å bare få visuelle morsomheter etter hverandre som på et samlebånd. Men morsomhetene er ikke helt på nivå med de to første filmene. De kommer ikke så tett og har ikke fult så mange lag i bakgrunnen. Filmen er framdeles svært severdig, men ikke så bra som man håper på når man ser en ‘Mannen med den nakne pistol’-film. All oppfinnsomheten og friske gnisten fra den første filmen er nesten helt borte her og dette blir litt morofilmskaping litt på tomgang. Man ønsker jo å se en film som har samme fealing og tullekomikk som man fikk i gode gamle dager, men her blir det istedet mye oppgulp og ting er enklere og ikke fult så morsomt. Også dialogen er ikke så kvikk som vanlig. Det er dog noen gullkorn innimellom. Åpningsscenen er faktisk veldig kult laget her og er det beste i filmen. Man får jo også servert Oscarsermonien helt på slutten her, men det blir nok ikke det helt store for folk flest. Det er også noe mer parodier her som jeg håpet skulle bli en bra side, men som her egentlig er for å vaske over at en ikke har skrevet nok originale vitser her selv.

Dette er som sagt den helt klart svakeste filmen i serien til nå. Vitsene er ikke fult så morsomme og tempoet på de komiske nivået lavere. Det er også lengre mellom de vitsene man virkelig ler av her. Jeg må si at jeg bare fant dette delvis småmorsomt til tider. Det blir lange partier der en ikke synes dette er så morsomt som man håper på. Det er mulig man er for godt vant med de andre filmene som gav oss konstant latterkrampe. Denne filmen ligger og vipper litt mellom tre og fire på terningen, men for min del blir det litt nærmere treeren som jeg derfor ender på her. Dette er dessverre ingen lattermaskin og ting er sunket en del siden forrige film i rekken og lang fra like legendarisk som den første filmen. Men dette er som sagt grei skuring å se og ingen dårlig film om man liker tulleunderholdning som dette. Man merker at man ikke hadde så mye saft igjen på flasken for denne filmen og det inntrykket her blir rett og slett litt for utvannet.

- Mannen med den nakne pistol 2 1/2 - Mer tullekomikk på høyt plan
- Mannen med den nakne pistol - Tull i særklasse
- Police Squad! - Police Squad! - Sesong 1 - Politiarbeid har aldri vært morsommere på TV!

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- 2001 - A Space Travesty - Klonekaos i rommet fører til oppgjør på operaen
- Wrongfully Accused - Parodifilm på Jaget, med mer
- Mr. Magoo - Den klønete nærsynte millionæren
- Spy Hard - Latterlig enkel, men greit severdig film!
- Mannen med den nakne pistol 2 1/2 - Mer tullekomikk på høyt plan
- Mannen med den nakne pistol - Tull i særklasse
- Hjelp, vi flyr igjen! - Hjelp vi spyr!
- Hjelp vi flyr - Bokstavelig talt morsom klassiker
- Forbidden Planet - Utforskning av en fremmed planet

- 50 First Dates - Komedie som drar på for mye
- Terapi For Korte Lunter - Middelmådig komedie med Sandler og Nicholson
- Den helskrudde professoren 2 - Familien Klumps - Sherman med DNA-problemer...

• ereviews.dk

Paramount Pictures