Anmeldelse av Mannen med den nakne pistol 2 1/2 (Naked Gun 2 1/2), amerikansk film fra 1991

Komedie, Parodi Spilletid: 85 minutter Aldersgrense: 11 år

Mer tullekomikk på høyt plan

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.04.2012]
Frank Drebin er tilbake. Han er politiinspektør i spesialgruppen ‘Police Squad’. Det hele begynner når en bombe sprenger i et laboratoriet til en energiforsker og rådgiver for den amerikanske presidenten. Han tidligere kjæreste og store kjærlighet Jane jobber for energiforskeren. Men dessverre for Frank har hun fått seg ny kjæreste i Quentin Hapsburg som er den sleske lederen for et oljeselskap. Det viser seg etter hvert at Hapsburg ikke har helt rent mel i posen. Han har nemlig en stor plan og jobber for å forene de store energiselskapene for å få presidenten til å velge bare deres allianse. Og de med Hapsburg i spissen går svært langt for å få det de vil. Det inkluderer å erstatte personer som doktor Meinheimer, sprenge bomber og ellers bruke alle skitne triks i boken for å presse gjennom viljen sin. Her blir vi med Frank Drebin og kompani mens de forsøker å stoppe disse store guttas vanvittige plan for å ødelegge miljøet og til og med profittere på det...

Filmen starter med at vi får se en storbyen Washington som lyser opp i natten. Så ser vi det hvite hus som det zoomes inn på. Vi hører fiolinen spille for fiffen også utenfra. Inne er det stinn brakke med folk i flotte dresser og dyre kjoler. Det kommer også en del celebre gjester til det hvite hus denne kvelden som Nelson Mandela og selvsagt er også den amerikanske presidenten på plass. Det er George Bush som sitter som president under disse festlighetene i det hvite hus. Han kommer gående ned trappen med sin kone. Presidenten hilser på alle på sin vei til matbordet. Når han og konen går forbi en dør gjør en kjent herremann i Frank Drebin sin entre i filmen. Han smetter ut døren i en slik fart at presidentfruen får seg en skikkelig lusing på nesen sin når hun får døren kontant midt i planeten. Frank Drebin går bort til bordet og står bak sin stol når gjestene skal sette seg. En pen dame kommer gående mot ham og Frank trekker ut stolen for henne, men det gjør at presidentfruen går rett i bakken og trekker duken med seg ettersom det var hennes stol han forsøkte å prakke på den nydelige damen. Når han merker hva han har gjort så forsøker han å rydde opp med hjelpe presidentfruen opp og slår hodet hennes et par ganger i bordet før han får dratt henne opp igjen. Frank er tilstede fordi han er blitt kåret til en fremragende borger og denne uken beæres han for å ha drept sin tusende narkolanger. Når gjestene er blitt introdusert kan middagen begynne. Frank er rask på labben og forsyner seg grovt av hummeren, men dette har han ikke spist før så han angriper hummeren med diverse redskaper og får hummeren til å klype sin sidedame i puppen så hun skriker. Og han forsøker seg også på å brekke en klørne med alle krefter så han knoker ut presidentfruen som sitter på hans andre side. Så får man den velkjente vanlige intro der politibilen kjører rundt over alt. Her får vi se den kjøre rundt på tyrefekting, bowling, radiobiler og inne i kroppen.

Mannen med den nakne pistol er tilbake. Som vanlig virrer bare Frank Drebin rundt og ikke har en anelse av hva han egentlig er med på og med ekstremt mye flaks for å si det mildt så går det heldigvis hans vei underveis her. Det er noe eget med slikt raffinert tull som dette. Denne filmen er spekket med visuelle vitser som sin forgjenger. Man får også en del gullkommentarer som man ler av dem også, men det er først og fremst alle de utallige synlige vitsene som skaper det meste av humoren her. Her får man en rekke lag med tull på tull og det er såpass mange vitser her at man stadig merker nye ting hver gang man ser filmen på nytt. Denne filmen gir deg mye latter. Filmen åpner med humor fra første stund og gir ikke slipp på deg før rulleteksten setter inn for fullt. Det er rett og slett superartig til en hver tid og denne filmen har ingen dødpunkter. Mye av humoren er jo litt enkel, men den fungerer. Man har klart å gjøre en relativt bra oppfølger her, selv om den første filmen hadde et bedre manus og var bedre alt i alt enn dette. En del av scenene her er jo reint gull som da Frank Drebin får den falske doktor Meinheimers rullestol til å gå amok som resulterer i at han får seg en luftetur så han flyr med stolen foran månen som en parodi på den klassiske E.T.-scenen. Og slike scener som dette og flere andre mye morsommere er det svært mange av her. Om man liker tullehumor er det duket for en full bankett her. Det er noe eget over all slapstickhumoren i denne filmserien.

Det er David Zucker som sitter i førersetet her som i de andre filmene i denne serien og den store klassikeren ‘Hjelp, vi flyr’. Zucker kan det med å skape enkel visuell underholdning. Han forstår seg på komikk på høyt plan, og selv om dette aldri kan sies å være intelligent servert, så ler man faktisk ikke så rent lite av dette om man er i humør for dette. Det er bra gjort å lage en slik film som dette om karakterer som til stadighet bare snakker forbi hverandre og missforstår alt som skjer her, å få det til å bli noe man bryr seg om og som en ler seg skakk i hjel av. Man digger også alle spøkene som forgår i bakgrunnen her, som vitner mye bakgrunnsarbeid.

Skuespillet er passe artig. Leslie Nielsen er jo helt fantastisk i rollen som Frank Drebin. Han har noen fjes og uttrykk som man ler seg skakk av. Måten han spiller sin karakter på er komikk på høyt plan. Han innehar en voldsom komisk timing og måten han blir oppgitt av hva hans karakter roter seg inn i gang på gang er svært artige. Det er jo akkurat som han får panikkanfall når han skjønner hva han har stelt i stand her, men hans karakter glemmer raskt og er helt rolig i neste øyeblikk. Som baben her finner vi Elvis kone Priscilla Presley og hun er blitt litt varmere i trøyen her enn hun var i forrige film. Og i de andre rollene får vi George Kennedy, O.J. Simpson, Robert Goulet og Richard Griffiths.

Jeg husker godt denne filmen fra da jeg var yngre og den var også mye av grunnen til at jeg begynte å elske komediefilmer. Når jeg så ser denne filmen igjen så er den fremdeles svært morsom, men ikke fult så legendarisk som jeg husket den. Hvis du likte ‘Hjelp, vi flyr’, ‘Hot Shots’ eller den første filmen i denne serien kommer du også til å le mye av denne filmen også. Dette er svært stødig tullekomikk og man digger mye av det man får servert her. Men selv om mye sitter her så når ikke dette helt opp på den gjeve femmeren. Jeg triller en meget solid firer på terningen for dette tulleeventyret som ikke skuffer deg.

- Mannen med den nakne pistol 33 1/3 - Langt svakere tullefilm enn sine forgjengere
- Mannen med den nakne pistol - Tull i særklasse
- Police Squad! - Police Squad! - Sesong 1 - Politiarbeid har aldri vært morsommere på TV!

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- 2001 - A Space Travesty - Klonekaos i rommet fører til oppgjør på operaen
- Wrongfully Accused - Parodifilm på Jaget, med mer
- Mr. Magoo - Den klønete nærsynte millionæren
- Spy Hard - Latterlig enkel, men greit severdig film!
- Mannen med den nakne pistol - Tull i særklasse
- Hjelp, vi flyr igjen! - Hjelp vi spyr!
- Hjelp vi flyr - Bokstavelig talt morsom klassiker
- Forbidden Planet - Utforskning av en fremmed planet