Anmeldelse av EdTv, amerikansk film fra 1999

Komedie Spilletid: 122 minutter Aldersgrense: 7 år

Komedie som får deg til å smile litt, men ikke så mye mer enn det

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.04.2012]
Ed Pekurny er singel og har aldri vært gift. Han har brent seg noen ganger. Da han var 12, fikk moren hans livmoren fjernet. Far stakk av med sykepleieren, og siden har Ed ikke sett snurten av ham. Han har drømmer, men han vet ikke hva de er ennå. En dag blir han plukket ut til å være stjernen i et show som følger livet hans 24 timer i døgnet med en rekke kameraer. Ed takker ja til tilbudet for en slik sjanse får man bare en gang i livet. Han våkner opp første dag med morgenbrød og klør seg på ballene før han finner ut at han er på Live TV. Men i begynnelsen blir ikke showet noen suksess når man bare følger en slask som jobber i en kjedelig videobutikk og bruker all fritiden sin på henge på pub. TV produsent-Cynthia blir stilt ansvarlig for de lave seertallene og hun ber at de må få litt tid til å forsøke å snu trenden. En dag kommer Ed på besøk til sin bror Ray som har besøk av en dame som har ligget med ham. Det blir litt av en scene å få med på TV når Rays kone, Shari, sitter å ser på showet. I tillegg er Ed også hemmelig forelsket i Shari. Det er duket for litt av noen forviklinger og det er akkurat det seerne også har skjønt for etter dette skyter seertallene i været...

Det hele åpner med at vi får se en reklamesnutt for True TV. Den forteller at TV-kanalen har gitt seerne sine de beste dokumentarfilmene og opplysningsprogrammene. De har gitt seerne alt de kunne ønske seg fra indre fred til det ytre verdensrom, det morsomste og det leieste. Seerne har ledd, grått og vært døden nær. Nå skal de ta seerne et sted de aldri har vært før. Dette blir en affære med intet manus, ingen skuespillere, ingen redigering. Det vil vare hele dagen og hele natten lang, og alt er sant. Fordi alt er jo sant på True TV. Etter reklamesnutten som blir sendt på storskjerm ut i salen til pressefolkene spør verten om det er noen spørsmål. En av pressefolkene spør om hva det er de skal komme med som er nytt. Programdirektøren svarer at de vil velge en normal person og så vil de vise den personens liv på TV hele dagen som direktesendt TV. Deretter får vi se redaksjonen i True TV som snakker om hvordan pressekonferansen gikk. Programdirektøren får et spørsmål om dette ikke er dristig å satse på noe slikt som dette. Hun svarer at de holder på å bli forbigått av Hagegartner-kanalen og at det alle gjør i denne TV-bransjen bare er å følge strømmen. Hun mener at dette er en stor risk å ta, men om man skal vinne stort så må man ta litt sjanser. Hvis bare folk ser på dette nye programmet to ganger daglig i fem minutter så har de laget en knallsuksess. Programdirektøren fortsetter med å si at den de velger trenger ikke en gang å være god for at de skal få en suksess, fordi om han er litt bad så er det bare en bonus. Folk digger jo å se på ulykker på TV og det å kanskje får en kjip manns liv er noe hun tror vil fenge. Deres neste skritt er å finne et stort, rullende hode.

Dette er som en hjemmeversjon av Big Brother bare at her følger man en mann som bare skal leve et helt normalt hverdagsliv. Man føler man her får en mer bevisst versjon av Trueman Show. Men historien her er mye enklere og konseptet er jo også der etter når det gjelder utnyttelse av det. Filmen er bygget opp som en komedie med mye forviklinger. Dette er bygget opp rundt en enkel familie og de forviklinger som foregår når de tror de har full kontroll på det som skjer i familien og bare tror det er lyspunkter med å være på TV. Eds bror Ray er jo veldig keen på å komme på TV for å promotere hans nye gym. Derfor gleder hele familien sin til at de skal komme på TV. Men det hele viser seg å være mye mer komplisert når alt de gjør kommer på TV. Da får plutselig alle handlingene deres konsekvenser. Når man har hemmelige elskere som Ray her så er jo ikke det noe man vil ha på TV. Og når Ed utnytter denne situasjonen med å legge an på Rays kone så blir det jo ikke akkurat bedre. Og når Ed blir en superstjerne så er han happy for det i begynnelsen. Men selvsagt har hans kjendisstatusen hans en pris.

Rollelisten er spekket med bra mange kjente navn. I Hovedrollen finner vi Matthew McConaughey som Ed. Han er helt grei i den rollen. Woody Harrelson er bedre som Eds bror Ray. I rollen som Rays kone og Eds store forelskelse finner vi Jenna Elfman som er kanskje bedre kjent som Dharma i TV-serien ‘Dharma & Greg’. Ellen DeGeneres (Ellen: The Ellen DeGeneres Show) spiller programdirektøren i True TV. I tillegg finner man andre kjente navn som Dennis Hopper (Blue Velvet, Easy Rider, True Romance og Speed) og Elizabeth Hurley (Austin Powers - Agenten som kom opp av fryseren) og Clint Howard (Austin Powers, Cocoon og Apollo 13).

Regissøren heter Ron Howard. Det er mannen bak blant annet den kritikerroste filmen 'Et vakkert sinn', og med det i minne fikk jeg faktisk veldig lyst til å se hva han kunne diske opp med denne gangen. Dette er jo en mye enklere film enn 'Et vakkert sinn'. Han forsøker å gjøre ting litt i samme gate som Truman Show når det gjelder problemstillingen rundt hva som er riktig å sende på TV. Her er jo Ed helt med på det selv, men når man ser at ting begynner å gå så ille som det det gjør her så burde man kanskje tenkt på mer enn bare seertallene. Her får man en familie som virkelig får kjørt seg. Det hele blir ikke servert uten en viss form for moral med på kjøpet også. Det er kanskje enklere å være innestengt i et Big Brotherhus der man kan bli stemt ut eller i det minste spare sine nærmeste for å bli eksponert. Men til tross for at konseptet er noenlunde originalt, så klarer man ikke gjøre nok ut av dette. Det blir for enkelt her etter hvert og ting eskalerer ikke slik man håper på. Filmen begynner mye bedre enn den fortsetter. Filmen blir også svært forutsigbar og dette vries mer og mer over på en standard romantisk komedie. Man trenger med andre ord ikke være rakettforsker for å finne ut av hva som kommer til å skje her etter hvert. Det er jo litt småmorsomt her til tider og all humoren er bygget på situasjoner som oppstår.

EdTV er en helt grei film som ikke gir deg den helt store underholdningen. Man ler aldri skikkelig av dette, men mer kommer med et smil i ny og ne når situasjonene tillater det. Det blir litt for åpenbart hva man prøver på her. Det er en masse klisjeer her og man forsøker å sy det hele sammen med en stor porsjon moral på slutten her. Det er som om man forsøker å safe for mye. Jeg hadde ønsket meg at dette tok litt mer av og bød på litt mer tvister av det mer underholdende slaget. At man husket denne filmen som noe som folk likte den gangen den kom hjelper fint lite her. EdTV er en film som har sunket i underholdningsverdi siden den så dagens lys. Her ville jeg mye heller ha valgt å se Truman Show om igjen enn å bruke mer tid på dette. Jeg vil dog presisere at treeren på terningen jeg velger å gi denne filmen er mer av det sterke slaget.

- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Inferno - Likner mer et tv-spill enn smart katastrofedrama
- In the Heart of the Sea - A ship of fools
- Rush - Skambra actiondrama!
- Engler & Demoner - Oppfølgeren til Da Vinci-koden er her!
- Frost/Nixon - Duellantene Nixon mot Frost
- Cinderella Man - Bokselegenden som vant folkets hjerter