Anmeldelse av The Heartbreak Kid, amerikansk film fra 2007

Komedie, Romantikk Spilletid: 115 minutter

Komedie som ikke helt slår helt an i noen leirer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.04.2012]
Eddie er en middelaldrene ungkar som lever under sterkt press fra sin far og beste venn Mac som hele tiden forventer at han snart skal få seg dame. Alt ser lenge mørkt ut for den forsiktige Eddie, men en dag møter han tilfeldigvis den pene Lila. Han blir veldig forelsket i Lila og det ene fører til det andre og plutselig er han gift, uten å kjenne mer enn bare Lilas ytre. De drar ut på en lang bryllupsreise og på den finner Eddie ut at han og hans kone ikke er helt på samme planet. Han begynner å angre på sitt giftemål og begynner å tenke på at dette ikke er noe han kan leve med til døden skiller dem av. Det blir heller ikke bedre av at han møter den jordnære drømmedamen Miranda som han bare faller pladask for. Hun vet ikke at han er gift, derfor må Eddie gå varsomt fram så han ikke mister drømmedamen og klarer å bryte seg ut av den pakten han allerede er i, men det er ikke så enkelt som man forventer...

Filmen begynner med at vi får se trafikken flyte fint over Golden Gate Bridge i San Francisco. Ned en av de bratte gatene kommer en mann midt i livet gående med en eldre herre med hvit alpelue. Den eldre spør om det er noe nytt. Eddie, som den yngste heter, forteller at han har fått inn noen nye Nike SasQuatach-køller. Den eldre omformulerer spørsmålet til om han har spiddet noen mus. Eddie forteller pappa at det har han ikke gjort noe av. Han forteller at han ikke 'pøker' noen, men driver bare på med litt dating i ny og ne. Far blir emosjonell og sier at Eddie ikke vil gifte seg og heller ikke klarer å få stort ut av ungkarslivet heller. Han mener at Eddie visst lever i skjærsilden. Eddie parerer med at han vil gifte seg når han møter den rette. Far mener at det bare er trist å være alene på Valentines Day, men Eddie sier at han skal skal i bryllup til Jodi. Pappa liker det da brylluper er et glimrende sted å treffe nye damer.

Det er de kjente komedieskaperne Farrelly-brødrene som har regissert denne filmen. De står bak andre komiske suksesser som Dum og Dummere, Kingpin, Alle Elsker Mary, Jeg, Meg & Irene og Shallow Hal. Med denne filmen har de forsøkt å smi en film over samme lest som den. Men vitsene og humoren her er ikke like patent som i de overnevnte filmene. Det er ikke nødvendigvis morsomt om man snakker med lys tullestemme når man forteller noe og det får man erfare her. Også homsevitser er jo heller ikke noe man ler av lenger. Det blir også en hel del andre litt for enkle vitser som man knapt til nød gliser av. Her gjør man med andre ord mye humor ut av kropp, sexsnakk og også forsøker man å skape litt energi ut av bare å bruke musikken og rocke litt til den.

Man trodde nok at Ben Stiller var et stort nok stjernenavn til å redde denne filmen alene, og det klarer han bare delvis. Stiller er artig han, men man burde gjort noe alvorlig mer gjennomarbeiding av manuset for å få inn flere gode morsomheter. Som filmens babe finner vi svenske Malin Akerman som ikke helt er det helt store her. Og heldigvis får hun får etter hvert konkurranse av Michelle Monaghan for å være romantikkens sentrum. Man forsøker jo å toppe dette med å også ha med en annen kjenning, som ofte følger med. Når Ben Stiller spiller Eddie og hva er vel da mer naturlig at nettopp hans far Jerry Stiller spiller pappaen hans.

Man føler denne filmen blir for tullete til å taes seriøst og for lite morsom til å le seg i hjel. Da sitter man egentlig igjen med en film som ikke er det helt store. Det er dog noe romantikk her for de som liker det, men det er igrunnen bare det denne filmen klamrer seg fast i deg med som sitt eneste triumfkort. Men også det blir ødelagt med litt for rå og usexy sexscener som viser alt for mye hud uten at det gir noe mer underholdning tilbake til filmen. Man sitter nesten litt å halvsover mens man ser dette. Filmen føles litt for treg og også alt for lang. Med sine nesten to timer lange spilletid så hadde man foretrukket å sittet litt kortere i godstolen å skue dette. Man ser hva som er ment å være morsom her, men enten trekker man det for langt eller så kjører man på for lite. Det er jo vanskelig å lage god en komedie og her får man se en som er bare helt ok. Det blir litt småhumring innimellom, men det er store rom for forbedringer her.

Man har helt klart opplevd Farrelly-brødrene mye morsommere før og man hadde forventet mye mer av en film av dem enn dette. Her forsøker man å kombinere en rekke ting og man forsøker seg på en slags ny ‘Alle elsker Mary’ bare med en annen vri og for et litt eldre publikum. Det er kanskje det at dette blir litt satt til tider som skremmer bort de unge tittere og så er humoren ikke noe som faller i smak hos de litt eldre som dette skal passe for, og da har man laget en film som egentlig ikke slår an i noen leirer. Moralen er dog passe grei her og vår venn Eddie er en real kar som egentlig vil alle bare det beste for alle selv om han her snører seg inn i et nett av løgner her forhold til sin kone. Man går litt mye rundt grøten her og man maler alt for mye for å strekke ut filmen og det føles for krampaktig. Du kan sikkert spørre deg hvem denne filmen egentlig er laget for. Den er jo litt romantisk til tider, men jeg tror nok ikke at jentene faller helt for dette slik det utvikler seg, og ikke er dette gøy nok for gutta heller selv om den sikkert passer best for nettopp dem. For min del var det nettopp slutten som reddet selve inntrykket og gjorde dette til en grei film å se fordi jeg ikke hadde ventet akkurat dette ville komme.

- Dum og dummere To - Suveren oppfølger
- The Three Stooges - Tre spesielle karer med lav IQ, men hjerte av gull
- Stuck On You - Grei nok komedie - sikker suksess for Farrellys
- Shallow Hal - Til tider morsom, men ikke noe særlig
- Jeg, Meg & Irene - Hjernedød komedie som man ler litt av
- Alle Elsker Mary - Skaper ennå bra mange latterutbrudd og fornøyelige situasjoner
- Kingpin: Enda dummere - Bowlingkomedie som leverer!
- Dum og Dummere - Fremdeles sykt morsomt!

18.02.2010 sier Pål Frostad: Jeg kjøpte Ben Stiller-collection og der var denne filmen med. Den ble ikke akkurat slaktet av deg så det lover bra. Jeg trodde kanskje at den var litt dårligere, men dette hørtes jo faktisk litt artig ut. Kanskje jeg kommer til å se den i nærmeste framtid.

DreamWorks SKG, Davis Entertainment, Conundrum Entertainment, DreamWorks Pictures, Radar Pictures