Anmeldelse av Finding Neverland, engelsk (britisk) film fra 2004

Drama Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 7 år

Magisk reise inn i skapelsen av Peter Pan og hans verden

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.03.2012]
Filmen starter i 1904 i London. Vi følger den skotske forfatteren James Matthew Barrie som skriver stykker for teateret i London. Her blir vi med på prosessen med å skape den klassiske eventyrserien Peter Pan og det medfølgende universet. James lever i et kjølig ekteskap og han lever for å skrive. Han er inne i en vanskelig periode der han ikke tror helt på seg selv og sine evner, men teatersjefen tror at det kan endres for den unge teaterskaperen. En dag snur det hele da han møter en dame i parken. Vi får her se hvordan vennskapet med damen Sylvia Llewellyn-Davies og hennes barn påvirker ham til å skape noe helt nytt for teateret. Noe mye mer eventyrlig og storslått som ingen har sett før. Det er noen spesielle barn Sylvia har og hun er også en svært hyggelig og elskverdig dame. Alt gjør tilværelsen hans lettere og setter fart på kreativiteten...

Filmen begynner ved teateret der det skal være premiere på et nytt stykke. Vi ser de fornemme fruene og herrene komme i sine hestevogner til teateret. Noen biler luter også forbi teateret. Bak et teppe titter en spent manusforfatter fram og kikker hvordan salen oppfører seg. Det er bare kort tid igjen til teppet går opp. Så begynner forestillingen og salen klapper i det noen skuespillere entrer den første scenen. Manusforfatteren James Barrie synes stykket bare er dårlig og han vil helst komme seg bort derfra. Etter stykket mingler publikumet med hverandre for å dele sine opplevelser av stykket. Barrie er også der ute, men han tror som sagt de kommer til å hate hans stykke, men det blir en helt grei affære og kritikerne er ikke overbegeistret over over stykket. Og anmeldelsen blir klippet ut av avisen hans av hans tjener Emma. Han går ut i parken og leker med hunden sin og da han setter seg på en benk for å lese avisen merker han at det er et hull i avisen og i gjennom det legger han merke til en pen dame som har piknik rett foran ham. Han legger fra seg avisen og skal til å reise seg da en stemme under benken kommer ham for året. En gutt bemerker at James står på jakkeermet hans. James sier han er sorry og påpeker at gutten ligger under hans benk. Gutten svarer at det må han jo siden han har blitt kastet i fangehullet av den onde prins George. Men James forstår at hvis en fanget slik så er det ikke så mye å gjøre med det, og han legger til at han kanskje kan lure ned en nøkkel til ham. Men det ville ikke gutten tatt sjanse på siden den onde prins George har torturert så mange som har prøvd på slikt fra før. Så kommer broren hans bort som er lekens prins George og spør om han plages av gutten. Så kommer den pene fornemme fruen som hadde piknik rett foran James bort og hilser på ham og unnskylder ungenes lek.

Alle kjenner vel Peter Pan og har enten sett det på teater eller gjennom Disneys klassiske Peter Pan-tolkning fra 1953. James Matthew Barrie har underholdt generasjon etter generasjon med sin magiske eventyrverden ved navn Neverland og hans evigunge helt Peter Pan som lever i et univers der han aldri blir voksen. Det er jo ikke risikofritt å lage et slikt eventyr på denne tiden da teaterpublikumet ikke akkurat bestod av barn, men mer fornemme overklassemennesker med håp om å få en ny kulturell og intellektuell opplevelse. Det var derfor en aldri så liten revolusjon å komme med teaterstykket om Peter Pan som totalt endret datidens oppfatning av hva man kunne servere og og forvente på et teater. Her ser James til barna for å få litt mer lek inn i stykket. Det er noe befriende i hvordan barn oppfatter ting og voksne har også behov for å drømme seg bort noen ganger. Her får vi se at James leker mye med barna og finner inspirasjon gjennom leken og folk han møter til karakterer og elementer som skal til for å skape sitt nye eventyrunivers med pirater, indianere, feer, krokodiller og alver. Også vennskapet med barnas mor er med på å påvirke James i hans skriblerier. Sylvia som vennedamen heter blir også syk her underveis og det går også veldig inn på James. Selv uten at man har opplevd Peter Pan eller ikke vet hvem han er så er dette en film som leverer noe som er svært severdig. Det er historien her som er bra fortalt og noe som gjør seg bra på film.

Filmen er meget stødig gjennomført hele veien. Filmen er regissert av den ganske interessante filmskaperen Marc Forster. Han fikk sitt store gjennombrudd med filmen Monster's Ball. Med denne filmen følger han bra opp karrieren sin og leverer noe som til og med overgår sitt karrieregjennombrudd i Monster's Ball. Han har også levert andre gode filmer som Stranger Than Fiction og Drageløperen og hadde en liten dupp med James Bondfilmen Quantum of Solace i 2008. Finding Neverland briljerer innimellom og gir deg noen store filmøyeblikk. Her skapes magi som man ikke trodde var mulig ut i fra en biografifilm om en mann som skriver teaterstykker. Her får man nok et drama, men ikke så problemfylt som Monster’s Ball. Dette er mye lettere og mer lekent og filmen får virkelig fram barnet i en hver voksen som skuer dette. Det er ikke verst å greie å røre så mye i en mens man ser. Jeg hadde ikke helt troen på denne filmen på forhånd, men endet opp med å elske den. Mye fordi man har klart å skrive et mesterlig manus og når regien er såpass stram og vellykket som det den er så lar en seg virkelig rive med.

Dette er alt annet enn kjedelig. Dette er en film for den voksne lekne publikum. Filmen fortoner seg innimellom som en underholdningsperle. Det at alle har et barn i seg tror jeg stemmer for de fleste, men voksne er ikke så flink til å slippe det ut alltid. Barn myker opp opplevelsen også for voksne og det er et stort poeng også i filmen. Man digger måten dette er bygget opp på. Også skuespillerprestasjonene er veldig sterke her. Johnny Depp gjør en stødig rolle som manusforfatteren James Barrie som her er med på å skape mye magi. Også Freddie Highmore gjør en rolle man legger merke til i gutten Peter som her får et helt spesielt vennskap med James Barrie. Og for å fylle ut det hele har man plassert stødige etablerte navn som Kate Winslet og Dustin Hoffman i viktige roller her som henholdsvis enken Sylvia og teaterdirektøren.

For å oppsummere er dette en svært engasjerende film. Man får alt man kan forvente av en slik film her. Det er derfor ingen hemmelighet at dette ligger å vipper opp mot sekseren på terningen hele veien. Den første gang jeg så denne filmen digget jeg den virkelig og gav den en sekser. Når jeg nå ser den om igjen en del år etter kinoopplevelsen er filmen framdeles svært god, men jeg fikk ikke helt gåsehudfølelsen som jeg fikk første gang jeg så denne. Jeg velger derfor å gi dette en så solid femmer som det går an. Om du ikke har sett dette så har du gått glipp av en filmmagi på høyt plan. Man tror aldri at historien personen bak og skapelsen av et av verdens mest spilte teaterstykker er noe som berører en så mye som her, men det gjør det altså virkelig. Dette er rett og slett magisk til tider.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge - Stødig piratunderholdning fra Rønning og Sandberg
- Transcendence - Uengasjerende forskningsdilemma
- The Lone Ranger - Flotte Western-landskap, men med simpel historie
- Dark Shadows - Perfeksjonisten Burton!
- The Rum Diary - Uforutsigbar godbit
- Pirates of the Caribbean 4: On Stranger Tides - Nå holder det...
- The Tourist - Voksen og stilfull
- Public Enemies - Johnny Depp sterk som gangsterraner
- Sweeney Todd - Demonbarbereren fra Fleet Street - Depp som den dødelige barberen i en skrekkmusikal
- Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest - Visuelt flott, men kanskje litt for lang
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Pirates of the Caribbean - The Curse Of The Black Pearl - Perfekt sjørøverunderholdning!
- Astronautens kone - Sjangermiks som kan ta deg hvor som helst

- Machine Gun Preacher - En hardtslående film som kommer litt tregt i gang
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- Drageløperen - Om et land som forandres
- Stranger Than Fiction - En finurlig historie med morsom vri
- Monster's Ball - En film fylt med sex, drap, hat, familieproblemer og kjærlighet...

• Filmlisten.no

England, USA