Anmeldelse av Lorax - Skogens vokter (Dr. Seuss' The Lorax), amerikansk film fra 2012

Animasjon, Familie, Fantasi Spilletid: 86 minutter Aldersgrense: Alle år

På det jevne med Lorax

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 22.03.2012]
En liten gutt med navn Ted søker etter den ene tingen som kan få ham til å vinne hjertet til drømmejenta i nabolaget; et tre! Menneskene utryddet i sin tid skogen og trærne, men godt bortgjemt et sted sies det imidlertid at det skal finnes en ny skog. For å nå målet sitt må Ted bli kjent med Lorax, et grettent men dog sjarmerende vesen som nettopp er denne skogens vokter. Han beskytter sin verden med godt grep, for neimen om menneskene skal få tatt skogen hans igjen!

”Lorax” er den tredje samproduksjonen mellom Universal Pictures og Illumination Entertainment. Fra før har de servert oss ”Hopp” og ”Grusomme Meg”, sistnevnte adskillig bedre og mer sjarmerende enn fjorårets påskemareritt av en film i ”Hopp”! Denne gang holder de seg heldigvis mer til det bedre for ”Lorax” har både sunne og gode undertoner oppi all moroa.

Dr.Seuss er en av USAs største klassiske barnebokforfattere og står bak klassikere som ”Katten i Hatten”, ”Grinchen redder julen” og ”Horton redder en Hvem”, også alle disse tidligere filmatisert. ”Lorax” er en utmerket enkel historie for barn, hvor vi presenteres for en by og verden der menneskene lever utelukkende i metalliske og plastikkbaserte samfunn, for trærne har de altså utryddet for lenge siden.

Det er en typisk kjernesunn moral og familievennlig tone over hele fjøla her, og innimellom glimter det til både i manus, budskap og ikke minst humor og sjarm. De norske oversettelsene funker også overraskende bra, dette trolig mest fordi styrken ligger mye i manus fra før, ikke bare i de norske stemmene. Den første halvdelen av filmen virkelig blomstrer og underholder, mens den underliggende moralen gir filmen en smak av klassiker.

Men, etter hvert går det hele over i en mer alvorstung handling og tone. Bort forsvinner humor, sjarm og det eventyrlige landskapet. Fremover mot slutten er det litt som om lufta går ut av ballongen og det hele daler ned til et ’bare helt greit’-nivå.

Bruken av 3D passer denne typen animasjonsfilm ofte veldig bra, men brillene legger et mørkt slør over skjermen som gjør at filmen klart vil oppleves som mye mer fargerik og frisk i vanlig 2D-utgave. Dermed blir det nesten som en smakssak om man velger dette eller lar 3Den dekke over noe av det flotte i bildenes farger og lys.

”Lorax” er nok en godt underholdende familiefilm med enkel og greit budskap og sjarm. Første del av filmen lukter det som nevnt noe stort av, men det viser seg at den forutsigbare og alt for kjapt enkle slutten drar helhetsbildet ned. Tidvis kjedelige digresjonsscener, som for eksempel sangnumre, virker dessuten mer hemmende og kjedelig enn underholdende for helheten. Rent animasjons- og historiemessig minner dette mye om Willy Wonka og Tim Burtens uttrykk, og det er noe Danny Elfmansk over den friske musikken til like kjente John Powell, mannen som har laget musikken til mang en nyere animasjonsfilm. Som først og fremst barnefilm er dette absolutt trygt og godt nok som underholdning, men heller ikke mer.

- Grusomme Meg 3 - Herlig variert galskap for ung og gammel
- Minions - De små gule i en herlig morsom film