Anmeldelse av Når boblene brister, norsk dokumentar fra 2012

Dokumentar Spilletid: 97 minutter

Velregissert om finans

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 22.03.2012]
Denne dokumentaren tar for seg finanskrisen og viser blant annet hvordan de såkalte Terra-kommunene ble lurt. Den tar utgangspunkt i Vik i Sogn, hever blikket og fortsetter ut på den brutale økonomiske virkeligheten rundt omkring i verden, som i USA, Hellas, og Europa.

”Når boblene brister” er regissør Hans Petter Molands dokumentar som tar med tidligere ordfører i Vik kommune rundt omkring i verden for å se nærmere på årsakene til de finansielle boblene i markedet, og deres påfølgende kollaps. Vi får intervjuer med både økonomer, bank og finanspersoner, samt kjente og mindre kjente klipp fra steder og tv-sendinger verden over.

Til sammen skapes et både fascinerende og godt håndgripelig bilde på den verden vi lever i i dag, samt den fremdeles pågående finanskrisen og mye hva dette innebærer. Plutselig er det som om man skjønner ting mye mer klart om alle de innslagene man har sett på nyhetene de siste årene, om Hellas som går dukken, om viktigheten av å regulere markedet, Stoltenbergs tilbakeholding av pengebruk, med mer.

Flere ganger får man en real aha-opplevelse, og bildene fra blant annet Detroit i USA hvor store deler av byen ligger tom grunnet finanskrisen gjør virkelig inntrykk. Med et ganske så variert og godt filmspråk veksler Moland på intervjuer, utsagn, bilder og mer stilletiende observasjoner. Musikken og bildene gir ofte også en samarbeidende visuell energi som gjør filmen godt.

Tidvis, og særlig mot slutten, kan det bli litt vel mye snakk, visdomsord og utsagn fra forståsegpåere. Likevel, ”Når boblene brister” er alt i alt et meget interessant portrett på vår tid, på finanshistoriens innflytelse på verdensøkonomien, historien og menneskene. Det er en imponerende sammensatt helhet av bilder, historiske linjer, samt en diskusjon rundt dagens ståsted og fremtiden. Det funker godt for et utrent finansøye, og slik blir det hele heldigvis ganske folkelig og forståelig. Det er virkelig synd at filmen trolig ikke får et stort publikum på kino, for den burde absolutt bli sett av folk flest. Men, forhåpentligvis blir den vist på tv i nær fremtid og vil kanskje slik nå ut til flere.

- Ut og stjæle hester - Poetisk vakkert, om mus og menn, fornuft og følelser.
- Kraftidioten - Herlig vittig voldsgalskap.
- En ganske snill mann - En ganske så vellykket komedie!
- Gymnaslærer Pedersen - Flott innpakning men mangler litt gjennomslagskraft
- The Beautiful Country - Jeg vil, jeg vil, men får det ikke til...
- Aberdeen - Vi blir bokstavelig talt med på en emosjonell reise når datter møter igjen sin norske far
- Kjærlighetens Kjøtere - En av 90-tallets beste norske filmer
- Secondløitnanten - Moland åpner sitt filmball med en annerledes krigsfilm