Anmeldelse av Sammen, norsk film fra 2009

Spilletid: 105 minutter

Sammen - Trailer 16.01.2009

Tungt tema, men solid utført

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.03.2012]
Vi følger en familie som gleder seg å dra på tur til England. Men akkurat da turen skal begynne så skjer det noe fryktelig galt. Mor dør i en ulykke og livet blir plutselig snudd helt opp ned i den lille familien. Dette er historien om hva som skjer når far og sønn mister bindeleddet i familien. Det blir jo da en helt ny hverdag for de to. Her må de jobbe med hverandre og takle sorgen, for nå er de bare de to. På hver sin side prøver faren Roger og den 12 år gamle sønnen Pål å leve videre, men savnet og skyldfølelsen truer med å splitte dem. Det hele forsterkes av at de egentlig aldri har gjort så mye sammen. Roger klarer ikke å håndtere sorgen og det å ha hele aleneansvaret for sin tolv år gamle sønn, noe som gir seg utslag i flere drastiske handlinger. I stedet for å støtte seg til hverandre, blir begge alene i en tid der de trenger hverandre som mest. Med kjærlighet og stahet gjør imidlertid Pål alt for å knytte bånd til sin far. Tross det faren utsetter han for, nekter sønnen å gi opp det å være en familie...

Filmen starter med at vi får se far og sønn som snakker sammen på bowlingbanen. Far roser sønnen for hans første kast og forteller ham hvordan han skal kaste neste. Sønnen Pål kaster på neste kast så både far og mor synes han er flink. Så er det faren Rogers tur. Han sier at det bare er å se og lære, men kastet går rett i rennen. Roger klager over at banen er feil oljet og alt for glatt. Mor og sønn ler av farens dårlige beskyldninger. Så kommer mor med en strike og fars neste kast går også rett i rennen. Pål striker også og hele familien er i hundre når det skjer. Etter kampen går familien fornøyd ut av bowlinghallen og setter seg i bilen og kjører avgårde til en restaurant der de vil forsøke å spise en bedre middag. Sønnen Pål har bursdag denne dagen og det er derfor de er ute og feirer. De bruker litt tid på å bestemme seg på hva de skal spise. Pål vil ha frityrstekt banan, men faren sier at det får han til dessert, han får hversegod bestemme seg over hva han vil ha til hovedrett. Pål svarer etter noe om og men nummer 29, men faren ber ham lese det retten heter, men Pål drar da litt fortvilet på doen. Om kvelden før Pål skal legge seg synes han dagen har vært bra. Så legger de seg for å sove, eller det gjør i alle fall Pål. Mor og far holder på med sitt. Neste morgen skal de ut å reise. De setter seg i bilen og drar av sted til flyplassen. Mor spør om han har husket billettene og han sier at man trenger ikke dem da de kan reise billettløst med Visakortet. Hun spør om han har husket kortet og han svarer at det ligger i bagen. Hun blir irritert og stopper bilen og går ut for å sjekke om det stemmer. Akkurat da hun kommer seg ut av bilen blir hun overkjørt av en lastebil.

Man merker at dette er et godt drama. Det er ikke lett å miste selve limet i familien som gjør at den holdes sammen. Her får vi se hvordan dette blir for far og sønn som er igjen her og egentlig ikke har gjort så mye sammen før. Far sliter også med skyldfølelse for at mor er død fordi det var han som fikk henne ut av bilen og det var da det tragiske skjedde. Livet er skjørt og plutselig er noen borte og da kan lykken plutselig snu. Vi mennesker er lett å påvirke og det er ofte små ting som kan gjøre at vi snur helt om og det kan få store følger. Man leker ikke med følelser og mennesker er alt for lett å påvirke i negativ retning. Mange ganger skulle man kanskje greid å vært litt mer rasjonell og slutte å fore hjernen med all sorgen. Her får vi se at far forsøker å flykte inn i sorgen og bort fra sønnen. Resultatet er at de begge blir sittende alene igjen på hver sin kant og må deale med alt helt for seg selv. Sønnen ser det nå som sin eneste redning å forsøke å bedre forholdet med faren sin for å redde hele den lille familiens eksistens. Det er viktig å ha noen rundt seg og det skjønner sønnen, men vil faren skjønne det samme?

Dette er Matias Armand Jordals debutfilm og han står her både for regi og manus. Begge deler er svært solid gjort og man får et bra inntrykk av dette svennestykket av en film her. Jordal klarer det å bygge opp en engasjerende og rørende dramatisk skildring av far og sønns sorgprosess her. Det er seriøse saker man her tar opp og man får det presentert med en ganske solid måte. Man får også litt humor her mellom slagene uten at det går utover troverdigheten. Det er en sterk historie vi får her som er lett å kjenne seg igjen i. Selv om man ikke har opplevd lignende så er dette noe man skjønner er vanskelig og filmen her klarer å beskrive veldig godt hvordan noe slikt som dette kunne ha foregått. Man har jo satt en del på spissen her, men uten at man synes at det blir helt for mye. Alt går jo riktig så galt og man skjønner at dette må være utrolig vanskelig for både liten og stor. For sønnen er det jo veldig rart å se sin far falle helt i grus slik som her skjer. Man forstår at dette nok er et mareritt for dem begge som de bare ønsker å våken opp fra. Filmen er også bra lagt opp og det skjer ganske mye her og man dveler ikke for lange med ting. Man føler at man får fortalt en god historie her som rører en.

Sammen er en veldig fin film, selv om den tar opp et svært vanskelig tema. Dette er jo ikke noen kosefilm og man skal være i god form når man ser dette fordi det er ganske ubehagelig til tider. Det er kjipt å oppleve mennesker som er så langt nede som det man her får oppleve. Skuespillet i filmen er svært godt og Fridtjov Såheim gjøre en av sine beste roller her som faren Roger. Også Odin Waage spiller bra troverdig som sønnen Pål. Man får i det hele tatt en ganske bra film. Man klarer å gjennomføre alt en forsøker seg på her. Dette føles som en sterk god norsk film og som har bra driv i seg. Jeg tror at om en lar seg rive med her så føles dette som et solid drama. Det er ingen mesterverk, men manuset er svært godt og skuespillet er også med å heve ting her. Filmen er til tider veldig mørk, men det er lyspunkt i tunnelen og det er det som gjør dette til en film jeg vil anbefale den vanlige dramaelsker å se. Jeg vil presisere at mitt terningkast er svært sterkt oppe på fireren. Dette er en solid debutfilm og jeg gleder meg til å se hva Jordal kommer å diske opp med neste gang han lager film.

• Hamar Arbeiderblad
  • Ranablad