Anmeldelse av Et vakkert sinn (A Beautiful Mind), amerikansk film fra 2001

Drama, Romantikk Spilletid: 136 minutter Aldersgrense: 11 år

Menneskelig inspirerende, spennende og fascinerende film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.03.2012]
Det hele begynner på slutten av 40-tallet på Universistet Princeton i USA. Matematikeren John Nash er en særegen mann. Han en nerd som ikke liker folk så godt og bruker heller tid på å leite etter sin mesterteori som han kan skrive om enn å sløves ned av kjipe forelesningene. Nash forsøker å løse alt i livet med matematikken og ser løsninger der andre ser problemer. Han blir raskt professor når han kommer opp med en svært god oppgave som er noe som universitetet ser på som arbeidet til et geni. I det han står foran sitt store internasjonale gjennombrudd vikles han inn i en mystisk konspirasjon. Han møter Parcher som får ham okkupert med jobb der han løser koder for det militære. Dette er topphemmelige saker og det gjør at han lever et farlig dobbeltliv. Han møter også en dame som er hans elev i klassen hans. Hun synes han er såpass kjekk at hun faller for ham og det ene leder til det andre og snart er de et par. Det blir ikke mye tid til andre saker når Nash jobber med å løse allverdens koder og snart finner han ut at alt ikke er som det ser ut til å være og det blir en svært vanskelig tid for den store tenkeren...

Filmen begynner med at vi blir med inn på Princeton Universistet i september 1947. Der får vi se en taler som sitter foran matematikkstudentene og forteller at det var matematikere vant krigen og knekket de japanske kodene og lagde atombomben. Sovjeternes mål er at kommunisme skal spres over hele kloden. I medisin og økonomi, i teknologi og verdensrommet blir grenser trukket opp. På en stol i utkanten av rommet sitter en herremann med et sindig uttrykk i fjeset. Han ser ikke på taleren, men ser ut som han tenker på noe. I mens fortsetter taleren på at for å seire trenger man resultater som kan offentliggjøres og anvendes. Han spør så videre hvem av dem i salen som vil bli den neste Morse eller Einstein. Han vil mobilisere til å skaffe anførere for demokrati, frihet og oppdagelser. Mannen i utkanten ser på en annen herremann i rommet med lyst hår mens taleren avslutter med at han overlater Amerikas framtid i deres hender og ønsker velkommen til Princeton. I hagen utenfor universitetet er det dekket på til hagefest i det fine været. Mannen som satt i utkanten av rommet under talen heter John F. Nash og forsøker å hygge seg i hagen. Han stikker bort til noen folk som står samlet rundt et bord og ser på tingene på bordet før han åpner med replikken om at det kan være en matematisk forklaring på hvor fælt slipset til den ene studenten er. Den andre begynner straks å le og mannen med slipset tar også spøken greit og sier takk og presenterer seg som Neilson som studerer med symbolkryptografi. Den andre legger til at Neilson brøt en japsekode og hjalp verden fri fra fascismen. Den andre rekker også fram hånden og presenterer seg som Bender som studerer atomfysikk. Det kommer også en tredje person bort som presenterer seg som Richard Sol. Hansen kommer også bort til bordet og alle gratulerer ham før han snur seg til Nash og sier at han tar en enda en, men Nash skjønner ikke hva han mener. Hansen sier at han tilgi ham fordi han trodde Nash var servitøren. Nash tar ordet og snakker rett til Hansen. Han sier at Hansen nok begynner å bli vant til feilberegninger. Han fortsetter med at han har lest prøveutgivelsen hans og at han er i høyeste grad sikker på at det ikke er ett eneste frø eller banebrytende ide i noen av dem. Så smiler han lett og ber de andre nyte punsjen sin før han spaserer bort fra bordet. Så forteller Hansen at de har truffet John Nash som er den andre vinneren av det anerkjente Carnegie-stipendet.

Dette er den sanne historien om den store tenkeren og matematikeren John Nash. Han er litt av en fyr og her får man biografien om ham. Her får vi se at hjernen ikke bare er enkel å hanskes med. Noen bruker den på måter den ikke er ment til å brukes med i det dagligdagse. Mentale problemer er et stort problem som alltid har vært tilstede og Nash led også av dette. Her får vi se verden slik Nash opplevde den. Etter hvert finner man ut at han har hatt et vanskeligere liv enn de fleste andre. Det er ikke enkelt å gjøre store ting når man sliter med slike problemer som her, men det klarte John Nash og det er det som gjør denne historien såpass interessant og inspirerende.

Ron Howard står her for regien og det gjør han på en måte man aldri helt ville forventet av ham. Han har tidligere vist at han tidvis kan gjøre store ting, men her holder han en hel film. Først av alt er jo dette en fascinerende film som tar deg med på et interessant ferd inn i sinnet livet til John Nash slik han opplevde det. Dette er en fengslende historie om mot, lidenskap og sier. Historien er perfekt lag t opp for film her. Det at man får en plaget mann som streber i hverdagen med det folk flest tar for gitt, mens han jobber med store problemer som folk flest aldri ville forstått begynnelsen på. Her får en fortalt historien på en spennende og engasjerende måte. Howard fikk fortjent sin Oscarstatuett for beste regi for denne filmen og det skulle jo bare mangle når man har kommet opp med en slik storfilm som dette.

Russell Crowe gjør en fantastisk innsats som John Nash her. Om det er en rolle Crowe skulle hatt Oscar for så er det nettopp denne rollen. Han viser seg her som en svært begavet skuespiller og får fram alle lagene i John Nashs liv. Dette er ingen enkel rolle å spille fordi det krever så mye av skuespilleren. Man skal gjøre rollen med så stor innlevelse og personlighet at man både tror på hans mentale kvaliteter og på hans psykiske lidelser her. Men man skal heller ikke glemme Jennifer Connely som også gjør sitt livs rolle her i Nashs kone. Hun spiller bra her og gjør en meget stødig og viktig rolle i denne støttespilleren for John Nash. I andre biroller får en også andre store navn som Ed Harris, Christopher Plummer og Paul Bettany.

Dette var den store filmen i 2001 og det kom nok ikke som en bombe at nettopp denne filmen tok de store prisene under Oscarutdelingen blant annet for beste film, regi og manus. Filmen er mesterlig satt sammen og det er vanskelig å finne noe å trekke på her. Dette er en film som lett kunne blitt både kjedelig og tung, men Ron Howard har virkelig klart å gjøre dette til noe helt spesielt. ‘Et vakkert sinn’ er noe man virkelig bryr seg om. Man liker måten historien og manuset er lagt opp på. Det får på en måte perfekt fram det forsøker å oppnå her. Det er jo et virvar av tanker og følelser her å holde styr på og Howard syr dem mesterlig sammen i filmen. Filmen er blitt en film for alle og noe man virkelig engasjerer seg i når man ser. Man digger måten ting er lagt opp på her. Her får en film som inneholder elementer av spenning, romantikk og dramatikk. Man hadde aldri drømt om at livet til en matematiker kunne gjøre seg såpass bra som underholdning i en film.

- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Inferno - Likner mer et tv-spill enn smart katastrofedrama
- In the Heart of the Sea - A ship of fools
- Rush - Skambra actiondrama!
- Engler & Demoner - Oppfølgeren til Da Vinci-koden er her!
- Frost/Nixon - Duellantene Nixon mot Frost
- Cinderella Man - Bokselegenden som vant folkets hjerter
- Grinchen - Julen er stjålet - Juleskurken som trenger å tine opp hjertet sitt
- EdTv - Komedie som får deg til å smile litt, men ikke så mye mer enn det
- Ransom - Grei underholdning i denne kidnappingsthrilleren
- Willow - Ambisiøst effekteventyr
- Cocoon - Søt sci-fi med følelser
- Grand Theft Auto - Ron Howards første film er ikke stort å skryte av

19.03.2012 sier Pål Frostad: Jeg har alltid digget denne filmen fra første gang jeg så den. Da har du noe å se fram til, fordi dette er langt i fra kjedelig :)
19.03.2012 sier Tore Andre Øyås: Jeg må få dratt meg til å se denne, den har liksom alltid virket litt kjedelig, men nå skal jeg få sett den! :)

Universal Studios / Universal Pictures, DreamWorks SKG, Imagine Entertainment