Anmeldelse av Step Brothers, amerikansk film fra 2008

Komedie Spilletid: 98 minutter

Okei morsomt men uten den store flyten som film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.03.2012]
Brennan og Dale er ufrivillig blitt svigerbrødre da deres enslige foreldre gifter slår seg sammen i et giftemål. Det er bare det at de to svigerbrødrene ikke liker slike omveltninger i livet deres selv om de begge er omtrent førti år gammel og framdeles bor hjemme. Når de to må bo under samme tak så blir det en stor prøvelse for dem begge. De må til og med sove på samme rom. Begge to forsøker å gjøre livet surt for den andre her og de krangler som to sure småunger. Er det i det hele tatt mulig at de to familiene kan forenes? Foreldrene setter virkelig press på de to for å få dem til å oppføre seg bedre. Og de plukker fra dem goder til de skjønner at det er alvor og må begynne å spille på lag...

Filmen begynner med sitatet det morsomme sitatet fra Beorge W. Bush: ‘Familier er hvor våre nasjoner finner håp, hvor vinger tar drøm’. Det hele starter med at man legger tortillachips på en tallerken med en masse ost på toppen. Og så bærer det hele rett i microen hvor det hele blir omgjort til et måltid. Den 39 år gamle Brennan setter seg foran TV-en med natchosen og en bolle med frokostblanding med masse sjokolade i. Så kommer moren hans inn og roper på ham og han svarer at han ser på en ting på TV-en med en dame involvert i. Moren sier at hun går nå og blir hjemme til klokken elleve. Så sier de farvel til hverandre. I et annet hus ser vi den 40 år gamle Dale ale som akkurat holder på å spille Guitar Hero på gutterommet også han er godt voksen. Faren hans kommer innom rommet hans og sier at nå går han på en konferanse han skal på. Han sier at det ligger 20 dollar på kommoden til Pizza, men Gale sier at det ikke er nok hvis han vil ha vinger. Dales far og Brennans mor finner hverandre og havner i sengen sammen. De finner ut at de har så mye til felles at de faktisk går til det skrittet å gifte seg.

Konseptet her er bra artig. Det å få noen voksne guttunger som ikke har flyttet ut og framdeles bor på gutterommet er nesten så morsomt som man hadde drømt om på forhånd her. Man har fått en god del ut av dette scenarioet. Og også resten av familiekarakterene er med på å gjøre situasjoner som her virker som humor. Dette er både morsomt når disse voksne guttene slåss og når de finner ut hvor like de egentlig er. Det er morsomt å se hvor viktig foreldrene er blitt deres liv. Disse guttene er gode karakterer som man føler innimellom kommer bra til sin rett her. De to voksne bortskjemte guttungene her er passe absurd for en komedie av dette slaget. Foreldrene har sydd puter opp under armene deres i årevis og nå når de to foreldrene kommer sammen og ser at de vil omgjøre dem til voksne individer.

Humoren er mildt sagt enkel her og det blir mye humor ut av at stebrødrene slåss og krangler her. Men i tillegg kommer man ikke unna humor som også involverer bæsj, fis og sex. Man får også litt moro ut av Brennans alt for perfekte bror som alltid skal skryte og er en skikkelig drittsekk og han har vel egentlig ikke vokst opp han heller selv om han tjener masse penger. Han er også litt av skylden til at Brannen ikke gjør det han var best til på skolen, nemlig å synge. Det blir mye småmoro ut av de to brødrene som går i søvne om natten og raserer huset og ellers andre påfunn de finner på når de slår seg sammen her. Det er bra underholdende å få disse karakterene sammen her. Will Farrell er jo veldig bra morsom her som den voksne gutten Brennan. John C. Reilly som også har krøller spiller hans nye stebror Dale. Samspillet mellom de to er ganske artig og de er flink til å virke sutrete.

Historien her er jo veldig manglende og dette blir egentlig en del morsomheter satt etter hverandre her. Regissør Adam McKay gjorde det bedre med sin debutfilm i Anchorman, men han gjør også noe riktig her og dette føltes en del bedre enn sin forrige film Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby som var et stort skritt tilbake i underholdningøyemed. Men til tross for at man hadde forventet oss mer av handlingen her så fungerer morsomhetene her bra til tider fordi de framføres bra. Man ler jo ganske greit av mye her. Man merker at Will Ferrell har vært med på manuset her og han kan sin humor. Uten disse to karakterene her hadde man ikke hatt noen film og man baserer egentlig alt rundt akkurat dem som tittelen også hentyder.

Dette er bare ment som svært enkel underholdning og det er bare ment som noe man kan le litt av. Filmen ligger hele veien og vipper mellom tre og fire på terningen. Jeg velger å gi dette en svak treer fordi dette bød på noe komisk underholdning for deg som liker Ferrell og jeg liker ham okei uten å forgude ham fordi mye av filmene han er med i er jo ikke stort å skryte av. Dette er nok ingen film du ser tilbake på i ettertiden som noen komisk perle som det Anchorman var et bedre eksempel på, men man får mye av det man forventer her og denne filmen var til og med enda morsommere enn jeg husket fra forrige gjennomsyn da jeg ikke helt synes den var det helt store. Man må dog like tullekomedier for å sette pris på dette fordi dette er veldig skrudd til og langt fra det man ser på som troverdig på de fleste plan. Filmen er noe jeg vil tro de fleste vil le litt av og som faller litt i smak, det hele føles for enkelt til å virkelig fortjene fireren på terningen.

- Vice - Fengende historisk portrett av politisk og menneskelig galskap
- The Big Short - Friskt blikk på finanskrisen og oss mennesker
- Anchorman 2: The Legend Continues - Bisarr latterkule
- The Other Guys - Interessante spirer som drukner
- Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby - Vekker ikke den største latteren
- Anchorman - The Legend of Ron Burgundy - Stødig tullekomikk med Farell og gjengen

• Det Nye

Mosaic Media Group, Apatow Productions, Relativity Media