Anmeldelse av Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby, amerikansk film fra 2006

Action, Komedie, Sport Spilletid: 108 minutter

Vekker ikke den største latteren

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.03.2012]
Hans navn er Ricky Bobby og alt han vil er å kjøre fort. En dag får han prøve seg som NASCAR-sjåfør i et løp og kommer på tredjeplass selv om han startet sist. Etter dette blir han virkelig oppdaget og han fortsetter karrieren sin på toppen av pallen. Han blir et fenomen i NASCAR-sirkuset. Han blir med andre ord en stor amerikansk vinnermaskin. Han har virkelig fått smake på den amerikanske drømmen med et stort flott hus, en pen kone, sjarmerende sønner og all den junkfooden de vil ha på bordet. Alt går virkelig på skinner her inntil en dag da han blir slått av en europeer ved navn Jean Girard da bryter han totalt sammen og det gjør også livet og familien rundt ham. Han må sette inn et ekstra gir om han skal reise seg igjen. Det er ikke enkelt for Ricky som kun lever etter mottoet hvis du ikke er først er du sist...

Det hele åpner med at vi ser månen en mørk natt. Så beveger vi oss ned til veien der en bil kommer susende i høy fart mot oss. Vi beveger oss inn i bilen der en kvinne skal føde og mannen spør om hun vet hvor raskt de kjører. Speedometeret beveger seg godt over 100 miles per hour, så her går det raskt i svingene. De kjører så raskt at de faktisk ikke stopper ved sykehuset som de skulle. Konen tror babyen kommer straks og far hjelper henne med å trykke inn bremsen så babyen nærmest spretter ut. Det ble en flott gutt. Det går noen år og så følger vi gutten på skolen i klassen hans mens foreldrene underholder framme ved kateteret. Gutten, eller Ricky Bobby som han heter, tegner på pulten sin og skriver at han vil gjøre raskt. Neste mann ut er Ricky og hans far, men Ricky forteller at faren ikke kommer og at han ikke har sett ham på årevis. Ricky forteller at moren hans sier at han er racerkjører og stikker stangen sin i alt som rører seg. Men så kommer Reese Bobby inn i siste liten for karrieredagen med sin sønn. Faren holder et foredrag om at de ikke må være trege for det er de raskeste som blir betalt og de raskeste som får seg et ligg. Elevene digger det, men læreren setter ikke pris på dette snakket og kaster ham ut ved hjelp av vaktene på skolen. Alle styrter ut og de ser faren til Bobby kaste seg inn i bilen sin før han legger til at han må huske på det at hvis du ikke er først, så er du sist. Så burner faren hans avgårde og roper at de sees når han blir voksen.

Filmen begynner med sitatet fra 1936 fra Eleanor Roosevelt: ‘I Amerika handler alt om fart. Tøff, hard Rykende fart’. Denne gangen er det NASCAR-kjøring som står på plakaten for mororegissøren, Adam McKays, andre film. Man får jo litt forhåpninger når dette kommer fra samme regissør som Anchorman. Her blir det mye bilaction og moro ut av bilmiljøet rundt NASCAR-sirkuset. Ricky Bobby i Will Ferrells skikkelse sitter i førersetet her. Også denne gangen er hovedkarakteren svært enkel i sitt sinn og er bare god til å kjøre bil. Man forsøker å smi denne filmen over samme lesten som Anchorman, men bare at dette er langt i fra like stødig. Man har ikke klart å få deg til å le like mye ut av dette bileventyret. Det er mange likheter med McKays første film, men dette er jo mye mer tonet ned på humorfronten og man får ikke like mye ut av dette. Ferrell er jo god i hovedrollen her og hadde det ikke vært for ham hadde ikke denne filmen vært verdt å se. Han skaper så og si all komikk her selv. Man forsøker også å få litt moro med franskmannen Jean Girard som er litt av en arrogant type. Han er en uspiselig homofil fyr spilt av Sacha Baron Cohen. Sacha Baron Cohen er jo litt morsom, men han har vært bedre og gøyere når han spiller sine egne karakterer. Her overspiller han litt for mye og har ikke helt taket på den franske aksenten på hans karakter.

Med andre ord er ikke denne filmen det helt store på den komiske fronten, men man får noen småmorsomme scener her innimellom. Også denne gangen er det Will Ferrell i tospann med Adam McKay som har skrevet manuset og historien her, men denne gangen er det hele mye plattere og med mindre engasjement enn i Anchorman. Det er ikke lett å lage god komedie og her treffer filmen bare tidvis noenlunde okei. Man mangler de store latteranfallene her og vitsene sitter ikke som de skal. Det blir heldigvis aldri pinlig dårlig her og man synes at filmen er helt okei å se, men det er ikke det man ser komedier for, en forventer å bli virkelig underholdt i en slik film for at an skal anbefale den videre. Man forsøker jo seg også med en del action her innimellom. For å være helt ærlig imponerer ikke filmen på den fronten heller nevneverdig. NASCAR-scenene blir for kjedelige å se i lengden da de nesten oppfattes som helt like hele veien. Jeg vil også tro at NASCAR er ganske døvt for alle andre enn amerikanerne som sikkert digger det.

Dette blir aldri den helt store komedien og ikke er det noen god bilfilm heller. Underholdningen her er ikke det man vil velge å bruke en kveld på å se. Filmen er også alt for lang. Om du digger Ferrell så kan du gi dette en sjanse for han gjør en grei rolle, men uten de store vitsene og spøkene så blir det litt tandert her. Filmen er jevnt med det som lages av komedier for tiden og dette skiller seg absolutt ikke ut. Med andre ord hører ikke denne komedien til A-teamet av komedier. Det er dog såpass greit at jeg velger å putte en pluss på terningkastet mitt som ender med tre synlige øyne opp. Man skjønner hvorfor man ikke hadde hørt noe om denne filmen før den plutselig endet i videohyllen der jeg plukket den opp som en ukjent komedie med en del kjente navn på blokka.

- Vice - Fengende historisk portrett av politisk og menneskelig galskap
- The Big Short - Friskt blikk på finanskrisen og oss mennesker
- Anchorman 2: The Legend Continues - Bisarr latterkule
- The Other Guys - Interessante spirer som drukner
- Step Brothers - Okei morsomt men uten den store flyten som film
- Anchorman - The Legend of Ron Burgundy - Stødig tullekomikk med Farell og gjengen

• nationen.dagenstv.com
  • Rollingstone.com

Columbia Pictures, Mosaic Media Group, Apatow Productions, Relativity Media, GH One, High, Wide and Handsome Inc., Sony Computer Entertainment Europe