Anmeldelse av Contraband, amerikansk film fra 2012

Thriller Spilletid: 109 minutter Aldersgrense: 15 år

Wahlberg på hjemmebane

[Skrevet av: Jacob Andersen, Dato: 16.03.2012]
Chris Farraday var en gang blant de aller beste smuglerne, men forlot sin kriminelle løpebane da hans far hans endte opp fengsel grunnet lignende virksomhet. Da svigerbroren hans Andy spolerer en naroktikahandel får han sin nådeløse oppdragsgiver etter seg. Andy skylder mye penger og betaler han ikke, overlever han ikke. Det siste Chris kunne tenke seg var å vende tilbake til kriminaliteten, men han har intet annet valg enn å hjelpe svigerbroren. Og det er kun ved å frakte smuglergods at Chris og Andy kan betale tilbake pengene de skylder innen fristen. Sammen setter de kursen for Panama, men det som på papiret skal virke som en grei plan fungerer ikke like greit i praksis, i møte med gale narkolangere, korrupte tjenestemenn og brutale gangstere. Før Chris vet ordet av det er ikke bare han selv og svigerbroren i alvorlig fare, men også hans kone Kate og deres to sønner.

I 2008 kom det ut en islandsk film kalt Reykjavík-Rotterdam. Den hadde et av de største budsjettene i landets filmhistorie og mottok gode anmeldelser. Hovedrollen hadde Baltasar Kormákur (regissøren av 101 Reykjavik) og nå har Kormákur regissert denne amerikanske remaken hvor Mark Wahlberg har overtatt hovedrollen.

Mark Wahlberg gjør mye av de samme rollene, men ikke alltid. I The Departed var Wahlberg helt rå, i The Fighter spilte han glimrende som lavmælt bokser, mens det i The Happening var nær flaut å se han så til de grader miscastet. Til tross for disse tre eksemplene er det som regel den mer sympatiske "mannen i gata"-rollen vi forbinder skuespilleren med. I Shooter, Max Payne, We Own the Night og Four Brothers ser vi, for å nevne noen, mer typiske Wahlberg roller. Og rollen hans her kan man føye inn i sistnevnte rekke. Det gjør på ingen måte innsatsen hans noe dårligere. Mannen gjør en god innsats som Chris Farraday og blir i en film full med alt fra brutale, illojale og hensynsløse til rett og slett dumme karakterer, til et slags anker for oss publikummere, ved å være nærmest den eneste karakteren med både hjertet og hjernen i behold.

Contraband er en overraskende underholdende film. Den er røff og grov, men likevel er den tidvis sjarmerende. Den fungerer langt bedre enn en annen thriller på plakaten nå kalt Safe House. Den holder et passende tempo fra start til slutt, har noen stilige vendinger og flere gode skuespillerpresentasjoner. I tillegg til Wahlberg finner vi nemlig Kate Beckinsale, Ben Foter og Giovanni Ribsi, som alle gjør jobben sin og mer til. Filmen bringer ikke noe nytt til sjangeren eller overrasker stort handlingsmessig, men den har mer en nok spenning og sjarm til at det er en film verdt å se. Fort glemt? Ja, men fortsatt en liten anbefaling!

- Adrift - Woodley er knallgod i utrolig og sann historie
- Everest - Varierende om pusteberøvende fjelltur
- 2 Guns - Kunstig "smart" sett-det-før-action
- Havet - Familiedrama fra det moderne Island

16.03.2012 sier Jacob: Helt enig :) Husker godt denne:
16.03.2012 sier Tore Andre Øyås: Kunne godt tenkt meg å se denne! Liker absolutt Wahlberg best når han får noe å tygge på, som i "The Departed" og "The Fighter"...

• Øslandsposten
  • Filmforumet